Tränar du balansen.

Sv: Tränar du balansen.

Har man en pålitlig häst är det dessutom toppen att trava och galoppera barbacka!

Eller så gör man det oavsett hur säker hästen är :angel:

Jag rider min 5-åring barbacka jämt för stunden då vi har kommit överens om att det är trevligast ;) Det tar inte många dagar att förbättra balansen alltså! Nu travar vi och galopperar obehindrat och balansen är lika bra som innan jag skaffade barn! :love: (Trodde aldrig jag skulle återfå den, så enormt dålig som den blev av graviditet mm. I höstas kunde jag knappt skritta barbacka för balansen var närmast obefintlig! Men skam den som ger sig!)

Eller så gör man det oavsett hur säker hästen är :angel:

Jag rider min 5-åring barbacka jämt för stunden då vi har kommit överens om att det är trevligast ;) Det tar inte många dagar att förbättra balansen alltså! Nu travar vi och galopperar obehindrat och balansen är lika bra som innan jag skaffade barn! :love: (Trodde aldrig jag skulle återfå den, så enormt dålig som den blev av graviditet mm. I höstas kunde jag knappt skritta barbacka för balansen var närmast obefintlig! Men skam den som ger sig!)

jag kan inte rida barback på min häst för hon är så känslig... det räcker med att jag kramar om för att sitta kvar så börjag hon att öka traven och då kramar ja mer och hon ökar...(hon är en travare)

så jag vet inte vad jag ska hitta på då... har köpt en barbacka gjord men har inte testat den än... (har/är skadad det är därför som jag inte har testat den)

vad menar du med fri tillgång till kraftfoder? :confused:

Sorry, såg inte ditt svar tidigare (har varit och rest). Jag har mina hästar i Niger (Afrika) och det största problemet jag har med mina ena galoppör är att hon inte äter tillräckligt mycket (ju mer vi tränar, ju mindre äter hon, vilket bara resulterar i att jag får ställa av henne under perioden och låta henne vila upp sig. Dock inte alltför bra för psyket eftersom hon älskar att träna).

Med fri tillgång till kraftfoder menar jag just det: de har fri tillgång till kraftfoder (hirs) och ändå tycker jag inte att de äter nog. Ska infoga en bild så du förstår vad jag menar: vi talar inga överviktiga hästar precis (berberrasen får nog jämföras med vinthundar - oförmögna att gå upp i vikt...).

PICT1285.jpg

Sorry, såg inte ditt svar tidigare (har varit och rest). Jag har mina hästar i Niger (Afrika) och det största problemet jag har med mina ena galoppör är att hon inte äter tillräckligt mycket (ju mer vi tränar, ju mindre äter hon, vilket bara resulterar i att jag får ställa av henne under perioden och låta henne vila upp sig. Dock inte alltför bra för psyket eftersom hon älskar att träna).

Med fri tillgång till kraftfoder menar jag just det: de har fri tillgång till kraftfoder (hirs) och ändå tycker jag inte att de äter nog. Ska infoga en bild så du förstår vad jag menar: vi talar inga överviktiga hästar precis (berberrasen får nog jämföras med vinthundar - oförmögna att gå upp i vikt...).

PICT1285.jpg

Söta hästar... Lite smalla men dom ser lyckliga ut...

Söta hästar... Lite smalla men dom ser lyckliga ut...

Då förstår ni kanske varför de har fri tillgång till kraftfoder!
... Fast jag vet inte hur stora de kan bli genetiskt sätt... Har än idag aldrig sett en överviktig eller över huvud taget "rund" vinthund!

Heej!
Förutom att rida barbacka så kan man göra sådana där övningar som man gjorde i början på knatteridningen, när man var liten:P
Ni vet; plocka äpplen, nudda tårna, rida med armarna rätt ut..jaa, ni vet:D

Men man kan också stå i fältsits länge, länge, med bara korta vilopauser:P
Jag tror nog att det hjälper!

Och rida lätt utan stigbyglar:P Skiitsvårt:D

Lycka till ! :P

Heej!
Förutom att rida barbacka så kan man göra sådana där övningar som man gjorde i början på knatteridningen, när man var liten:P
Ni vet; plocka äpplen, nudda tårna, rida med armarna rätt ut..jaa, ni vet:D

Men man kan också stå i fältsits länge, länge, med bara korta vilopauser:P
Jag tror nog att det hjälper!

Och rida lätt utan stigbyglar:P Skiitsvårt:D
Lycka till ! :P

det är inte så svår men det är jätte jobbigt har gjort det ett tag nu...

Jag rider mycket sittandes. Och försöker känna att jag är i balans, lika lång i båda sidor etc.

Jag har även en balansboll istället för en datorstol. Den är jättebra och något jag verkligen kan rekomendera.

Jag rider mycket sittandes. Och försöker känna att jag är i balans, lika lång i båda sidor etc.

Jag har även en balansboll istället för en datorstol. Den är jättebra och något jag verkligen kan rekomendera.

det ska jag testa...

Barbacka och hoppning med sadel tycker jag räcker som balansträning..

Men varför inte öva balansen på det ena? Inget som säger att du måste öva på båda...

Jag är redan sned i min kropp och sits, jag behöver inte bli snedare... *S* Så jag måste hitta ett sätt att balansera bägge benen lika mkt. Eller det ena benet mera rent ut sagt, för att balansera upp kroppen.

På sjukgymnastiken, dit jag går alldeles för sällan... :o sitter jag på balansboll och gungar "sätet" åt olika håll med fötterna så tätt ihop som möjligt sittande som om jag sitter på en vanlig stol rakt framåt.

Man kan också sitta och kicka ett ben i taget framåt.

Något som också är bra, med en något mindre balansboll är att ligga på mage över den och sen rulla så långt framåt, så att bollen kommer ända ut mot benen, där kan man eventuellt även göra några armhävningar och så rulla in den under magen igen.

Man kan också ligga på rygg med ena foten på bollen och andra i golvet och så lyfta rumpan, byta bollben då och då. Man kan även lägga bägge fötterna på bollen och lyfta rumpan.

Jag ska banne mig KÖPA mig en egen balansboll... så har jag inga dåliga ursäkter för att "skolka".

Vattengymnastik är också toppen. Jag som har lite taskig balans, över mig att gå små små steg, långa långa steg, framåt, bakåt och åt sidan. Jag gör "hoppsa steg" framåt och åt sidan, svikthopp framåt och åt sidan...

Jag brukar stå vid kanten, hålla i mig med ett lillfinger, stå på ett ben och rita åttor med det andra. DUNDERSKÖNT!!!

Senast ändrad:

Jag är redan sned i min kropp och sits, jag behöver inte bli snedare... *S* Så jag måste hitta ett sätt att balansera bägge benen lika mkt. Eller det ena benet mera rent ut sagt, för att balansera upp kroppen.

På sjukgymnastiken, dit jag går alldeles för sällan... :o sitter jag på balansboll och gungar "sätet" åt olika håll med fötterna så tätt ihop som möjligt sittande som om jag sitter på en vanlig stol rakt framåt.

Man kan också sitta och kicka ett ben i taget framåt.

Något som också är bra, med en något mindre balansboll är att ligga på mage över den och sen rulla så långt framåt, så att bollen kommer ända ut mot benen, där kan man eventuellt även göra några armhävningar och så rulla in den under magen igen.

Man kan också ligga på rygg med ena foten på bollen och andra i golvet och så lyfta rumpan, byta bollben då och då. Man kan även lägga bägge fötterna på bollen och lyfta rumpan.

Jag ska banne mig KÖPA mig en egen balansboll... så har jag inga dåliga ursäkter för att "skolka".

Vattengymnastik är också toppen. Jag som har lite taskig balans, över mig att gå små små steg, långa långa steg, framåt, bakåt och åt sidan. Jag gör "hoppsa steg" framåt och åt sidan, svikthopp framåt och åt sidan...

Jag brukar stå vid kanten, hålla i mig med ett lillfinger, stå på ett ben och rita åttor med det andra. DUNDERSKÖNT!!!

när jag var på sjukgym och vi skulle se hur jag belastar minna fötter och ben och då fick ja stå på två vågar en till varje fot... och då ser man hur man belasta ben fötter... du kan ju ser om din sjukgym har två som du kan testa...

Tack! :bow: Jag blev lite :eek: där... Det räcker med att ha brutit nacken en gång. :rofl:

och jag tycket att nyckelbenet räckte.... men nej då... jag har snat tagit hela höger sidan av mig... finns inte mycket kan att bryta där...:crazy:

Personligen är jag för lat för att rida med sadel, så det blir alltid barbacka för min del. Detta hänger nog i sen när man var liten och skulle hantera en stor klumpig sadel... tidskrävande...men genom åren har man fått en riktigt god balans.

Ryttaryoga låter intressant:

Ryttaryoga ger både balans, känsla och smidighet. Hästarna gillar det! :D

Någon som vet något mer om det?

Har inte läst hela tråden, men då jag var i fjällen förra veckan så provade jag cr-rådet "jorda- centrera - väx, då det var många spänger. alltså en planka som man får gå på för att slippa gå i gegget på myrar. Funkade kanonbra, trots 25 kg felpackad ryggsäck!
Att träna balansen betyder väl att hitta metoder för att flytta tyngdpunkten dit man vill ha den, och detta var ett bra sätt.
Så ut på fjällvandring med er, så får ni känna hur det är att balansera nåt skit däruppe på ryggen.

Rider barbacka vääldigt mycket. Hästen är ung och opålitlig och visst flyger man av ibland men det är bara upp igen!;D

Rider barbacka vääldigt mycket. Hästen är ung och opålitlig och visst flyger man av ibland men det är bara upp igen!;D

jo visst är det bara att hoppa upp igen men om jag åker av och slår i mitt nyckelben så kommer det att gå av igen...

jo visst är det bara att hoppa upp igen men om jag åker av och slår i mitt nyckelben så kommer det att gå av igen...

aj, det var värre. säkerhetsväst? fast det är ju långt ifrån 100% säkert kanske.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka