tränar du din häst på rätt sätt?

Sv: tränar du din häst på rätt sätt?

Jag tränar min häst en hel del i paddock (bra underlag inte för mjukt), visst gör jag. Mycket dressyr, förösker hoppa gymnastik ungefär varannan vecka, ibland varje vecka. Rider ut i backar för att träna någon gång i veckan och någon kortare utetur någon gång i veckan. Vilar ibland när jag inte hinner/orkar rida.
Han mår mykcet bra, bygger fina muskler, det enda som jag känner att jag borde göra mer (vet bara inte var...) är kondis-träna...

Jag borstar, ryktar och känner igenom hästen noga innan jag sadlar. Benskydd om jag ska rida i terräng eller hoppa. Lindor vid hårt dressyrarbete.

Masserar med liniment efter alla ridpass som har krävt lite - dvs inte efter en lugn barbackatur. Arnika i vanliga fall och racing eller radital vid hårdare pass.
Bandagerar med arnikaomslag efter riktigt hårda träningar eller kyllera. Känner oftast på mig vad som behövs...

BeastieBabe skrev:
Hur tränar du egentligen din häst? alltså helt ärligt, tänker du på att hästen ska gå på omväxlande hårt och mjukt underlag, trimmas i dressyr och lite hopp och få komma ut å kondtionsträna varje vecka? samt har vilodagar och lugna dagar.. dvs har din häst en stadig träning?

efter träning, sätter du Alltid eller Aldrig på kyllera? eller känner du på hästens ben och bestämmer att sätta på kyllera eller inte just då? tänker du på att före och efter ridning palpera (punktpressa) hästen och se till så att den inte är öm eller har ont någonstans i hacke, bog, rygg, bakdel?

Jag vet inte om det bara är jag men det känns ibland som att många säger "oj va mycke du gör, är det verkligen nödvändigt?".. speciellt folk som bara borstar, sätter på utrustning rider där dom känner för det, t.ex mjuka sandvolten flera dagar i rad eller alldeles för ensidig träning, mer högeröppna än vänsteröppna bara för att hästen är lite stel.. tar viloperioder då och då med bara skritt bara för att det inte finns tid osv..
och faktiskt så är det dom hästarna som bara rids på det sättet, dvs för ensidigt, som är mest skadade och i dålig form osv..

vad har ni andra för erfarenheter och funderingar? är det oengagerade hobbyhästar som lätatre går sönder? och de som tränas mer som håller sig friskare?
Jo det anser jag att jag gör. Jag rider så varierat jag kan och på så många olika underlag som möjligt. Det jag rider minst på är riktigt mjuka underlag eftersom jag inte kommer åt det hemma utan det blir de 2 gångerna jag är i ridhus/ridbana i veckorna.

Jag använder inte kylera alls utan linement efter hoppning eller annat ansträngade. Lindar när jag känner att benen behöver det.

Palperar rygg mm gör jag inte med borstar och känner igenom hästen innan jag rider och ser/känner fort om hästen inte är precis som den ska.

Jag tänker väldigt mycket på hur jag tränar dom.
brukar försöka planera på ett ungefär för några dagar framåt vad dom ska göra.
Väldigt varierande träning, jag gör till och med så att det aldrig blir samma ridväg 2 dagar i rad tex.
Valacken brukar få kylgele ibland och liniment+lindor när han tränat.
Jag stretchar och masserar båda två, är mkt noga med stoet eftersom hon har haft problem och jag vet att hon blir bättre med massage.
Jag känner alltid igenom dom medan jag borstar.

Tja, jag hör nog mest till kategorin borsta - slänga på sadel och träns - rida.
Däremot vill jag inte säga att vi rider hur som helst och som vi känner för just den dagen, att vi tar viloveckor när vi har lust och bara springer vänstergalopp.
Vi rider för det mesta ut (lektion någon gång i veckan oftast, hoppning varannan vecka på ett ungefär men självklart blir det lite annorlunda ibland).
Brukar tänka på att om han gått på hård grusväg två dagar t. ex. är det dags för mjuk sandväg och vice versa. Inte banan flera dagar i rad, inte samma väg etc. Klättrar lite någon gång i veckan, kör långa travpass varannan vecka etc.
Men nu pratar vi inte om någon tävlingshäst utan en 19-åring som motionsrids och tävlas på någon klubbtävling.

ja tänker på det där alltid. Tänk om man kunde ta lika bra hand om sig själv som man gjorde med sina hästar?
jag har planer för vad mina hästar ska göra sen känner jag även av hur de kjänns. de kanske är lite trötta så då tar vi och joggar eller en skritt tur istället.
Använder liniment och kylbalsam. Olika hästar behöver olika medel. Strechar, masserar mm mm

På mitt sto är vi tre st som rider.
Hon får minst 2 dagar vila, antingen endast
borsta eller en promenad - utan utrustning.

Vi kollar alltid igenom hästen innan vi rider ut
och efter. Vi rider mest i skogen, men även på
grusvägar och på ängar. Vi försöker variera träningen
så mycket som möjliget genom att prata ihop oss
på söndagen och bestämmer hur vi ska göra.
Måndag blir alltid en lugn dag, börjar veckan på
ett lugnt sätt. Tisdag är det lite hårdare, men mer
trav. Onsdag blir det en kvällstur med varierat skritt
och trav. Torsdag ganska lugnt med antingen longering
eller tömkörning. Fredag blir det dressyr eller hoppning
på äng eller volt. Lördag och söndag blir en av de vilodag
och den andra valfritt.

Så ser en vecka ut för oss. Men träningen är inte så
hård då hon håller på att sättas igång.

Kolla gärna in på http://ridsport.ifokus.se

jag försöker lägga upp träningen och rida regelbundet och omväxlande, men jobbnar man på SJ kan det bli så att hästkraken får vila tre dagar i rad, har funderat på medryttare men det är ingen som vågar rida min vilde...
Men jag konditionstränar, rider dressyr och hopp pass för tränare, tävlar lite smått i hoppning, tömkör, markarbetar i rundpaddocken, klättrar honom för hand mm, så visst är det omväxling. Han är en sund välmusklad busponny, har han gått ett hårt pass en dag är han ännu piggare dagen efter :)
Jag stretschar alltid efter alla pass,, och självklart känner jag igenom honom när jag är ute i stallet. Kyl lera använder jag efter hopp träningarna och efter konditions passen.

Intressant fråga detta om vilka som håller bäst. Jag tror att hästar som rids lite och bara gå på tur någongång i skogen håller bättre för de belastas totalt väldigt lite och om de får någon liten åkomma så läker den ut lättare.
De som tränas löper större risk att inte hålla eftersom även om man verkligen tänker på hur man rider hästen så belastas den på helt annat sätt.
Undras om det finns statistik på sådant här?

Jag är själv väldigt noggrann med ridningen, lägger upp planer, både på kortare och lång tid, och rider omväxlande hoppning, i skogen och på banan. Liniment och kyllera och sådant använder jag inte alls för det mesta har ingen dokumenterad effekt utan påverkar bara huden. Lindar heller aldrig för jag tycker inte det behövs. Jag har aldrig gjort det och inte upplevt några problem med de hästar jag har haft så det får vara.

Är en renodlar hobbyryttare. Verken jag eller mina hästar har något behov av att vara slimmade och sprängfulla med muskler etc, men självklart låter jag dom inte bli helt grisaktiga. 4 åringen rids ej ännu. Ponnyn rider jag ett par gånger i veckan. Rider ej på ridbanan då han tycker att det är det tråkigaste som finns, rider ut på en skön tur i skogen istället. Har inga speciella dagar jag rider utan jag går mer på magkänslan och hur hästen är för dagen. Oavsett vad jag tänkt göra, om det så bara är en liten promenad så kollar jag igenom hela hästen. Tycker att det är av stor vikt att man kolla hästen innan man börjar med något. Har hästen ont någonstans kan även en promenad förvärra dethela vilket man självklart vill undvika. Har jag tränat lite hårdare, t.ex. löshoppning/lösarbete med lite större hinder/mer krävande moment så kyler jag benen med vatten.

Samma procedur genomgår 4 åringen, borsett från detdär med ridningen eftersom hon inte rids. Men hon kollas också noga, får benen kylda när hon löshoppat/lösarbetat lite hårdare etc.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 538
Senast: _Taggis_
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar