satanic

Trådstartare
håller på o försöker ta montélicens just nu och har då köpt mig en häst,
har för tillfället en tränare som jag nu fått reda på inte vill stå som tränare längre.:confused:
Hur skall man göra för att få reda på vilka tränare det finns inärheten som kanske vill stå som tränare på hästen iaf den lilla tid som är kvar så att jag iaf kan gå klart licensen?

Sv: tränare

jag måste ha en tränare som står på han under licensen tränarlicensen börjar efter nyår här och jag har snart gått klart montélicensen sista gången är 9 dec har endast ett par löp kvar att göra o har jag ingen tränare får jag inte göra dom =(

Proffstränare? Det är väl bara att ringa runt.

Amatörtränare får ju inte ta din häst i träning om de inte deläger.

Jag förmodar att det är så att människan ifråga inte vill lösa ut licensen nästa år? Det billigaste för dig borde i så fall vara att betala licensen för vederbörande! :idea:

Edit: Nu läste jag att tränaren tagit bort hästen från listan innan licensen går ut? Ja då är du ju i annan sits.

Senast ändrad:

ja jag vet hur det är med amatörtränare det är så jag har det nu, personen i fråga vill inte ha kvar han i träning då vi prata om att starta idag och sen när jag tyckte att träna tisdag licens torsdag start lördag licens tisdag och torsdag veckan efter var för mycket så att jag valde o inte träna på tisdagen,
fick jag idag reda på att han inte ville starta pga att jag inte tränade på tisdag och sen pga att jag inte tränar så vill han inte ha kvar mig.

Hur du rent praktiskt ska göra är ju en ekonomisk fråga som inte har med grundorsak att göra.

Men som du skrev i grundinlägget var det lite rörigt.

Du tar montélicensen, går du B-tränarkursen parallellt? För på ridlicensen får du ju inte ha häst i träning. :confused:

Jag har inte något bra råd om du inte vill sätta hästen i proffsträning, för jag skulle faktiskt aldrig avtala med någon amatör om jag inte kände denna sen tidigare.

på våran licens så måste vi ha tränare på våra hästar, vet det då en av dom som jag går ihop inte hade så hon pratade med en av dem som tar körlicens som hade och på så sätt fixade det sig...
b-tränarkursen skulle tydligen börja efter det att monten var klar så jag funderar på att gå den också måste bara kolla om jag har råd...

på våran licens så måste vi ha tränare på våra hästar, vet det då en av dom som jag går ihop inte hade så hon pratade med en av dem som tar körlicens som hade och på så sätt fixade det sig...
b-tränarkursen skulle tydligen börja efter det att monten var klar så jag funderar på att gå den också måste bara kolla om jag har råd...

Men jag tror, så kan vi iaf göra på Solvalla, att du kan skriva b-tränar teorin utan att gå kursen. Fråga!

Jag vill inte låta besserwisser men det "fixade" sig inte nya tränaren får bara träna egenägt om denna är amatör så den personen gick förmodligen in som delägare i hästen om de inte är nära släkt. Reglerna kommer man inte runt.

Men däremot kan du kanske få skriva provet och på så sätt lösa problemet som Bitterass skriver. Du har ju redan pluggat in reglementet i och med montékursen.

Även ägarskiften och sånt kostar ju pengar, och det lär ju bli två om du hittar nån som kan ta din häst i träning så länge tills din licens är klar. För när du pratar ekonomi förmodar jag att proffträning inte är nåt alternativ.

Personligen skulle jag nog smöra rejält för den som stått som tränare nu eftersom det bara gäller till årsskiftet?

Senast ändrad:

jo jag vet att hon skrev över sig som delägare och att det kostar pengar, har gjort samma sak med den tränaren jag har nu.
jag får se hur jag skall göra om jag hoppar av licenskursen eller ej, för på torsdag har vi det obligatoriska autostarten och har jag inten tränare då så får jag inte rida och därmed ingen licens...

problemet som är är att jag själv inte har några som helst kontakter innom travet utan det var tränarens tjej och tränaren som fick mig in på detta spår... får se hur jag skall lösa detta.

Låter verkligen som ett moment 22 förhållande. Finns det verkligen ingen möjlighet för dig att få en dispens under den korta tid det handlar om? Det är ju inte direkt elitloppet du skall delta i?
Ok, det finns skäl till att reglerna är som de är. Men det måste ju finnas möjligheter till dispens med. För till man inte då fler utövare inom montén och travet? Vad har man förbund och domare till om inte för att det skall kunna erbjudas möjligheter när reglerna i praktiken utgör enda hindret...

Låter verkligen som ett moment 22 förhållande. Finns det verkligen ingen möjlighet för dig att få en dispens under den korta tid det handlar om? Det är ju inte direkt elitloppet du skall delta i?
Ok, det finns skäl till att reglerna är som de är. Men det måste ju finnas möjligheter till dispens med. För till man inte då fler utövare inom montén och travet? Vad har man förbund och domare till om inte för att det skall kunna erbjudas möjligheter när reglerna i praktiken utgör enda hindret...

Försäkringarna gäller inte om hästen inte är i träning. Så jag hoppas verkligen inte att någon på eget bevåg "ge dispens".

Jag tycker ditt resonemang känns skrämmande utifrån det perspektivet, domare och förbund finns för att se till att regler efterföljs, inte för att bevilja undantag från dem.

TS: Vad skönt att det löste sig för er, det var ju verkligen den bästa lösningen. :idea:

Försäkringarna gäller inte om hästen inte är i träning. Så jag hoppas verkligen inte att någon på eget bevåg "ge dispens".

Jag tycker ditt resonemang känns skrämmande utifrån det perspektivet, domare och förbund finns för att se till att regler efterföljs, inte för att bevilja undantag från dem.

TS: Vad skönt att det löste sig för er, det var ju verkligen den bästa lösningen. :idea:

Regler finns till av orsaker ja. Men det måste också finnas vissa rimligheter annars hamnar man i ett nazitidens tyskland där lag och regel alltid går före människa, hänsyn och moral. Om försäkringar i detta fallet skulle utgöra ett hinder så går det också att lösa. Det handlar om att titta på fallet och bedömma utifrån det. Domare och förbund finns till av båda orsakerna. Annars ges aldrig någon möjlighet till utveckling och förändring.

Det här med försäkringar är inte bara att lösa hur som helst. Om en häst ska vara med i provstarter och dyl så ska den ha en ansvarig tränare eftersom det är nödvändigt att den omfattas av ST:s kollektiva försäkring vilket den gör om den är i träning. Dessutom förekommer det också dopingkontroller i provloppen ibland och därför ska hästen ha en ansvarig tränare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: Lejd
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 354
Senast: Nevermind
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 434
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka