Tranemo 10-11 maj

Sv: Tranemo 10-11 maj

Måste säga att jag var glatt överraskad av Tranemos bana. Jag har inte varit där sedan -01, då jag red 90. Tidigare var vi där en hel del då det var vår "hemmabana" för oss Jönköpingsbor. Sedan har jag inte hört så mycket gott om banan, tvärtom mest negativt. Men jag tycker banan funkade riktigt bra, iaf på de lägre nivåerna (såg inte *). Sjyssta hinder som definitivt krävs nu efter allt som hänt, med rejäla marklinjer & framåtlägen, inget upplägg för en massa back-ridning. Vid första bangång (100) såg den rätt tuff ut, med ganska svåra vägar/anridningar/galoppsträckor, men vi kom fram till att det är nog mest för våra ögon det såg svårt ut. Hästarna hoppade riktigt fint det jag såg, & för "vår" 7-åring var det en perfekt skolrunda på en helt annan typ av bana än vad han har gått på förr. Synd att det är satans långt från Sthlm bara.

Slut på hyllningstal. :D

Grattis till fina ritter i helgen! Och det är ju bara att kämpa på för er som det inte gick lika bra för :)

För mig gick det rätt så bra dressyren var aningen spänd och inte super precis men straffen var helt okej (48) hoppningen kändes fin överlag men hade två hemskt onödiga rivningar först var mitt fel skjutsa på lite väl mkt i upphoppet andra har jag inte riktigt bestämmt mig vems fel det var hehe.
Sen till terrängen där han kändes helt super inte alls särskilt spänd utan gick som tåget med en bra galopp och vi klarade tiden för första gången tror jag :banana: helt överlycklig galoppen räcker tydligen till om jag bara gasar lite.
Slutade till sist på en 6:e placering i 100-klassen :laugh:

Grattis till fina ritter i helgen! Och det är ju bara att kämpa på för er som det inte gick lika bra för :)

För mig gick det rätt så bra dressyren var aningen spänd och inte super precis men straffen var helt okej (48) hoppningen kändes fin överlag men hade två hemskt onödiga rivningar först var mitt fel skjutsa på lite väl mkt i upphoppet andra har jag inte riktigt bestämmt mig vems fel det var hehe.
Sen till terrängen där han kändes helt super inte alls särskilt spänd utan gick som tåget med en bra galopp och vi klarade tiden för första gången tror jag :banana: helt överlycklig galoppen räcker tydligen till om jag bara gasar lite.
Slutade till sist på en 6:e placering i 100-klassen :laugh:

Grattis! Väl förtjänt placering och jättekul med tiden!:banana:

Hehe jo det e ju så :)
OKej okej, den har jag missat, har anmält mig till ljuslingsbacken med men de e ju kanon om man kan ta hermanstorp imellan :)

Tack, kändes skönt att Tjecken skötte sig, har ju varit lite si och så med det den senaste tiden, men nu finns det hopp igen

Jag lyckades trilla av i terrängen, en riktigt klantig avramling dessutom :rofl:

Nä men Nyrelski - fick du markkänning ... aj, aj ...

Allt väl med både dig och Fian, hoppas jag (ja, förutom att du blev ilsk alltså :D)?

Nästa gång får du hålla dig kvar, för då tänkte jag komma o titta - blir det Dagstorp?

Ja det var den men den är ju typ nergrävd, så låg är den. ;) Tycker det är kanon att det kommer med lite "svårare" typhinder/komplex i de lägre klasserna, med låga hinder. Coffin var väldigt okomplicerad, hindren ligger väl på 60-70 cm & graven är väl max en halvmeter bred... :devil: ;)

Fast undrar om vi talar om samma hinder? Förra året låg coffin som hinder nr 3 eller 4 i Lätt klass. Den var nybyggd såtillvida att stockarna låg utmed stenmuren, hyfsat högt inhopp och diket kom rätt tätt efter. Massor med stopp och utvägringar på detta.

Samma coffin är ju rätt långsträckt och mycket lägre och lätthoppat på vänster kant sett "framifrån". Brukar vara med som ett av de sista hindren i debutant fast då hoppar man den "bakifrån" dike+räcke åt andra hållet (mot mål).

Lite luddigt men du fattar nog hur jag menar?

Japp, nu låg det som hinder nr 4 & det var den som ligger lite mer till vänster. Men så himla stor skillnad mellan de 2 vet jag inte om jag tyckte att det var? Kanske 10 cm högre och någon halv meter kortare distans före & efter graven. Kanske gör det det lite svårare att den ligger så nära muren, jag vet inte.
När jag red debutanten för 100 år sen så red vi bara halva coffin, dvs allra längst till vänster med bara inhopp+grav & sen rida förbi c-hindret. Jag trodde nog att coffin längst till höger skulle vara med i lätt klass men icke. Det var inte så många som hade problem med coffin i år, iaf inte vad jag såg.

Japp, nu låg det som hinder nr 4 & det var den som ligger lite mer till vänster. Men så himla stor skillnad mellan de 2 vet jag inte om jag tyckte att det var? Kanske 10 cm högre och någon halv meter kortare distans före & efter graven. Kanske gör det det lite svårare att den ligger så nära muren, jag vet inte.
När jag red debutanten för 100 år sen så red vi bara halva coffin, dvs allra längst till vänster med bara inhopp+grav & sen rida förbi c-hindret. Jag trodde nog att coffin längst till höger skulle vara med i lätt klass men icke. Det var inte så många som hade problem med coffin i år, iaf inte vad jag såg.

Nej, det var nog inte så stor höjdskillnad mm men hästarna gillade INTE det hindret förra året! Och lite kort distans var det nog med...vet ju att fio hoppade det bra men kommer inte ihåg hur hon upplevde det. Men jag vet att många var uteslutna just här och det är ju inte så kul när banan knappt börjat....:grin:

Nej, nej :eek: Kanske det var därför jag trillade av, jag har hört att rosa inte är bra. Ändå var jag, som aldrig har rosa på mig annars, och handlade en rosa tröja och ett rosa halsband i förra veckan...

Tänk vad som då skulle hända om jag dessutom tog på mig en rosa jacka :crazy: :D

Men jag vet att många var uteslutna just här och det är ju inte så kul när banan knappt börjat....:grin:

Inte så kul att bli utesluten på en j**la trakhener som näst sista hinder heller. (nej då, jag är inte bitter. Så här 7 år senare när jag för första gången var tillbaka på brottsplatsen. :devil: :angel: )

Men visst, man vill ju ha en sjysst start på banan. Vattnet låg dessutom som hinder nr 6 av 15, vi diskuterade för- och nackdelar med det. På plussidan finns väl att ryttarna har lite mer övertalande krafter kvar i början av banan ;), men ligger vattnet i slutet av banan så har ju oftast hästarna kommit igång lite bättre. Så det vete tusan vad som är bäst. :cool:

Vattnet låg dessutom som hinder nr 6 av 15, vi diskuterade för- och nackdelar med det.

Ofta har BB inte så mycket att välja på, naturen gör att man blir ganska låst. Sen är det så att kunderna gärna vill rida ganska många hinder innan dom stannar ut sig :devil:
Eftersom vattenhinder kan vara ganska spektakulära vill man gärna lägga dom lite publikvänligt :angel:
Tror att dom flesta BB lägger vattenhindret efter ungefär två tredjedelar av banan om dom kan välja.

Inte så kul att bli utesluten på en j**la trakhener som näst sista hinder heller. (nej då, jag är inte bitter. Så här 7 år senare när jag för första gången var tillbaka på brottsplatsen. :devil: :angel: )

Men visst, man vill ju ha en sjysst start på banan. Vattnet låg dessutom som hinder nr 6 av 15, vi diskuterade för- och nackdelar med det. På plussidan finns väl att ryttarna har lite mer övertalande krafter kvar i början av banan ;), men ligger vattnet i slutet av banan så har ju oftast hästarna kommit igång lite bättre. Så det vete tusan vad som är bäst. :cool:

Ha ha ha...ja den är många som stannat ut sig på men jag kan garantera dig att det känns bättre att stanna där än att trilla av på hinder 4 som jag o Nyrelski gjort...:o

Min alldeles egna åsikt är att den perfekta banans upplägg är stockar, rullar och andra "lätta" hinder i kombination med hyfsat långa galoppsträckor i början gör att man kommer igång ordentligt. Två exempel på såna banor är Vinslöv och Gärds. Alla unghästar jag startat har gått bra på just såna banor och mindre bra på Tranemotypen där du inte hinner komma igång innan gravar eller andra titthinder dyker upp.

Att sen geografin ställer till bekymmer för BB det begriper jag med men i vissa fall undrar man vad banbyggaren tänkte på...:angel::crazy:

Ha ha ha...ja den är många som stannat ut sig på men jag kan garantera dig att det känns bättre att stanna där än att trilla av på hinder 4 som jag o Nyrelski gjort...:o

Min alldeles egna åsikt är att den perfekta banans upplägg är stockar, rullar och andra "lätta" hinder i kombination med hyfsat långa galoppsträckor i början gör att man kommer igång ordentligt. Två exempel på såna banor är Vinslöv och Gärds. Alla unghästar jag startat har gått bra på just såna banor och mindre bra på Tranemotypen där du inte hinner komma igång innan gravar eller andra titthinder dyker upp.

Att sen geografin ställer till bekymmer för BB det begriper jag med men i vissa fall undrar man vad banbyggaren tänkte på...:angel::crazy:

Jag var iaf väldigt nöjd över att trakhenern var borttagen. Och sen måste de ha fyllt igen graven som var under stocken förr i tiden, nu var den väl max 1 meter. När jag försökte hoppa den var den minst 2, säkert 3 meter bred... :angel: Iaf tyckte min dressyrhäst det. ;)

Men visst förstår jag att det inte går att variera hinderföljden så jättemycket, det är väl mest för BB & gilla läget när naturen ser ut som den gör.

Bara en passus. I Gärds brukar det alltid vara några som inte kommer iväg till hinder nr 1. Kan vara svårt att få igång galoppen när det kommer ngn imål samtidigt.

Hermanstorp är annars ett annat dåligt exempel på början. Tvär sväng, ingen naturlig väg och en massa körhinder ivägen. Unghästarna fattar nada.

Jag var iaf väldigt nöjd över att trakhenern var borttagen. Och sen måste de ha fyllt igen graven som var under stocken förr i tiden, nu var den väl max 1 meter. När jag försökte hoppa den var den minst 2, säkert 3 meter bred... :angel: Iaf tyckte min dressyrhäst det. ;)

Nej, förra året var den 3-4 meter bred och stocken var en jätte ek....:angel::rofl::cool:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 095
Senast: cewe
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: movi
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
680
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?
  • Tråden för spår