Tränar du som hoppryttare dressyr?

S

Sofiis

Som fälttävlansryttare funderar jag på om hoppryttarna tränar dressyr för dressyrtränare regelbundet. Händer ofta att jag kommer på en hopptävling och ser hästen som ser mest oriden ut i dressyr vinna.Hur i hela friden kan det gå så bra? Enligt mig hänger allt på dressyren! Utan dressyr kan man enligt mig inte tävla banhoppning.

Ofta får jag höra att det är markarbete som gäller men för mig är markarbete arbete med bommar. Rider aldrig hoppryttare den rena dressyren med öppnor, slutor, förvänd galopp och dressyr i nedsittning:angel:

Sv: Tränar du som hoppryttare dressyr?

Självklart gör jag det. Jag tränar mkt dressyr med mina hästar. Mkt sidvärtsrörelser för att få dom mjuka och smidiga. Tränar för tränare en gång i veckan också trimar jag lite själv i mellanåt.

Självklart gör vi det!!

Jag rider två "riktiga" dressyrpass i veckan, varav en för tränare. Sen tillkommer lite mer markarbete-inriktat på ridbanan. Hoppar gör jag endast 1 gång/vecka + tävling.

Hoppningen skulle inte fungera utan dressyren..

Självklart gör vi det!!

Jag rider två "riktiga" dressyrpass i veckan, varav en för tränare. Sen tillkommer lite mer markarbete-inriktat på ridbanan. Hoppar gör jag endast 1 gång/vecka + tävling.

Hoppningen skulle inte fungera utan dressyren..

Det är min åsikt också. vet dock en som aldirg red dressyr, kunde inte få hästen att gå i form osv men hon tävlade i Falsterbo:confused: ???

Tränar för dressyrtränare ca varannan vecka, oftare förut. Det är ju hela grunden till hoppningen, hur ska man annars ha hästen lydig mellan hand o skänkel om man inte trimmar den? Jag har iaf märkt sambandet, mer dressyr = bättre hoppning :D

Jag tränar dressyr för tränare. Däremot ställer jag inga krav på min häst på framridningen till en hopptävling. I form ska hon självklart vara, men det viktigaste är att hon tar hjälperna framåt och även bakåt, sen räcker det för mig.

Jag rider dressyr på min häst...oftast en gång i veckan för tränare och sen rider jag ju själv dressyr rätt ofta.

Många skriver att dressyren är grunden för hoppningen men jag vet inte om jag håller med. Jag känner en tjej som inte är speciellt duktig på dressyr, hon kan inte jobba sin häst eller nått. Jag tror nog inte hon rider speciellt mkt dressyr men nog går hon allt och blir placerad vid nästan varje tävling ändå!
fast jag antar att det behövs mer dressyr och välridna hästar i dom högre klasserna. Nu snackade jag LC/LB..

ja tränar min häst väldigt varierat klättrar, kantrar å dressyr... men ja vet en tjej som bara rider ut å hoppar de går allt bra för henne ändå på tävlingarna :) men dressyr är givetvis kanon sätt att få hästen smidig å mjuk om man gör de på rätt sätt...

Jag har faktiskt aldrig tränat för någon riktig dressyrtränare, men rider regelbundet "dressyrarbete" och är väldigt nogrann med att hästen är mjuk, följsam och svarar på fram respektive tillbaka hjälper. Har därimot en väldigt duktig mamma som hjälper mig ibland.

Jag rider regelbundet för tränare och har även startat dressyr. Min hopphäst (1.40) och jag har seger i MSB B:3 och har startat MSV A:1.

Självklart rider jag dressyr och jag reagerar oxå på att de är många som vinner o vinner men hästarna går som krattor rent ut sagt.

Men dessa hästar går oftast bara LB-LA /110-120 och går sönder till slut.
Sen finns de hästar som går jättebra hemma men blir stirriga på tävling o de ser ut som dom är jättestela o oridna.
Men där finns oftast lydnaden ändå när dom kommer in på banan .

Självklart trimmar jag dressyr. :) Tränar för tränare varannan vecka och rider därimellan själv. Mkt skolor, mjukgörande tränas det på. :)

Jag rider både hopp och dressyr, tävlar i båda.
Tränar både och regelbundet för tränare.

Jag rider jättemkt dressyr! Mycket oftare än jag hoppar. Tränar varannan vecka för tränare.
Ridveckan ser ut ungefär så här:
1-2 vilodagar
1 dag hoppning
2 dagar dressyr
1 dag markarbete med bommar
2-3 dagar rider jag ut

Visst, man kan flänga runt och placera sig i lägre klasser utan dressyr om man har en schyst häst, men på LB-LA nivå är det bra om man kan rida och har en lydig häst för att komma runt banan!

När jag rider dressyr rider jag rena dressyrrörelser, öppna, sluta, skänkelvikning, rygga, framdelsvändning och rider under nedsittning.

Jag rider dressyr på min häst...oftast en gång i veckan för tränare och sen rider jag ju själv dressyr rätt ofta.

Många skriver att dressyren är grunden för hoppningen men jag vet inte om jag håller med. Jag känner en tjej som inte är speciellt duktig på dressyr, hon kan inte jobba sin häst eller nått. Jag tror nog inte hon rider speciellt mkt dressyr men nog går hon allt och blir placerad vid nästan varje tävling ändå!
fast jag antar att det behövs mer dressyr och välridna hästar i dom högre klasserna. Nu snackade jag LC/LB..

Men i dom klasserna kan man nog ta sig runt/vinna utan specielt mkt dressyrarbete bakom. när hon ska upp i klasserna sen, så kommer bog problemen ska du se.

Jag är väl iofs både hopp och dressyrryttare (och snart FT ;) )
men NEJ jag rider inte för ngn tränare. Har inte råd helt enkelt.
Men jag tränar dressyr ett par gånger i veckan, och är väl självlärd kan man säga.

Känner jag att jag behöver hjälp så tar jag självklart hjälp av en tränare, och har varit med på två dressyrträningar den här terminen som gett jättemycket!

Skulle jag satsa seriöst, och (mycket) högre i hoppningen skulle jag självklart träna oftare.

yes! :) 2 ggr i veckan! :D annars skulle det inte fungera lika bra i hoppningen!

Har tränat för dressyrtränare en gång i tiden, men gör det inte mer.
Dock tränas hästarna ofta i dressyr jobb. De ska vara smidiga, lyhörda och lydiga.
Det kan man inte få om man inte rider dressyr. Går efter målet att hästen ska vara i samma utbildningsnivå i dressyr som den är i hoppning!

Självklart gör jag det. Jag tränar mkt dressyr med mina hästar. Mkt sidvärtsrörelser för att få dom mjuka och smidiga. Tränar för tränare en gång i veckan också trimar jag lite själv i mellanåt.

du sa samma sak som jag skulle göra, men nu slapp jag:D

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Loons
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka