Sv: Träna koppelhyfs
Går dom i kort koppel så ska dom gå vid sidan, utan att nosa eller intressera sig för annat. Då går dom två på varje sida.
Har dom längre koppel får dom nosa, kissa eller bara titta omkring - så längde dom inte drar eller rycker i kopplet.
En av fyra hundar har svårt för att gå riktigt fint i koppel, trots över 1 års träning. Hon har blivit bättre, men hur jag än gör så blir hon aldrig riktigt bra. Hon brukar därför i princip alltid ha kortare koppel än dom andra, eftersom hon är svårare att få kontakt med.
Valpen, som är 6 mån strax, var väldigt lättlärd till koppelhyfs. Jag lärde henne att ha en rätt bra kontakt som liten valp, och kan därefter bara säga hennes namn för att hon ska komma in till sidan och ta ögonkontakt. Om hon drar i kopplet, drar jag tillbaka lätt och kallar på uppmärksamhet - och då kommer hon ihåg sig igen. Hanen gjorde jag likadant med. Dom två andra är importer, varav den ena kom vid 9 mån ålder och är den som är så svår. Den andra kom vid ca 1½ års ålder, och är superduktig trots att hon inte kan språket och då heller inga kommandon - hon är följsam ändå.
Om dom går helt ensamma, så är det ingen av dom som ens försöker att dra i koppel, tvärnita för en lukt eller annat. Det är bara tillsammans som dom blir mer "på" och kan ha svårare för att fokusera ordentligt.