Träna galoppen

M

metropxx

En islandshäst jag brukar rida har svårt för galopp, specielt inne på volten.
Han kan ibland galoppera några steg på långsidorna, men vanligtvis drar han i väg i grissepass.

När vi rider ut och galopperar så känner jag att galoppen inte är helt ren och extra svårt han han för vänster galopp, han är en frammåt kille men i vänster galopp är han som klister.

Kan någon ge bra tränings tipps?

Sv: Träna galoppen

En islandshäst jag brukar rida har svårt för galopp, specielt inne på volten.
Han kan ibland galoppera några steg på långsidorna, men vanligtvis drar han i väg i grissepass.

När vi rider ut och galopperar så känner jag att galoppen inte är helt ren och extra svårt han han för vänster galopp, han är en frammåt kille men i vänster galopp är han som klister.

Kan någon ge bra tränings tipps?

Om du vill träna galoppen så är det galoppfattningar du ska träna på :) Fatta galopp, ta ner, fatta galopp osv. Det är det som stärker galoppen och inte hur långt man lyckas galoppera eller så.

Du kan även träna detta utan ryttare på ryggen först, så att hästen lär sig det ifrån marken till att börja med. Då finns ingen på ryggen som stör hästens balans.

Hur ser hästen ut i muskulaturen? Har den styrkan så det räcker? Har du kollat så att den inte har några låsningar någonstans som gör det svårt för hästen att fatta galopp?
Min häst har svårt för höger galopp och han hade en låsning, vilket gjorde det hela ännu svårare.

Eftersom hästen har det svårare i det ena varvet, hur är ryttaren? Blir det likadant med någon annan i sadeln?

Och hur är det med bärigheten i andra gångarter?

Ok, då ska jag öva på fattningar.

Tyvärr jag hag inte lyckats att få honom att galoppera på volen vid longering.

Hur menar du om ryttaren?
Har bara ridit honom i samma sadel.

De övriga gångarterna har han inga problem i, förutom lite svårt att trava med korta tyglar.

Men ägaren har samma problem och har sagt att hans balans inte är så bra på volten.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London