träna träna träna:)

S

sessa_

hejsan!

har tagit hem mitt varmblodsto efter 2 år, hon har varit ute på foder ett år sen åkte hon på lösdrift och sen 2månader ut på foder igen men nu har jag tagit hem henne. Hon har grundkondis och börjar muskla sig fint, vi kör mkt dressyr, klättring och cavalletti och ska nu börja bygga upp kondisen ordentligt. har varit ute på mkt clearrounder då hon älskar att hoppa. min fråga är när ni hade börjat små hoppa på låga hinder? hon är riden i 2,5månad nu och vårat mål är att få ut henne lite nu i sommar. Hon har haft inflammation i ryggen för ca 5-6 årsen och är så rädd att hon ska bli överansträngd igen.

tack på förhand för alla era svar.:bow:

Sv: träna träna träna:)

Om hästen är fräsh och du har en väl anpassad utrustning som sitter bra på hästen så bör det inte vara några problem att ta ett hinder eller två på låg höjd. Om hästen är i form vill säga. Det är omöjligt att veta efter som att vi inte vet hur du rider henne och hur hon ser ut muskelmässigt. Jag skulle inte hoppat banor och inte kombinationer i början, och jag skulle nog löshoppa först.

Det är ju så att om hästen är i form att hoppa så är det inga problem. Men det kan ju vi här omöjligt veta. Hästen ska orka bära en ryttare först, orka gå ordentligt i form i skritt och trav under längre stunder.

Ju fler steg du tar på en gång, desto fortare kommer du få börja om från början igen. Jobba med hästen i några månader till, det finns ingen anledning att ha bråttom med hoppningen, tvärt om. Om ni sen skulle ta ett hinder eller två under ridning i skogen eller liknande, så tror jag inte att det skulle skada henne. Sålänge det sker utan press.

Mitt tips är att rida mycket i skogen där hästen får lyfta på benen, gymnastiserar hels kroppen utan press och med mycket rörelse, på lång tygel. Först i skritt, sen i trav och hon kommer att utveckla "hopp"musklerna och huvudet på en låg nivå. :D

hon är i fin form och orkar bära i form i alla gångarter, dock svagare i högersida. Vi rider 6dagar i veckan i nästan bara i samladform även vid backträning. föstår att ni inte vet hennes muskeler och kondis, men hon är tränad på ett väldigt effektivt och skonsamt sätt och inte något förhastat. vi har precis börjat galoppera henne igen och funderar på hinder på 40cm då hon är 1,65m hög. någon som tycker något annat?
löshoppningen var en bra idé hade nästan glömt av det:crazy: glömmer mkt på 2år utan häst:confused:

Vrf inte rådfråga en veterinär?

Det är tyvärr ingen här på Buke som kan säga att det bara är att börja hoppa på låga hinder o sen öka successivt och att inflamationen inte kommer gå upp, även om man hoppas att den inte gör det.Om det är det du är orolig för, o inte bara vill ha enkla tips på hur du ska få din häst i hopp-konditition?

Lycka till iaf! :)
Mvh Toker

T'nk p[ att inte vara rida samlat utan att l'nga ibland ocks[, variera form, takt och tempo. Satsa p[ att f[ h'sten liksidig. Sm[ gymnastikhinder g[r s'kert bra, men gl;m inte att l[ta h'sten vila ibland ocks[, det beh;vs b[de mentalt och fysiskt.

T'nk p[ att inte vara rida samlat utan att l'nga ibland ocks[, variera form, takt och tempo. Satsa p[ att f[ h'sten liksidig. Sm[ gymnastikhinder g[r s'kert bra, men gl;m inte att l[ta h'sten vila ibland ocks[, det beh;vs b[de mentalt och fysiskt.

självklart går hon inte bara i samlad form, och takt och tempo är något jag ser som en självklarhet.kör även mkt balansövningar, arbete från backen etc.

tack för ditt svar:p

Vrf inte rådfråga en veterinär?

Det är tyvärr ingen här på Buke som kan säga att det bara är att börja hoppa på låga hinder o sen öka successivt och att inflamationen inte kommer gå upp, även om man hoppas att den inte gör det.Om det är det du är orolig för, o inte bara vill ha enkla tips på hur du ska få din häst i hopp-konditition?

Lycka till iaf! :)
Mvh Toker

Självklart är jag rädd att hon ska åka på inflammationen igen men ville mest ha enkla tips angående konditionen. I vilken form skulle ni börja hoppa med era hästar? hur lång tid tycker ni att det borde gå innan man sätter upp första hindret?

tack för ditt svar:p

Jag tycker du ska börja med att ta ut en equiterapeut som kan kolla igenom henne!

Att sedan börja hoppa en gång i veckan lite lätt tror jag inte är något problem om man inte kör ett för hårt pass

något som är gätte nyttigt är studds på låghöjd (ca30-40cm)
ser ingen orsak till att du ska ta ut massa folk (vet ET )bara för att börja hoppa din häst!!!
kan du rida henne i form o hon har en skaplig kondis så börja att hoppa låga hinder en gång i veckan, låt henne bara skritta dagen efter(ta det lugnare).så att hon får återhämta sej.
för är du så duktig att du kan rida henne i form, så kan du nog även känna när hon blir trött eller om hon mot all förmodan skulle få ont i ryggen igen!!!!
LYCKA TILL MED HOPPANDET o du kan säkert hoppa henne på tävlingar nu i sommar :banana:

Hmm innan jag skulle börja hoppa så skulle jag nog se till att hästen hade kondis för att gå ett "normalt ridpass" i alla gångarter, o ha lite muskler såklart.(det kanske din häst redan gör,men är bara vad jag tänker se till att min häst fixar innan jag börjar hoppa honom)
Skulle börja med markarbete och sedan öka successivt,först med enstaka hinder (vet ju inte hur mkt din häst är hoppad innan?) o sedan lägga in mer o mer, inte höja så mkt på en gång utan få in en bra rutin på låg hindernivå att klara lite småbanor o så först.
Som någon skrev innan så känner du din häst bäst, börja lågt o öka successivt. Lyssnar du på hästen också så går det säkert bra :)

Lycka Till!
Mvh Toker

något som är gätte nyttigt är studds på låghöjd (ca30-40cm)
ser ingen orsak till att du ska ta ut massa folk (vet ET )bara för att börja hoppa din häst!!!
kan du rida henne i form o hon har en skaplig kondis så börja att hoppa låga hinder en gång i veckan, låt henne bara skritta dagen efter(ta det lugnare).så att hon får återhämta sej.
för är du så duktig att du kan rida henne i form, så kan du nog även känna när hon blir trött eller om hon mot all förmodan skulle få ont i ryggen igen!!!!
LYCKA TILL MED HOPPANDET o du kan säkert hoppa henne på tävlingar nu i sommar :banana:

tack för ditt svar:)

löshoppade studds idag på låg höjd gick jätte bra och slutade när det gick som bäst och när hon tyckte detvar som roligast:d
visste inte att studds var så nyttigt men som sagt man lär sig något nytt varje dag:idea:
Det enda jaghar märkt av hennes ryggont det senaste har varit träningsvärk, men vem kan inte få det, räcker ju man tar en trappa mer än vanligt så känns det :p
tack för din uppmuntran:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 873
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka