Tränar du balansen.

Sv: Tränar du balansen.

Det finns faktiskt en balansplatta, liknande den man står på, men denna är istället till för att sitta på. Man lägger den i en stol och sätter sig på den utan att fötterna är i marken eller händerna håller i stolskarmarna. Fick prova den för ett par dagar sedan då vi hade en naprapat ute på ridskolan. Mycket bra för ryttare att träna upp balansen.

jag det ska jag titta om jag kan hitte någon....

cyckla enhjuling!
inte för att jag gjort det själv men det är nog en riktig höjdare balansmässigt!

jo det kan vara en idé, men vem vet du kanske har lättare med bara ett hjul? :idea: Har prövat på enhjuling en gång - kan säga direkt att mina vanliga cyckelkunskaper inte räckte speciellt långt :p

Ryttaryoga ger både balans, känsla och smidighet. Hästarna gillar det! :D

jo det kan vara en idé, men vem vet du kanske har lättare med bara ett hjul? :idea: Har prövat på enhjuling en gång - kan säga direkt att mina vanliga cyckelkunskaper inte räckte speciellt långt :p

just nu med tänke på min fot så håller jag mig ifrån cycklar...

Det är yogaövningar som relaterar till hästens rörelse, så att man utvecklar sin förståelse och känsla för hästen samtidigt som man får bättre balans, styrka och smidighet. :)

hoppa utan tyglar går o göra på olydiga hästar också. :p

bägge gånger vi skulle göra det på ridskolan hade jag jobbiga hästar (den ena var mest bara knäpp man visste aldrig om hon skulle explodera eller inte) som bägge var rejält heta på hinder.

vi hade bägge gånger en studsserie o gjorde knut på tyglarna, pga hästarna jag red fick jag ju släppa precis över första hindret, sen hålla ut händerna o vara jäkligt snabb på att fånga upp tyglarna igen efter sista! :idea: :D

Det är yogaövningar som relaterar till hästens rörelse, så att man utvecklar sin förståelse och känsla för hästen samtidigt som man får bättre balans, styrka och smidighet. :)

och vart får man tag på sånt då da...

Jag rider mycket baraback i alla gångarter även en hel del utan stigbyglar. Sen har jag också en som kan vända på en femöring, så jag måste ha balans om jag ska ha en chans att sitta kvar. :o ;)

Har även haft en unghäst som bocka väldigt mycket när hon tyckte de va kul och balansen sitter i sen dess :bump:

Jag rider barbacka och även utan stigbyglar:)
Balans hoppning är skoj det med, ex. hoppa studs utan att hålla i varken tyglar eller stigbyglar, även testat att blunda samtidigt=) Skoj!
Man har ju då gjort en knut på tyglarna, som säkerhet, så att dom inte är ivägen.
:D

Innan jag skadade mig så tycket jag att jag hade bra balans men det ska bli kul när man kan rida som vanligt (med stigbygglar) och se om balansen har blivit bättre...

Balansboll:idea: är helt suverän träning (enligt mej:D ) för ryttare, man tränar balansen rejält många som tränar tror att dom har bra balans blir snabbt varse om att så var inte fallet;)

Här finns lite övningar http://www.balansboll.nu/
fast det är att rekommendera nån som hjälper en att börja så att man vet hur det ska kännas när man sitter rätt på bollen

Balansboll:idea: är helt suverän träning (enligt mej:D ) för ryttare, man tränar balansen rejält många som tränar tror att dom har bra balans blir snabbt varse om att så var inte fallet;)

Här finns lite övningar http://www.balansboll.nu/
fast det är att rekommendera nån som hjälper en att börja så att man vet hur det ska kännas när man sitter rätt på bollen

Jag tror det är sånna som vi har på sjukgym.

jag rider så mycket barbacka jag kan, plus så åker jag snowboard och längdskidor (med hund självklart )

när min arab (han rider jag nästan hela tiden barbacka) är för pigg och jag inte har lust att ha chans att åka av i varje krön så brukar jag ha barbackagjord med "dressyr-längd" på stigbyglarna.

När jag började rida och skulle träna balansen lade jag bara upp stigbyglarna och fortsatte rida. Har man en pålitlig häst är det dessutom toppen att trava och galoppera barbacka!

min häst e inte pålitlig :D men jag litar på honom så jag travar och galopperar han barbacka nästan varje dag :D
detta sker alltid med repgrimma, rekomenderar förretsen alla att rida med repgrimma, mycket lättare än med bett!

min häst e inte pålitlig :D men jag litar på honom så jag travar och galopperar han barbacka nästan varje dag :D
detta sker alltid med repgrimma, rekomenderar förretsen alla att rida med repgrimma, mycket lättare än med bett!

Hehe! Mina (berber) ston som jag har nu är fullständigt pålitliga men de är så slanka att det är inte alls skönt att rida barbacka på dem!!! De har fri tillgång tillgång till kraftfoder men visst, det ena stoet äter med god aptit, men det har inte allt för stor inverkan... :crazy:

Hehe! Mina (berber) ston som jag har nu är fullständigt pålitliga men de är så slanka att det är inte alls skönt att rida barbacka på dem!!! De har fri tillgång tillgång till kraftfoder men visst, det ena stoet äter med god aptit, men det har inte allt för stor inverkan... :crazy:

vad menar du med fri tillgång till kraftfoder? :confused:

jag rider så mycket barbacka jag kan, plus så åker jag snowboard och längdskidor (med hund självklart )

när min arab (han rider jag nästan hela tiden barbacka) är för pigg och jag inte har lust att ha chans att åka av i varje krön så brukar jag ha barbackagjord med "dressyr-längd" på stigbyglarna.

jag har köpt en barabackagjord i höstas som jag skulle ha i vinter men jag han att bli skadad innan...

har du något under din bb-gjord...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka