Tranemo 10-11 maj

Sv: Tranemo 10-11 maj

:D Dottern Emma ska rida, lätt klass på kat I ponny(storC).
Aldrig varit i Tranemo - tycker de lagt terrängtiden otroligt nära!! Med start redan 10.00. Vore synd om ponnysarna/ryttarna inte hunnit återhämta sig riktigt och samlat ny energi för då kanske inte koncentrationsförmågan ligger på topp...

Är inte det en säkerhetsaspekt?? :confused:

Och jag tycker precis tvärtom mot Rollo...av den anledningen åker jag inte mer till Tranemo. Får springa som en dåre för att hinna gå terrängen, hinner knappt få in hästen i transporten innan det är dags att värma upp igen...hatar sånt. Jag vill ha minst 3 timmar mellan hopp/terräng så man hinner koppla av och ladda om.

Det blir som sagt tajt mellan hopp å terräng. Men i dom låga klasserna så är risken inte så stor att hästarna inte ska orka. Det är nog snarare vi som ska orka hänga ihop. Först gå terrängen sen hoppbanan sen rida dressyr, flänga om till hoppningen och hoppa och sedan byta om inför terrängen. Nu har det visserligen inte kommit några tider för terrängen än men jag vet att det brukar bli ungefär såhär i tranemo. Som tur var fick jag en sen starttid vilket gör att jag iaf slipper gå upp mitt i natten. Ett råd till er som inte varit där förut: se till att ha gått färdigt terrängen innan du rider dressyren. Lycka till till alla som ska dit, vi kanske ses

kl

Jag ska dit och rida debutant :laugh:, åker upp på fredag så jag går bana på fredag kväll.
Mig spelar det inte så stor roll att terrängen ligger så nära, tycker bara det är bra att hästarna slipper stå och vänta hela dagen i transporten. Man får ju gå banan innan man rider dressyr.

I Gärds red jag terrängen knappt en timme efter att jag hade hoppat, det funkade hur bra som helst. Bytte saker på mig och häst, gick lite med henne och red fram ca 20min. Behövde inte stressa alls

Jag har aldrig varit i Tranemo innan så det ska bli skoj :D

*kl*
Jag och min ponny ska dit på söndag :laugh: Ska rida debutant.
Har starttid 10.24, så då borde det väl räcka om man är där vid 08.30-09.00 för att hinna gå terräng- och hoppbana?

det tar ju en stund att gå terrängbanan, sen räcker de ju inte å gå bara 1 gg (inte för mig iaf) sen vet ju inte jag hur länge du rider fram men...Jag startar 10:12 på lördagen å jag har tänkt va där runt 07:30

hm, det är sant.

Och man har ju hellre tid över än att man måste stressa :)

Nu har jag dessutom blivit sjuk, så vi får väl se om vi kommer till start..

Hur gick det för er nu då?

Jag är iallafall jätte nöjd med dagen och hästen. I dressyren hade jag 44,3 straff:D och i hoppningen var jag nolla. Jag var även nolla i terrängen men jag red lite för långsamt men jag slutade på en 3:e plats :D

Grattis!
för mig gick de sådär måste jag säga...Hyfsad dressyr å nolla i hoppn.
sen terrängen som jag va minst orolig för då han hoppar på ALLT på träning! gick inte alls...han blev helt istadig å titta på allt runt om å fatta nog inte riktigt va han skulle göra så vi stoppa ut oss i terrängen..Besviken blir man ju men de e ju bara å ta nya tag å träna mer, det var ju trots allt hans första...

Grattis!
för mig gick de sådär måste jag säga...Hyfsad dressyr å nolla i hoppn.
sen terrängen som jag va minst orolig för då han hoppar på ALLT på träning! gick inte alls...han blev helt istadig å titta på allt runt om å fatta nog inte riktigt va han skulle göra så vi stoppa ut oss i terrängen..Besviken blir man ju men de e ju bara å ta nya tag å träna mer, det var ju trots allt hans första...

Det är ju så med många hästar,man måste bara tävla sig ur det hela. Det är ju inte helt lätt att springa ifrån de andra hästarna och Tranemo är ju inte en bana för "framåtridning" förutom de första 150 metrarna.

Satsa på Trollhättan och Hermanstorp så ska du se att han sen flyter på!:banana:

Det gick inte så bra för mig heller.
Jag lyckades trilla av i terrängen, en riktigt klantig avramling dessutom :rofl:
Det var på fyran i debutantklassen, grav med stock, vi kom jättefint på den och hon bjöd bra så jag bara satt och väntade (hur man nu kan göra det på ett sånt hinder på en unghäst...:angel:) Också precis när hon ska hoppa av får hon syn på graven och lägger in ett extra steg och hoppar lite konstigt över, så jag stutsar fram framör sadlen och glider av hängandes runt halsen, det ser väldigt roligt ut på videon :rofl:

Jag var så arg på mig själv sen, för det första skulle jag ridit bättre och sen kunde jag faktiskt hållt mig kvar...
Speciellt som att hon var fin i det andra också, hyfsade dressyrpoäng men absolut bästa känslan jag har haft hittils och nolla i hoppningen.
Med en felfri terräng hade jag haft råd med en del tidsfel och ändå blivit placerad :grin:

Jaja, det var fint väder iaf. och ändå en bra tävling för hästen som har fått lite mer rutin :laugh:

Vi sitter nu i bilen på väg hem, stockholmarna (jag?) har ju en bit från Tranemo...

Överlag en väldigt bra tävling, med bra terräng som ställde rätt frågor till hästarna på den nivån (100) utan att sätta dom i skiten.

Q inledde med en bra dressyr, med ännu bättre poäng. ;) 52.5 straff, han har kapat runt 10 straff från förra säsongen så han har definitivt vuxit till sig under vintern & blivit bra mycket starkare.
Sedan en felfri hoppning, något han bör ha på den här höjden, men gräsbanor har spökat lite förr så man vet aldrig. Nu satt nollan som ett smäck, riktigt fin & pigg! :D
Så terrängen, med ett vatten som inte var så stort men ändå såg likadant ut som hinder han har stannat på förr. Och när sedan piloten inte säger till honom att han faktiskt måste hoppa så gör han inte heller det. ;) Men därefter en KLOCKREN runda, 10 sek över tiden, där han var kanon på allt som var svårt, som tex två häckar på böjt spår i uppförsbacke, två räcken på sne med skymd anridning etc.

Utöver det säger jag (nästan) som Nyrelski:
Det var VÄLDIGT fint väder och en bra tävling för hästen som har fått lite mer rutin på en för honom annorlunda bana.

Det är ju så med många hästar,man måste bara tävla sig ur det hela. Det är ju inte helt lätt att springa ifrån de andra hästarna och Tranemo är ju inte en bana för "framåtridning" förutom de första 150 metrarna.

Satsa på Trollhättan och Hermanstorp så ska du se att han sen flyter på!:banana:

Ja det har du nog rätt i, men man blir ju såå besviken när han går som en klocka på träning..:cry:men som sagt det e nog bara å tävla sig ur det!! Thn e jag anmäld till;), men när e hermanstorp?

Det gick inte så bra för mig heller.
Jag lyckades trilla av i terrängen, en riktigt klantig avramling dessutom :rofl:
Det var på fyran i debutantklassen, grav med stock, vi kom jättefint på den och hon bjöd bra så jag bara satt och väntade (hur man nu kan göra det på ett sånt hinder på en unghäst...:angel:) Också precis när hon ska hoppa av får hon syn på graven och lägger in ett extra steg och hoppar lite konstigt över, så jag stutsar fram framör sadlen och glider av hängandes runt halsen, det ser väldigt roligt ut på videon :rofl:

Ha ha ha vill du ha en rosa jacka???!:devil: Det var just på den graven som jag trillade av förra året till alla små rara bukefalisters stora nöje....:angel::rofl:

Ja det har du nog rätt i, men man blir ju såå besviken när han går som en klocka på träning..:cry:men som sagt det e nog bara å tävla sig ur det!! Thn e jag anmäld till;), men när e hermanstorp?

Med unghästar är det ingen idé att bli besviken, det går upp och ned hela tiden, det vet du ju!:D

Hermanstorp är 28-29 juni enligt tävlingsterminen. Och sen har du Ljuslingsbacken så då kan du köra några tävlingar på raken och sen ta en lite längre vila. Då kommer han igång och har snart fattat tjusningen i det hela!:banana:

Då måste det vara dig jag stod brevid på prisutdelningen eftersom jag var 4:a

Var coffin med i 100-klassen? Den tyckte jag var klart läskig förra året....:eek:

Ja det var den men den är ju typ nergrävd, så låg är den. ;) Tycker det är kanon att det kommer med lite "svårare" typhinder/komplex i de lägre klasserna, med låga hinder. Coffin var väldigt okomplicerad, hindren ligger väl på 60-70 cm & graven är väl max en halvmeter bred... :devil: ;)

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 095
Senast: cewe
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: movi
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
680
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?