Tränare/F skattsedel

S

stendalen

När det gäller att anlita en tränare för klubbens räkning, t ex en clinic ska tränaren ha en F skattsedel för att sedan betala in skatt o sociala avgifter på sin inkomst. Om tränaren inte har en F-skattsedel blir klubben ansvarig för att betala in dessa avgifter och det har man nog inte räknat med när man planerade en clinic. Detta enligt skatteverket.
:)

Sv: Tränare/F skattsedel

Ja ja säger då det..........När blir det obligatoriskt med vetrinär måntro.
Hur hög är skattemoralen bland hästägare rent generellt.Är det skattade kronor som dom köpt hästbussar för,med dithörande hästar.Om man läser taxeringskallendern,och jämför prislappen på deras hästar och fordon,så är det beundransvärt om dom sparat och snålat så dom kunnat köpa detta.Att ett finasbolag skulle låna ut ett sådant belopp till någon med så låg innkommst är föga troligt.

Ja ja säger då det..........När blir det obligatoriskt med vetrinär måntro.
Hur hög är skattemoralen bland hästägare rent generellt.Är det skattade kronor som dom köpt hästbussar för,med dithörande hästar.Om man läser taxeringskallendern,och jämför prislappen på deras hästar och fordon,så är det beundransvärt om dom sparat och snålat så dom kunnat köpa detta.Att ett finasbolag skulle låna ut ett sådant belopp till någon med så låg innkommst är föga troligt.

haha, undrar hur många som ens vet vad en F-skatt är för något...
hundralapparna brukar glida ner fint i fickorna hos dessa sk tränare, några kvitton är det inte ens tal om.

Fast egentligen skulle nog halva hästnäingen dö ut om alla skulle köra vitt, eftersom det inte går helt enkelt

Jag har provat, fick ha ett heltidsarbete som anställd också.

Rätt ointeressant att jobba ihjäl sig för att betala höga skatter, som ju schabblas bort av myndigheterna

Ett annat problem som jag har upptäckt som hästföretagare är lånebiten. Många banker är skeptiska mot hästföretagare för att de har så mycket svarta affärer för sig och för att väldigt många har svårt att sälja sina hästar när det behövs. Trots att jag har haft ett vinstgivande företag i över tio år och har heltidsjobb och bra inkomst på sidan av så har jag möts av skepsisism när jag vill låna pengar till stallutbyggnad eller ridhus, osv.

Om man rensade upp lite i röran bland oseriösa näringsidkare kandke det skulle bli en attitydförändring.

Undrar om det är lika om man är bonde med kor och behöver en ny ligghall eller ska bygga en bilhall om man säjer bilar?

Ja, du har så rätt...

En upprensning vore nog inte fel...

Det är ju så att ju mer etablerad ridsporten blir och växer, vilket ju hästnäringen gör med en enorm tillväxt, så måste ju bankerna och finansbolagen hänga med för att inte förlora kunder.

Å ju mindre "svarta" pengar som cirkulerar i branschen destobättre :)

Sen kommer de "svarta" pengarna aldrig att försvinna, de finns i alla branscher....på gott och ont för utövarna.

Men som alltid när man är i kontakt med banker etc så gäller det att ha en bra underbyggd budget och plan för sin verksamhet. Presenterar man det när på banken så blir man bättre bemött ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Soapbubble
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka