Trängande hund, beröm på insidan...?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Pratade med en hundmänniska här om dagen och kom in på trängande hundar...denna person menade att om man började ge hunden beröm på "insidan" kroppen (alltså den sidan mot ens ben) så flyttar den automatiskt ut sig efter ett tag.

Nu är ju detta kanske lättare på en stor hund, men jag bara tänkte om någon provat på denna varianten...att stryka hunden på insidan för att slippa att den tränger...

Alla åsikter välkomna!

Sv: Trängande hund, beröm på insidan...?

Risken finns att den snedplacerar sig själv tror jag.
Helt beroende vad man har för typ av hund iofs.

Jag kan av egen erfarenhet ( med en liten hund och en stor ) säga att den lilla flyttar gärna ut rumpan och tappar position om jag belönar på insidan, medans den stora är mkt lättare att "placera" och korrigera.

Senast ändrad:

Jag skulle säga tvärtom, att beröm utåt alltså till vänster så lär inte hunden tränga lika mycket eftersom den väntar belöningen dit.

Det var lite min tanke också, men å andra sidan låter det itne helt omöjligt att den ger "lite luftrum" för handen heller...det är ingen med en trängande hund som vill pröva :angel:

Det var lite min tanke också, men å andra sidan låter det itne helt omöjligt att den ger "lite luftrum" för handen heller...det är ingen med en trängande hund som vill pröva :angel:

Min vuxna hane trängar mer än gärna. Han är riktigt het på gröten och därför måste man vara tydlig med vad man vill/menar. MrsScabtree's metod funkar alldeles ypperligt(det är hon som hjälpt mig).

Just min hane är det bäst att belöna utåt/bakåt och själv tränga undan honom genom vänstersvängar. Allt annat får honom helt ur position. Skulle man belöna honom på insidan så hade han gått baklänges eller huggit tag i benet på en, när man skulle belöna honom med bollen-allt för att få sin boll snabbt!:devil:

Men sen kan det vara så att min hund är väldigt speciell på den fronten:angel:

Men det han menar (nu har jag varit otydlig, IGEN) är klapaprna ska komma på insidan..

Jo, det tror jag alla förstod. Men jag tror att en trängande hund lätt skulle börja trycka huvudet ännu närmare, för att kontakten kommer därifrån. Jag har inte provat dock. Jag kör med belöning utåt bakåt.

Håller med övriga i att belöna på utsidan med trängande hundar. För mig är det det absolut mest logiska!

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 956
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 900
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 740
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka