"Trång mellan frambenen", ett problem???

L

Lambi

Någon som har erfarenhet av att det är trångt mellan frambenen och kan hjälpa mig? :)

Har inte tänkt på det förut, men träffade nu på en häst där det "trängdes" mycket päls och hudveck mellan frambenen. Undrar om man behöver behöver se till att kolla det x-tra noga så det inte blir skorv eller skavsår. Eller så...

Hur är det med detta? Är jag ute och cyklar... ;)

Sv: "Trång mellan frambenen", ett problem???

*puttar upp*
Då jag blir ägare till denna häst imorgon, om vet.bes. är ok, så undrar jag om det verkligen inte finns någon som har stött på det här? Är det inget och "bekymra sig över" så skriv gärna det!

Lambi skrev:
*puttar upp*
Då jag blir ägare till denna häst imorgon, om vet.bes. är ok, så undrar jag om det verkligen inte finns någon som har stött på det här? Är det inget och "bekymra sig över" så skriv gärna det!

kanske att hästen inte är lika stabil och fördelar inte ryttaren lika bra som om den vore lite mer bredbent. den får kanske mer ansträngda ben än en normal häst. eftersom hästen ej ska vara för trång så har det ju en anldning. prata med vetriänren.!

Jo, att det kan ha nackdelar som du beskriver är jag medveten om. Så otroligt trångt är det inte men just det där med alla hudveck och en tjock päls... Det är väl svårt att få hästen att torka just där?

Lambi skrev:
Jo, att det kan ha nackdelar som du beskriver är jag medveten om. Så otroligt trångt är det inte men just det där med alla hudveck och en tjock päls... Det är väl svårt att få hästen att torka just där?

jo det är det ju kanske men det största problmet e väl om det påverkar hästen på nåt mer negativt sätt som med skelettet utslitning m.m men det är säkert ingen fara fråga bara han som besiktigar.

Hejsan

Att vara trång över bringan är ett exteriört fel som man brukar säga betyder att hästen har sämre lungkapacitet. Jag påstår att det är en myt eftersom lungvolymen påverkas av många saker, inte bara bredden mellan frambenen. Min egen häst är trång fram men har världens järnkondis. Om någon här är mera insatt får ni gärna säga emot.

Min häst är känslig för när man sitter upp och tappar lätt balansen, därför sitter jag alltid upp från en pall (bra för utrustningen också).

Man kanske inte ska avla på en trång individ precis som man ska låta bli att avla på alla individer med uppenbara exteriörfel.

mvh
Lejonelle

De flesta hästar jag sett som är konstigt smala fram (dvs det passar liksom inte in på resten av kroppen) har varit extremt låsta i bla bogarna men har efter massage och kiropraktorbesök samt mycket vila, lugn igångsättning och sedan ridning på rätt sätt med en anpassad sadel faktiskt blivit riktigt breda och fina fram! Min häst var ganska smal fram när jag köpte honom men nu ser han riktigt normal ut mellan frambenen! Tog väl något år innan man såg ordentlig skillnad. Stretching är också bra! En del hästar är ju exteriört trånga fram men om man testar att bredda märker man ju hur det ligger till efter något år, förutsatt att man faktiskt har ordentlig utrustning osv.

Jag vet inte om jag förstod rätt men risken finns också att h*n slår sig mer eftersom frambenen sitter så tätt. Knäna kan också bli utsätta för "slag".

Ja, en häst som är omusklad eller låst i bogen blir automatiskt trång fram eftersom frambenet inte sitter fast i bålen utan fäster med muskler och ligament mellan bröstkorg och skulderblad. Genom att utveckla muskulaturen kan man få tillbaka hästens normala bringa. Sedan kan också bröstkorgen i sig vara olika i omfång mellan olika hästar och då hjälper inte träning.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 531
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 156
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 357
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka