Träna med spricka i hoven?

anonymlove

Trådstartare
Hur mycket kan man träna en häst som har en spricka i hoven? mitt lite äldre sto har fått en skicka i backre hov vägen vid ballen ungefär (har tyvärr ingen bild). är det för mycket att rida henne eller kan man longera eller ut och gå med henne bara?

Jag har hittills inte stött på så många sprickor som inte gått att åtgärda snabbt och direkt fått en häst som kunnat motioneras eller tävlas. Antingen genom att nita, plasta eller avlasta - beroende på hur sprickan ser ut och vart den är placerad. En häst vet jag om som fick en tåspricka vertikalt från tån till kronranden och hur mycket de än nitade och plastade så vart hästen halt. den ställdes av i 9 månader. Men det är enda hästen jag vet som blivit så påverkad. Har för mig den hade röta i sprickan och det var mycket som inte var bra.

Så långt bak som i trakten kan oftast inte plastas eller nitas då det rör sig så mycket och kan vara i mjukdelar. Såna sprickor har jag alltid fått avlasta. Just för att det rör sig så mycket där bak så kan hästarna känna av det och det kan blöda.

Min häst har haft spricka i trakten fram och det sprack upp under ett träningspass (banjobb - det är en travhäst) och det började blöda och han vart väldigt framhalt. Hovslagaren skar ur sprickan så inte väggen i trakten belastas och la på en ringsko och hästen var direkt ohalt. Tävlade 5 dagar senare.
Min erfarenhet av sprickor är att de ofta med en skicklig hovslagare går att åtgärda så hästarna ifal kan motioneras. De flesta även normalt. men som sagt det beror även lite på hur sprickan är placerad och hur den ser ut. Men det mesta hänger på hovslagaren och ägaren hur de sköter sprickan.

Såhär såg min häst ut efter att han avlastats. Hovslagaren har skurit bort hovväggen hela vägen där sprickan kan belastas för att få bort rörelsen. Stabiliserat med en ringsko.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar