Träna upp sits!

C

Caboose

Efter att jag började rida min förra polle blev min sits helt tokig! :o
Han hade enorma gångarter, låg på 170 i manken och var väldigt högrest
och hade svårt att ta lätta skänklar.

Efter några månader, märkte jag, att jag helt utan tanke, drog bak skänklarna, både i nedsutten trav och galopp. Dock enbart när jag jobbade
med honom i paddocken eller manegen, ingenting som påverkade min sits
i uteritt... Och detta har jag oj:at mig för så många gånger, visst, rider jag
en mindre och känsligare häst, så är det inte alls på samma sätt, men har
fortfarande inte samma lodräta sits som tidigare!

Nu drar jag alltså bak skänklarna i ett läge som nog inte existerar, speciellt i galoppen, samt att mina händer åker ifrån varandra utan tanke.

Så undrar, någon som kan ge mig några bra tips på hur jag skall träna upp
min 'klassiska' dressyrsits igen?
Inte massa "trampa ner hälen, fram med benet" osv, hört detta så många gånger!

Sv: Träna upp sits!

det är just ned med hälen och fram med benen du måste och för att kunna det måste du vinkla om bäckenet. sluta spjärna i stigbyglarna och kanske är det så att du svankar? sen att du breddar handen är för att du omedvetet försöker hålla balansen genom handen.
spänn fast stigbylarna med sporremmar i sadelgjorden, eller rid helt utan stigbyglar. rid korta pass så att du själbv orkar b¨åde i huvud och kropp.
och träna bålstabilitet på gym tex.

Jag tänker inte ge sitsråd utan bara hur jag tänker om sits, numera.

Jag har aldrig trivts i dressyrsadlar nånsin tror jag:o har tyckt att dom var obekväma och svåra att hitta en bra sits i och tappat all ridning så fort jag satt mej i en sån, ja jag hårdrar lite men ungefär. Skänklar som åker bak är en sån sak.

Jag har lagt mycket fokus på att tänka på detaljer i sitsen men det tycker inte jag är ett bra sätt... Numera skiter jag i det:o och går mera på hur det känns i hästen och att arbeta den rätt.

När jag sitter för långt bak med skänkeln är när jag inte har hästen på hjälperna utan sitter och "kämpar" med allt på en gång, sits, komma ikapp hästen, tänka på vad jag ska göra osv osv .

Det handlar mera om att få hästen lösgjord, att arbeta igenom, osv för då blir den annorlunda att sitta på. En bra tränare sa att när hästen är bakom ryttaren finns inte lika mycket häst som stadga för skänkeln, börjar man sitta och försöka lägga skänkeln rätt så kommer man att spänna sej och det blir en ond cirkel.

När hästen kommer igång igenom kroppen så ändras dess hållning och känslan och ryttaren får mera häst under sig och framför och då kommer skänkeln att lättare ligga där den ska.

I mitt fall är det så. Men det är bara min syn på det hela:D

Det är därför bla en nybörjare ska ha en välutbildad häst att sitta på för att träna in sitsen:idea:

Nu är jag långt ifrån nybörjare och har haft en mycket naturligare sits och balans i mina hoppsadlar men blivit helt handikappad i dressyrsadlar som jag aldrig kommit överens med, men det börjar bli bättre i alla fall....så sakta

Senast ändrad av en moderator:

Rid hästen på lina om du har möjlighet. Tycker inte det finns något bättre sätt att träna sitsen. Du kan fokusera på dig själv, din balans, följsamhet, avslappning och hur du sitter och linföraren tar hand om tempo och styrning. Det gäller för dig att hitta rätt i förhållande till hästen och hur den rör sig.

Jag tänker inte ge sitsråd utan bara hur jag tänker om sits, numera.

Jag har aldrig trivts i dressyrsadlar nånsin tror jag:o har tyckt att dom var obekväma och svåra att hitta en bra sits i och tappat all ridning så fort jag satt mej i en sån, ja jag hårdrar lite men ungefär. Skänklar som åker bak är en sån sak.

Jag har lagt mycket fokus på att tänka på detaljer i sitsen men det tycker inte jag är ett bra sätt... Numera skiter jag i det:o och går mera på hur det känns i hästen och att arbeta den rätt.

När jag sitter för långt bak med skänkeln är när jag inte har hästen på hjälperna utan sitter och "kämpar" med allt på en gång, sits, komma ikapp hästen, tänka på vad jag ska göra osv osv .

Det handlar mera om att få hästen lösgjord, att arbeta igenom, osv för då blir den annorlunda att sitta på. En bra tränare sa att när hästen är bakom ryttaren finns inte lika mycket häst som stadga för skänkeln, börjar man sitta och försöka lägga skänkeln rätt så kommer man att spänna sej och det blir en ond cirkel.

När hästen kommer igång igenom kroppen så ändras dess hållning och känslan och ryttaren får mera häst under sig och framför och då kommer skänkeln att lättare ligga där den ska.

I mitt fall är det så. Men det är bara min syn på det hela:D

Det är därför bla en nybörjare ska ha en välutbildad häst att sitta på för att träna in sitsen:idea:

Nu är jag långt ifrån nybörjare och har haft en mycket naturligare sits och balans i mina hoppsadlar men blivit helt handikappad i dressyrsadlar som jag aldrig kommit överens med, men det börjar bli bättre i alla fall....så sakta

HELT I MIN SMAK :D Bra skrivet... för det är precis så det ÄR! Som ryttare måste man börja jobba med kroppen och få hästen på hjälperna för att komma tillrätta med sitsen!

Innan du rider iväg, precis när du suttit upp så ta en funderare, hur sitter jag? Sen går du igenom skänklar, är dem i bra läge? Händerna, är dem mjuka, bra kontakt med bettet osv? Sedan ryggen osv osv. Så går du igenom hela din sits, innan du rider iväg.

Sen kan du rida mycket barbacka, .. kanske någon kan longera dig? medan du gör massa "konstigheter" på hästen.. sits och balans övningar. Är nyttigt för alla och något man måste gör lite då och då.

Även jag har haft mycket problem ( i mina ögon ) med min sits.
en sak som hjälpte mig mycket var mitt sadelbyte, sitter du rätt i din sadel. Min tidigare sadel passade hästen utmärkt men inte mig och min kropp.

Jag köpte mig även en bok som heter "Spänst och harmoni i ryttarens sits
Av: Birthe Vogelius" den finns att köpa via tidningen ridsportshemsida. Där får man många bra tips och råd angående sits problem.

Idag inleder jag varje framridning åt att fundera över hur jag sitter, försöker tänka så som Peter Markne säger att jag har en lång framsida, det vill säga att jag sträcker upp mig så att hela magen, bröstet visar en lång sida. Jag hade mycket problem med att jag föll framåt tidigare. Kyra är en förespråkare för hur du skall ha armbågarna nära din kropp.
Så det kan låta lite löjligt men jag tänker lång framsida och armbågarna in till kroppen och att jag sitter jämnt på båda sittbenen. På så sätt hamnar resten av min kropp rätt ( inte så mycket mer kvar :angel: ).

Ofta får jag påminna mig själv under skrittpassen i träningen om långframsida.

/B

Var det länge sedan du var hos en naprapat? Ibland kan man få låsningar i kroppen som gör att man ändrar sin sitts omedvetet. Stretcha även dig själv noga efter varje ridtur (ffa sätesmusklerna).
Prova att rida utan stigbyglar under en längre period, dvs inte bara ett pass utan kanske under en hel månad el två, varje gång du rider dressyr.
Har själv ridit dressyr barbacka under en längre period och när jag la på sadel igen märkte jag att min sitts har förbättrats jätte MKT, ffa benpositionen. Låren hänger mkt mer rakt ner och slappnar av, vilket automatiskt gör att benen hamnar bra. Man har inte haft något att låsa fast sin sitts i, som lätt kan hända i en dressyrsadel.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 437
Senast: Hedwig
·
Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 676
Senast: Waco
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 939
Senast: Freazer
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar