Träna galoppen

Sv: Träna galoppen

Nej har inte varit hos en veterinär, men hästen ser inte det minsta halt ut heller så. Har inga sådana problem. Hade jag haft det hade veterinären fått komma på en gång, för jag är väldigt noga med allt sånt, även minsta lilla sår på hästen. Lägger in filmer idag på "min hästs gångarter" tråden ifall du vill kolla. Hästen är spattröntgad, men är ett tag sedan och spatt kan ju uppkomma efter det också.

I alla fall så lyckades han idag i BÅDA varven i paddocken galoppera runt utan problem. Då måste tilläggas att han aldrig förut lyckats galoppera runt ens ett varv på någon ridplan förut och denna är rätt liten :) Så är glad för det. Måste betyda att det går åt rätt håll och att han börjar bli mjukare samt starkare :)

*knapplån*

Måste säga att det är ganska så skrämmande läsning detta. Är kunnadet idag när det kommer till hästar så pass litet? "Hästen har de senaste 4-5 månaderna haft problem med gallopen", "jag ser att vänster bakben är jättestelt" osv. Att hästen inte fungerar i gallopen är en av de tydligaste signalerna på att hästen har ont (bortsett från ren hälta) speciellt om det har fungerat förut eller om det är en tydlig försämring av gallopkvaliten.

Hästar är oftast oliksidiga men att de har så fruktansvärt svårt att fatta en viss gallop är ett tydligt varningstecken.

Sen är det alla dessa massörer, "kotknackare" och allt möjligt vad de kallar sig. Man använder dessa alternativare till underhåll av hästen inte för att utreda så stora problem som att vägra att fatta en viss gallop. En veterinär har 5 års studier bakom sig på en godkänd seriös utbildning.

Det bästa är om "era" alternativare och veterinär gör en gemensam utredning av hästen då dessa kompleterar varandra.

Beroende på skadans art så måste man ibland behandla eventuella hältan först innan alternativaren tar över. Ibland så behandlar alternativaren först och hältan försvinner sedan. Men detta är en bedömning som en veterinär och en alternativare skall göra tillsammans.

Mvh

Tora som åker 25 mil enkel väg för att komma till en klinik där det finns både veterinär och alternativare.

Att hästen alltid har ont eller en låsning stämmer inte.
Hästen kan ha tränats dåligt i galopp & alltid fått ta den galopp den vill & då är det ju inte konstigt att den inte vill gå i den andra galoppen.
Liksom människor är hästar oxå starkare i en sida, antingen höger eller vänster.
På många hästar gäller det att arbeta dem mer jämsidigt & "nöta" in den galoppen de har svårare för.

Självklart att allting inte fungerar perfekt från början. Men här skriver man om ett långvarigt kämpande med att fatta rätt gallop. Har själv ridit in en hel del unghästar och det brukar gå ganska så fort för dem att fatta gallopen så att säga.

Mvh

Tora

Att hästen alltid har ont eller en låsning stämmer inte.
Hästen kan ha tränats dåligt i galopp & alltid fått ta den galopp den vill & då är det ju inte konstigt att den inte vill gå i den andra galoppen.
Liksom människor är hästar oxå starkare i en sida, antingen höger eller vänster.
På många hästar gäller det att arbeta dem mer jämsidigt & "nöta" in den galoppen de har svårare för.

Håller med dig jag! :)

Nej har inte varit hos en veterinär, men hästen ser inte det minsta halt ut heller så. Har inga sådana problem. Hade jag haft det hade veterinären fått komma på en gång, för jag är väldigt noga med allt sånt, även minsta lilla sår på hästen. Lägger in filmer idag på "min hästs gångarter" tråden ifall du vill kolla. Hästen är spattröntgad, men är ett tag sedan och spatt kan ju uppkomma efter det också.

I alla fall så lyckades han idag i BÅDA varven i paddocken galoppera runt utan problem. Då måste tilläggas att han aldrig förut lyckats galoppera runt ens ett varv på någon ridplan förut och denna är rätt liten :) Så är glad för det. Måste betyda att det går åt rätt håll och att han börjar bli mjukare samt starkare :)

Jag har haft hästar som inte heller har sett halta ut. Det enda som man har kunnat märka är att de har lite dålig bjudning och en ovilja att fatta en viss gallop eller ibland inte vilja gallopera alls. När man så småningom kommer till veterinären så visar de sig att de är halta på båda fram eller på alla fyra. Oftast så är det svårt att se en hälta om den bara är på mer än ett ben. Ögat blir lurat så att säga. Det man har att gå på är om hästen är mycket stel i början av ridpasset (de värmer ur hältan). Stel bara av att stå två dagar i rad. Ovilja att gå i ett varv. Mer oliksidiga än en "normal" häst. Ovilja att fatta rätt gallop eller gallop överhuvudtaget. En förkortad steglängd. De kanske går och bromsar lite hela tiden eller har dålig framåtbjudning. Vissa visar det genom att vara jobbiga att rida som tex stegringar och så vidare.

Så om någon säger till mig att hästen inte ser halt ut så säger det igentligen inget annat än att hästen inte är halt på bara ett ben. Den kan dock sedan vara halt på två eller alla fyra. Hälta på tex höger fram och vänster bak, eller tvärtom, kan också vara lite lurig att se. Oftast så brukar det finnas andra signaler än ren hälta som ger tydliga signaler att något är fel. Det gäller bara att kunna lyssna på sin häst.

Mvh

Tora

Jag har haft hästar som inte heller har sett halta ut. Det enda som man har kunnat märka är att de har lite dålig bjudning och en ovilja att fatta en viss gallop eller ibland inte vilja gallopera alls. När man så småningom kommer till veterinären så visar de sig att de är halta på båda fram eller på alla fyra. Oftast så är det svårt att se en hälta om den bara är på mer än ett ben. Ögat blir lurat så att säga. Det man har att gå på är om hästen är mycket stel i början av ridpasset (de värmer ur hältan). Stel bara av att stå två dagar i rad. Ovilja att gå i ett varv. Mer oliksidiga än en "normal" häst. Ovilja att fatta rätt gallop eller gallop överhuvudtaget. En förkortad steglängd. De kanske går och bromsar lite hela tiden eller har dålig framåtbjudning. Vissa visar det genom att vara jobbiga att rida som tex stegringar och så vidare.

Så om någon säger till mig att hästen inte ser halt ut så säger det igentligen inget annat än att hästen inte är halt på bara ett ben. Den kan dock sedan vara halt på två eller alla fyra. Hälta på tex höger fram och vänster bak, eller tvärtom, kan också vara lite lurig att se. Oftast så brukar det finnas andra signaler än ren hälta som ger tydliga signaler att något är fel. Det gäller bara att kunna lyssna på sin häst.

Mvh

Tora

Ja och lyssna på min häst det kan jag allt. Han brukar visa mig rätt rejält när det är nånstans han har ont osv.

Tror dock inte att min häst är halt eller så, utan det handlar mest om att han bara ridits rakt fram på vägar de senaste åren :o Knappt någon ojämn terräng alls, då det inte fanns tillgängligt i förra stallet. Dessutom var vi några stycken som red han då, så det blev inte så mycket varierar ridning då de flesta bara red ut hela tiden.

Nu har jag börjat rida han bara själv och så kommer det förbli. Blir mycket ojämn terräng nu -Bytt stall, mycket klättring, longering osv. Jag tycker att detta har gjort stor skillnad på min häst, som både har blivit mjukare, kan trava i form, galoppera runt på ridplan och är allmänt gladare. Han har mer frammåtbjudning -alltid varit av skogsmulle typen :angel: och verkar tycka det är roligt att vara ute med mig. Mycket beror även på stallbytet tror jag, för han har träffat en jätterolig kompis som han busar med i hagen!

Det du säger kan säkert stämma in på andras hästar osv, men jag tror jag känner min häst så bra och vet att han inte är halt. Han visar nämligen då han har ont, även då han bara tappat en sko börjar han halta. MEN absolut ska jag kolla igenom hästen, han ska snart raspa tänderna och tror jag ska fråga lite om massa saker då när veterinären ändå är där :) Ska även ta ut en ET och hoppas verkligen, verkligen det inte kommer vara nån hokus pokus människa :D

Jag skulle föreslå löslongering på en ganska stor volt, typ en halv paddock. Longera inte med lina, för vitsen är att hästen måste hitta benen och balansen själv först.

Börja i vänster varv om det är lättast så att han får en idé om vad som förväntas av honom. Sen låter du honom springa i trav och bestämmer dig för ett ställe där du vill att han skall fatta galopp. Driv, med rösten eller pisken, och se till att han verkligen reagerar. Blir det galopp låter du honom sakta av igen, och så fatta en ny när han kommer tillbaka till samma ställe.

Efter ett par fattningar börjar han bli uppmjukad och förstå vad det går ut på. Då byter du till höger varv och gör samma sak. Även om han fattar fel upprepar du bara, sakta av till trav och fatta om, och till slut kommer han att vara så lösgjord att det blir lättare för honom. När han börjar kunna fatta rätt galopp regelbundet (kanske efter flera ggrs träning, det händer nog inte på en gång) låter du honom springa på ett varv kanske innan han får sakta av och sen fatta om igen. Så småningom testar du samma sak med ryttare, men då skulle jag använda hela paddocken.

Jag har tränat min häst systemtiskt på det här viset i ungefär ett år. Hans vänstergalopp var obefintlig förut, och han gick gärna i förvänd galopp, men nu kan han galoppera (med mig på ryggen och med tygelkontakt) i paddock i båda varven och han fattar rätt nitton ggr av tjugo. :love:

Alltså ge inte upp, men gå tillbaka till början och ge honom förutsättningar att lyckas.

Nu måste jag bara få fråga en jättedum fråga som får mig att framstå som väldigt okunnig :angel: Men behöver lite tips angående detta då jag inte har hjälp ifrån någon människa som står ifrån marken och kan se.

Har ni något bra tips på hur man kan känna vilken galopp hästen går i när man sitter på hästen?? Även se när man står breve? Tycker det alltid känns likadant på min häst och det kan ju bero på att han alltid går i en och samma, men är inte säker, eftersom han galopperar runt fyrkantsspåret numera och håller galoppen i båda varven, även igenom hörnen samt att man kan göra en volt i båda varven. Måste ju vara jobbigt för hästen att göra så i fel galopp?!

bilder på höger samt vänster galopp skulle uppskattas :)

vad händer om du låter hästen springa lös tar den höger galopp då?

min häst tar alltid rätt galopp i rätt varv när han srpinger lös och i paddocken men på rakt spår och ute vill han inte ta vänster galopp...ska träna mer på det

du kan titta på frambenen när du rider vilket som reser upp sig mest så att säga(alltså luta dej framåt och titta ner på frambenen) från marken ser du genom att om det är tex höger galopp så är det höger bakben som tar första klivet och hela tiden ligger lite före vänster. och tvärtom.
men håller med dej jag har svårt att se ibland speciellt när jag sitter på.

I höger galopp börjar hästen galoppera med vänster bakben, sedcan sätte den ner höger bak och vänster fram samtidigt och sist höger framben. Därför ser det ut som höger fram "leder" i höger galopp.
Bäst är ju om du kan känna vilken galopp det är, men om du inte känner det så kolla ner på bogarna och vilken som ser ut att "leda". Om du är osäker ortfarande så luta dig framlite och titta på framhovarna. I höger galopp skall Höger framhov komma sist i marken.

galopppsveaborg.jpg

Vänster galopp

ninakurs20062.jpg

Höger galopp

/Malin

Får tacka för förklaringen :) Ska försöka komma ihåg detta bara nu när jag rider :)

8.jpg

7.jpg

Då måste alltså detta vara vänster galopp? Börjar med högerbakben, sen tar han vänster bak & höger fram, sist vänster framben.

du kan titta på frambenen när du rider vilket som reser upp sig mest så att säga(alltså luta dej framåt och titta ner på frambenen) från marken ser du genom att om det är tex höger galopp så är det höger bakben som tar första klivet och hela tiden ligger lite före vänster. och tvärtom.
men håller med dej jag har svårt att se ibland speciellt när jag sitter på.

Är det inte vänster bakben som tar första klivet i höger galopp?! Har jag alltid fått lära mig i alla fall :crazy:

Nu måste jag bara få fråga en jättedum fråga som får mig att framstå som väldigt okunnig :angel: Men behöver lite tips angående detta då jag inte har hjälp ifrån någon människa som står ifrån marken och kan se.

Har ni något bra tips på hur man kan känna vilken galopp hästen går i när man sitter på hästen?? Även se när man står breve? Tycker det alltid känns likadant på min häst och det kan ju bero på att han alltid går i en och samma, men är inte säker, eftersom han galopperar runt fyrkantsspåret numera och håller galoppen i båda varven, även igenom hörnen samt att man kan göra en volt i båda varven. Måste ju vara jobbigt för hästen att göra så i fel galopp?!

bilder på höger samt vänster galopp skulle uppskattas :)

Nu kommer du att tycka att jag är väldigt elak men det finns inget snällt sätt att säga detta på.

Om du inte ens kan känna vilken galopp din häst fattar så ser jag det som mycket tveksamt att du kan avgöra om din häst är halt eller inte. Om du är rädd om din häst så åk till en klinik och gör en utredning nu med en gång. Skulle hästen visa sig vara frisk så är det bra. Bara för att din tränare inte kan se någon hälta så betyder det inte att den inte är halt. Jag har som sagt haft hästar som var halta i båda frambenen. Det syntes ingen som helst rörelsestörning det fanns bara en ovilja att utföra vissa rörelser.

Men kom ihåg att en häst inte plötsligt och lustigt får för sig att sluta fatta höger galopp bara för att den inte känner för det. Det finns alltid en bakomliggande orsak. Det är din skyldighet som hästägare att ta reda på varför och man börjar till 98% med ett besök hos veterinären.

Mvh

Tora

Nu kommer du att tycka att jag är väldigt elak men det finns inget snällt sätt att säga detta på.

Om du inte ens kan känna vilken galopp din häst fattar så ser jag det som mycket tveksamt att du kan avgöra om din häst är halt eller inte. Om du är rädd om din häst så åk till en klinik och gör en utredning nu med en gång. Skulle hästen visa sig vara frisk så är det bra. Bara för att din tränare inte kan se någon hälta så betyder det inte att den inte är halt. Jag har som sagt haft hästar som var halta i båda frambenen. Det syntes ingen som helst rörelsestörning det fanns bara en ovilja att utföra vissa rörelser.

Men kom ihåg att en häst inte plötsligt och lustigt får för sig att sluta fatta höger galopp bara för att den inte känner för det. Det finns alltid en bakomliggande orsak. Det är din skyldighet som hästägare att ta reda på varför och man börjar till 98% med ett besök hos veterinären.

Mvh

Tora

ja, du får ju säga vad du vill, alla får ju komma med sina kommentarer är väl liksom det som är vitsen med detta forum vad jag förstått.

Bara för att jag inte jag känna då jag rider vilken galopp hästen går i så behöver det inte betyda att jag inte kan se ifall en häst är halt eller inte. Jag är ingen dressyrmänniska eller så, så har därför inte hållit på med sådana saker förut, jag och hästen lär oss tillsammans.Därför vill vi ha tips om saker här på Bukefalos. Det är endast höger galopp han har problem med och annars funkar allt annat på han suveränt! Nu har det alltid varit såhär och ingenting som har kommit plötsligt eller så. Traven funkar fint i höger varv nu, har ridit mycket i höger varv på ridplan den senaste tiden.

Tror att de flesta hästar har en sämre och en bra sida.

Självklart är jag rädd om min häst, det är ju en självklarhet om man ens ska ha en egen häst tycker jag. Och det är jättebra att du skriver detta så man blir uppmärksam på att det faktiskt kan vara hälta osv. Men tycker nog att det skulle uppstå mer problem med hästen om den skulle vara halt. Tölten, traven, skritten funkar super! Han var halt en gång då han tappat en sko, det visade han väldigt kraftigt!

Nu är de så att min 15åriga, 5 gångs valack har fått för sig att höger galopp är helt onödig. Har varit så nu ungefär 4 - 5 månader. Han tar inte höger galopp även om jag är övertydlig i fattningen samt fattar i en kurva. Jag blir lite nervös över det då han tappar höger framsko HELA tiden :crazy: ... Han är förövrigt jätte fin i tölten och ger efter bra. Likadant i traven där vi är något starkare i höger varv än i vänster. Så allt är frid å fröjd om de inte vore för galoppen. Om jag tex rider i höger varv och gör en korrekt fattning i en kurva så tar han vänster galopp (han har väl tagit höger 1 -2 ggr och då fått mycket berömm). Ska jag då ta ner honom till tex trav eller skritt för att fatta ny galopp i nästa kurva så kan de hända att vi går in i någon "egenhändig" gångart och han kliver av höger sko fram. Vi har också tappat bärigheten i galoppen har jag märkt och han blir gärna lång och tappar gångart (och kliver av sig skon). Testat att rida med klockor men klev av sig skon ändå. Någon som har något tips på en bra övning som kan stärka höger galopp.

Hade tänkt att prata lite med min tränare å se vad hon tycker men kan vara lite trevligt att få tips och råd. och speciellt STÖD :cry: ... Så nu väntar jag på er och era bra och trevliga svar :)

Ta ned hästen på en liten volt, och börja med att den ska hitta traven på den. Efter som den hittat traven så kan du fatta galopp. Med bara små ledande tygel tag ska du håll kavr hästen på volten. Om man ska stärka galoppen så ska man rida på volt, eller uppförsbackar. Det ger inget reslutat om man bara rider på fyrkanten..:)

Ta ned hästen på en liten volt, och börja med att den ska hitta traven på den. Efter som den hittat traven så kan du fatta galopp. Med bara små ledande tygel tag ska du håll kavr hästen på volten. Om man ska stärka galoppen så ska man rida på volt, eller uppförsbackar. Det ger inget reslutat om man bara rider på fyrkanten..:)

Okej, tack för det tipset :) Bara det att min häst inte har galopperat på fyrkantspåret alls förut, men nu funkar det :) Förut höll han inte ens långsidan :smirk: Ska försöka med volt, men tror inte han har styrkan än för riktigt små volter. Stor volt funkar nu i alla fall för det provade jag igår :)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar