Tränar du balansen.

M

Madame_MS

Hur tränar du din balans...
Förut red ja mer eller mindre jämt med sadel det var väl på vintern när det var riktigt kallt som jag red utan sadel och då mest skritt.

Jag bröt benet och fotleden i början av november (-06) och var uppe på hästryggen redan i mitten av december. Men då fick jag inte stödja på foten och hade gips så jag red med sadel utan stigbyglar (och rider så fortfarande).
Har nu märkt att jag har bättre balans och har lättare för att sitta ner i traven.

Hur gör ni för att träna er balans?

Sv: Tränar du balansen.

Skulle också vilja ha bra tips... ngt jag brukar göra själv utan häst när jag inte rider är att kuta genom skogen... över stock och sten. En annan balansövning jag läste om här på Buke var att ställa sig på tå på ett ben och "rita åttor" i luften med andra.

det som hjälpt mig är att stå i en trappa på tårna precis som du gör i stigbygeln, hälen ner. Men det är väl ett av många bra tips så fram med dom!

var tvungen att testa :p Hade problem med att bara stå på tå på ett ben! :o ;) Ska träna mera på det!

Annars är väl ett bra tips att rida lätt "fel" dvs sitta ner två steg, stå upp ett osv och tvärtom (stå två, sitta ett).

Det finns en balans platta man kan köpa, har sådan på sjukgymnastiken man jag har inte använt den än...

När jag började rida och skulle träna balansen lade jag bara upp stigbyglarna och fortsatte rida. Har man en pålitlig häst är det dessutom toppen att trava och galoppera barbacka!

Jag har ridit mycket utan stigbyglar på min häst, även när jag ridit ut. I höstas red jag ett tag alltid barbacka på ponnyerna. Detta var jättebra för balansen! Tyvärr blev det ett snabbt slut på detta. Jag ramlade av min alltid så säkra ponny när jag red utan stigbyglar. Två fåglar flaxade upp och hon gjorde en tväromvändning. Jag slog mig som bara den. Efter det har hon vänt så igen några gånger. Hon är inte så gammal och har väl kommit på att hon kan göra så. Då känns det bäst att ha stigbyglar. Jag får se om jag blir tuffare igen.

Rider min valack barbacka.. herregud alltså vad man tränar balansen då. Det är ett under att jag inte har ramlat av honom sen förra vintern :D

När jag började rida och skulle träna balansen lade jag bara upp stigbyglarna och fortsatte rida. Har man en pålitlig häst är det dessutom toppen att trava och galoppera barbacka!

ja det är så jag rider nu och hoppar...

Hur tränar du din balans...
Förut red ja mer eller mindre jämt med sadel det var väl på vintern när det var riktigt kallt som jag red utan sadel och då mest skritt.

Jag bröt benet och fotleden i början av november (-06) och var uppe på hästryggen redan i mitten av december. Men då fick jag inte stödja på foten och hade gips så jag red med sadel utan stigbyglar (och rider så fortfarande).
Har nu märkt att jag har bättre balans och har lättare för att sitta ner i traven.

Hur gör ni för att träna er balans?

Jag rider barbacka, eller så lägger ja stigbyglarna i kors :)

Rider min valack barbacka.. herregud alltså vad man tränar balansen då. Det är ett under att jag inte har ramlat av honom sen förra vintern :D

jag min häst så förr men nu är det lite svårt...

Finns det något mer man kan göra för att öva blansen men utan häst...(själv)

Jag råkade ut för en allvarlig hjärnskakning förra året och fick träna upp balansen från scratch. Då var den helt usel; men en bra övning jag fick av min sjukgymnast var att stå på ett ben med stängda ögon. Man tror inte att det med att stänga ögonen gör så stor skillnad, men lol, prova! Sen har du det gamla vanliga man körde med som liten, gå på trottoarkanten (eller något liknande), cykla utan att hålla sig i styret osv... Vet inte om det hjälper, men prova att stå på ett ben med stängd ögon. Jag tycker fortfarande att det är svårt!

Jag råkade ut för en allvarlig hjärnskakning förra året och fick träna upp balansen från scratch. Då var den helt usel; men en bra övning jag fick av min sjukgymnast var att stå på ett ben med stängda ögon. Man tror inte att det med att stänga ögonen gör så stor skillnad, men lol, prova! Sen har du det gamla vanliga man körde med som liten, gå på trottoarkanten (eller något liknande), cykla utan att hålla sig i styret osv... Vet inte om det hjälper, men prova att stå på ett ben med stängd ögon. Jag tycker fortfarande att det är svårt!

ropblemet är att jag just nu bara kan stå på mitt ena ben...

:rofl: Jag har jätte bra balans nu för tiden men det är bara för att jag aldrig haft någon lungn ponny alla har jag ridit till själv och nästan alla har varit bråkiga för sånna hästar gillar jag:) Jag rider ofta barabacka i både hoppning dressyr och fältävlan i fullgas. Jag står ofta i lätt sits för det underlättar för hästen-- Det här kan jag rekomendera som balans övning: Rid vilda ponnyer / hästar om du har möjlighet och är tuff som ryttare:P Barbacka i alla disipliner.. Var noga med bara att ALDRIG stödja i hästens mun så tills balansen är super så kan du använda en grimma eller grimskaft eller stigläder runt hästens hals att stödja i?? Stå mycket i lätt sits... Kram på er alla:banana:

Jag rider barbacka (varje dag på sommaren när man är ute i skogen och luffsar), hoppar utan stigbyglar och tyglar, hoppar med megakorta stygläder! Men som sagt barbacka känns som bäst balans, vi brukar hoppa ute i skogen och ha galopptävlingar på sommrarna som ger världens balans! :rofl:

Om du hoppar utan tyglar, låter det på mig som om du har en otroligt lydig häst! :)

Finns det något mer man kan göra för att öva blansen men utan häst...(själv)

Det finns faktiskt en balansplatta, liknande den man står på, men denna är istället till för att sitta på. Man lägger den i en stol och sätter sig på den utan att fötterna är i marken eller händerna håller i stolskarmarna. Fick prova den för ett par dagar sedan då vi hade en naprapat ute på ridskolan. Mycket bra för ryttare att träna upp balansen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka