Träna galoppen

Sv: Träna galoppen

Helt korrekt!

/Malin

Okej, då vet jag hur man SER det nu i alla fall :) Måste bara lära mig hur det ska kännas också. Men idag kommer det en tränare (dressyr dock) och då kanske jag får öva galoppen, vi får se :)

Ja då har tränaren varit hos mig... Gick inte med höger galopp, men tränade inte på det heller. Provade det bara.

Enligt henne så är Gauti svag i höger sidan. Han drar ut på volten i vänster varv och han drar in på volten i höger varv. Så antagligen är det så att han kanske är starkare musklad i vänster sida, eller så är han svag i höger bakben, (det som hästen lägger all tyngd på i höger galopp) Ska i alla fall få en massage så småningom, 3ggr för att se ifall han släpper i musklerna som är något spända. Han är inte genomriden eller välriden alls min häst, men nu när jag rider han själv hela tiden ska det bli ändring på detta! För det är väl inte försent?! Hästen fyller 9 år i år...

I alla fall så tyckte hon att jag ska träna galoppen ifrån marken först innan jag ens tänker på att få till det ifrån ridningen. Ingenting ska kunna störa hästen ifall han har dålig balans.

Lite bilder ifrån dagens longering. Är detta höger galopp? Vissa bitar blandade han trav & galopp,men tror jag lyckades få han i höger galopp, i alla fall bitvis :) Men med mer träningt såhär kanske det kommer att ge med sig bättre?

DSC00344.jpg

DSC00343.jpg

Detta är korsgalopp där frambenen går i högergalopp och bakbenen i vänster.
Ser du att både höger framben och bakben är i marken samtidigt? Det skall de aldrig vara i ren galopp.

Menar du inte vänster framben & vänster bakben i marken samtidigt? Så är det på bilden i alla fall

Detta är högergalopp!.

Jippie!! :bump: :banana: :rofl: Då funkar den alltså med andra ord, måste bara tränas upp lite mera :)

Fattningar, fattningar, fattningar! Det tar lite tid, men det kommer! Är hästen kiropraktorkollad? (du har säkert skrivit det någonstans, men jag kommer inte ihåg).
Fortsätt utan ryttare först och sedan med ryttare. Tänk på att det är ytterskänkel som fattar galoppen! (Det är ju det yttre bakbenet, som fattar, du vill aktivera).

/Malin

Fattningar, fattningar, fattningar! Det tar lite tid, men det kommer! Är hästen kiropraktorkollad? (du har säkert skrivit det någonstans, men jag kommer inte ihåg).
Fortsätt utan ryttare först och sedan med ryttare. Tänk på att det är ytterskänkel som fattar galoppen! (Det är ju det yttre bakbenet, som fattar, du vill aktivera).

/Malin

Nej han är inte kollad av kiropraktor, då vi inte har någon sådan i närheten av där jag bor :( Men vi har en Equiterapeut, går det lika bra?
Ja, det är ju vänster bakben han ska fatta med :) Lite svårt ifrån marken bara, då han ju springer runt i rundcorallen bara. Då tar han liksom det han tar :( Nåt tips på hur man kan göra där inne?! :D

Min medryttarhäst hade ont i ryggen förut så nu vill han inte fatta höger galopp, men en kiropraktor har kollat honom och gett honom behandlig så nu har det börjat släppa om man jobbar med honom. Men han är en sådan häst som inte riktigt förstår meningen med att rida på bana! Så det blir mest på ängar :D

Min medryttarhäst hade ont i ryggen förut så nu vill han inte fatta höger galopp, men en kiropraktor har kollat honom och gett honom behandlig så nu har det börjat släppa om man jobbar med honom. Men han är en sådan häst som inte riktigt förstår meningen med att rida på bana! Så det blir mest på ängar :D

Ja, men det går ju lika bra det :) Mycket härligare dessutom! Jag ska kolla min häst också, fast med equieterapeut, får hoppas det funkar lika bra. har ingen kiropraktor här :(

Tänkte att jag kunde uppdatera lite eftersom jag ändå startade tråden :angel:

Höger galopp kommer mer och mer nu bara vi tar den från tölt och när pållen INTE är beredd.. Går bättre och bättre så snart kanske vi kan fatta från trav och skritt :) .. Problemet är väl bara nu att pållen blir knasig av att galoppera :crazy: Så att träna galoppfattningar är helt uteslutet då de slutar med att han bara drar iväg i fattningarna å så blir de korsgalopp.. Ska träna på de också men ett steg i taget :p

Nu har dock problemet kommit att han i vänster galopp "puttar" mig ur sadeln. Dvs skjuter över mig till vänster sida.. Mycket störande men jag överlever ;) . Och så har vänster galoppen livit mycket 4 taktig också störande men med massa fattningar så galoppen stärks så ska väl de försvinna de också :idea:

Behöver få ut en tränare till stallet som kan hjälpa mig och hästen mer. Har en som kommer ut men är nästan alltid fullbokad. Tråkigt nog. Ska väl klura lite å se om de finns något i närheten som man antingen kan åka till någongång då och då eller som kan komma ut.

Jag önskar er alla lycka till där ute med era hästar :)

Over and out

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar