Träna galoppen

Sv: Träna galoppen

Inte svar på något särskilt av inläggen.

Min spontana reaktion av tråden är - var har träningen, dressyrövningarna/mjukgörande arbetet utanför paddocken tagit vägen?

Det går att träna båda sidors galopp utanför paddock/ridhus. Mentalt sett kan det underlätta för hästen att ta galopp på den svåra sidan i en lämplig sväng i naturen, och att den vet att den inte behöver springa runt på spåret utan det blir kul och fullt ös en stund. Det kan ju lätt bli negativt för hästen annars att svåra galoppsidan tränas och tränas men misslyckas i fattningarna inne i paddocken. Hästen spänner sig och fattar ingenting till slut och ryttaren är säkert inte särskilt avslappnad heller.

vi galopperar för fulla muggar ute i sommarhagen nu :) snön har äntligen kommit och stallägaren har plogat "banor" ute i hagarna. Skit kul för både mig och pållen. Höger galopp tas ej här eller... Tyvärr så finns de inte några bra ridvägar ute där de faktiskt går att galoppera på. Funderar faktiskt på att byta stall ev till sommaren pga väldigt dåliga ridvägar men får se. Jag försöker så gott jag kan att varva miljö för både min och hästens skull men de är inte så lätt när de blir mörkt vid 4:a tyvärr

vi galopperar för fulla muggar ute i sommarhagen nu :) snön har äntligen kommit och stallägaren har plogat "banor" ute i hagarna. Skit kul för både mig och pållen. Höger galopp tas ej här eller...

Men då har ni ialla fall roligt under tiden, även om det inte blir rätt ;)

Ja vi har riktigt kul :D .. försöker göra allt så roligt som möjligt nu när de annars lätt kan bli många pass på ridbanan nu när de blir mörkt så fort :/

min kille har alltid haft svårare för höger gallopp.
sedan en tid tillbaka vill han inte ta den alls.
det visade sig att han är halt, vi får se om han kommer att bli ridbar igen. utgången är oviss.:cry:
svårt att se hältan på rakt spår, på böjt spår ett lite annorlunda rörelseschema ibland. även vetrinären tyckte det var svårt att avgöra var det sitter någonstans ( höger fram).

okej. jag känner min pålle väldigt väl och jag vet med säkerhet att han INTE är halt. så något sådant är de inte för min del iaf. Hoppas din pålle blir bättre (håller tummarna) :)

Nu tänkte jag uppdatera lite om problemet :angel:

Idag åkte vi iväg som vi gör varje onsdag för att träna och idag stod de galopparbete på schemat. Vi skulle galoppera på volt. Hej å hå vad fort de gick men ej galopp på volt utan grisepass på högsta nivå. Galoppen kom iof i vänster varv men försvann nästan lika snabbt. Min tränare sa att vi skulle testa en annan metod i höger varv (dvs problem varvet). Så vi böt varv och gick in på en 10m volt i första kurvan efter långa rakan. Skrittade och gjorde skänkelvikningar runt volten. Och innan galoppen skulle fattas gjorde vi en sista rätt rejäl bakdelsflyttning så vi NÄSTAN blev parallella med 4 kant spåret och fattade höger galopp. Och de BLEV HÖGER GALOPP :banana: . Både jag och tränaren blev helt överlyckliga och avslutade lektionen där. Så nu ska vi hem och traggla med detta på ridbanan hemma också för att se om allt släpper.:)

Gud vad roligt för dig :bump:
Jag och hästen försökte med höger galopp idag, men gick inge vidare som vanligt :( Ska ta hjälp av någon dressyrtränare eller liknande tror jag, för måste få ett slut på detta problemet.
Menar du att du red på en volt i hörnet? Och sen fattade galoppen då hästen var nästan på spåret??

ja jag var helt överlycklig. Testade idag och efter lite tragglande fick vi galopp i höger :D .. Ja, hade jag varit bra på bokstäver hade de väl varit till hjälp:angel: .

Om jag försöker såhär då :idea:
Du lägger en volt vid kurvan innan bokstaven C (eller A) Sen gör du en 10 meters volt på 3 spår, rumpan utanför. Sen när du nästan är parallel med 4 kanten (alltså då innan kuran innan C) så flyttar du ut rumpan ännu ett steg och därifrån fattar galopp. Då är hästen tvungen att skjuta ifrån med vänster bakben och då blir de höger galopp :bump:

Hoppas den här övningen hjälper. Jag och pållen fick väl gå på volten och fatta höger galopp (varav de 2 första gångerna bara blev grisepass) men sen fattade han vad som gällde och de gick super :) .. Det blev verkligen en pusch i rätt riktning för oss båda

Då ska jag prova med det nästa gång jag befinner mig på ridplan. Känns så jobbigt när de blir vänster jämt och man kämpar och kämpar med höger, men den kommer aldrig *suck* ska prova allt som bara går.

gör så :) funkade för mig och hoppas de funkar för dig med *håller tummarna* :D

Provade idag i longeringen med höger galopp. Det gick bara några steg, men såg vad stel han är i vänster bakben!! Förstår han har problem med det, ska rida mycket i höger varv osv nu och försöka fatta därifrån. Måste nog stärka vänster bakben, men min tränare sa jag ska rida mycket i höger varv. Undrar om det har nåt med saken att göra?!

ja. Min tränare har alltid sagt att jag ska känna efter och rida ungefär lika mycket i båda varven. För att båda sidorna ska tränas och stärkas jämt. Men vänsterbak har jag också problem med de är därför höger galopp inte kommer. Min tränade pratade om skänkelvikningar och bakdelvändningar samt att samla skritten tex en långsida så han sätter benen lååångt under sig. Detta skulle tydligen hjälpa mig och min häst. Hoppas de går framåt för er :D

Ja det låter ju vettigt, får göra mycket sånna övningar med min häst också tror jag. Ska ta hjälp av en dressyrtränare, för det är ju mycket det de handlar om.

Har provat att stretcha din häst? Då märker man tydligt vilket bakben som är stelare. Det verkar du ju iofs veta ändå, vilket som är stelast menar jag, men då är ju stretching kanon isf. Sen märker man lättare från dag till dag om det blir bättre.

Har du haft ut en ET som fått gå igenom din häst ordentligt? Ser att du bor i ösd, vet en som kommer hit på torsdagar om du är intresserad.

Har provat att stretcha din häst? Då märker man tydligt vilket bakben som är stelare. Det verkar du ju iofs veta ändå, vilket som är stelast menar jag, men då är ju stretching kanon isf. Sen märker man lättare från dag till dag om det blir bättre.

Har du haft ut en ET som fått gå igenom din häst ordentligt? Ser att du bor i ösd, vet en som kommer hit på torsdagar om du är intresserad.

Ja, det syns ganska tydligt att det är vänster ben som är det stelare.
Har inte haft ut nån ET än, men har tänkt på det massor med ggr. Ska dock flytta till sundsvall snart med hästen, så då vill man inte börja med någon som man kanske gillar här i östersund. Bättre att få tag i nån där jag ska bo, hur hittar man dom?! Måste gå igenom min häst, då han är stel på andra ställen också. Se om det finns någon låsning någonstans osv. Vad kostar den som kommer på torsdagar då?? Måste man åka nånstans med hästen då eller kommer h*n ut till stall?

ja gör så :D håller tummarna för dig för jag vet som sagt hur jobbigt och frustrerande detta problem är..

Tänkte uppdatera lite :) .. Den 22:a kommer en kiropraktor ut till stallet så då får jag reda på om de verkligen är en låsning i korset och om de kanske finns låsningar någonannanstans också :smirk:
Lite nervös faktiskt inför besöket.

Iof har vi nu fått höger galopp NÅGRA gånger på banan men den är VÄLDIGT ostabil och de känns som han bli rädd när högergaloppen fattas. Han bli liksom stressigare (även om de bara år 3 - 5 steg och han får MYCKET berömm efter). Så nu hoppas jag att de faktiskt finns en lösning på problemet :cool:

Måste ju bara tilllägga att vi "hoppade" i tisdags fick höger galopp då fast EJ över ett "hinder" utan vi hoppade i tölt ist :angel: Stallkompisarna tyckte de såg snyggt ut iaf :rofl:

Nog från mig den här gången. Uppdaterar senare om vad kiropraktorn har att säga :D

Försök galoppera hästen på så små volter som möjligt, det brukar snart bli obehagligt att galoppera fel galopp, så jag gjort iaf, speciellt på travare:smirk:

Såg nu att du skrivit att kiropraktor varit ute, det är ju jättebra att det lossnat så du kunnat få höger galopp!
När du väl fått galopp kan ett tips vara att bibehålla den ett tag så hästen känner hur det är att arbeta i höger galopp, efter det kan du börja med fattningarna, att den ska ta höger galopp de gånger du kräver det.

Mne det är olika , vissa föredrar att arbeta först med fattningarna medan jag tycker det är viktigare att låta hästen gå höger galopp när man väl fått den galoppen & sedan koncentrera sig på att hästen ska fatta höger galopp varje gång du kräver det, då kan det oxå bli lättare med fattningarna när den är mer van att gå höger galopp.
vad tjatigt det blev.

du slarvläst nog lite :) Kiropraktorn kommer ut den 22 har inte varit ute än :D .. Problemet är att vi inte kan galoppera på volt eller ett varv runt på ridbanan. Har ej den balansen och den samlingen än. Vill inte eller kräva något sådant eftersom ajg inte vet något om den ev. låsningen osv.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar