Träna galoppen

Sv: Träna galoppen

Idag var kiropraktorn ute och killen hade en låsning på BÅDA :eek: sidorna runt korset. Hon knäckte och drog i benen och nu ska tydligen allt vara bra :banana: .. Hon förstod att Bingó hade haft problem med galoppen men tyckte att jag borde ha märkt något mer också. Men de berodde nog mycket på att han är/var rätt bra på att parera upp de hela med alla MUSKLER runt själva höftkulan.

Igår hade vi panik i stallet då hela hästen stod och skakade. Det förklaradeds idag att de var pga fel användning av musklerna och överansträngning av dom musklerna som gjorde att allt "vibrerade".

Så nu ska vi ut i skogen över stock och sten i 3 dagar á 1 timme om dagen och bara skritta i form :) sen kunde vi börja slänga in lite trav eller tölt beroende på vad han själv tyckte vad lättast för just då.

ÄR SÅ LYCKLIG och LÄTTAD över att de faktiskt gick att åtgärda och att man verkligen såg hur lättad och lycklig Bingó blev efter knäckningarna. Han skönk ihop och nästan slocknade. Han verkligen slappnade av :o

Nu kan de tyvärr ha gått så långt att höger galoppen har satt sig i psyket så jag HOPPAS på att vi kan övervinna den rädslan. Ska be någon att titta på oss sen när vi ska träna galoppen så att de VERKLIGEN blir RÄTT galopp också. Kan ju gå lite fort de där annars så man inte riktigt hinner se va de var för något innan vi saktar ner igen :angel:

Idag var kiropraktorn ute och killen hade en låsning på BÅDA :eek: sidorna runt korset. Hon knäckte och drog i benen och nu ska tydligen allt vara bra :banana: .. Hon förstod att Bingó hade haft problem med galoppen men tyckte att jag borde ha märkt något mer också. Men de berodde nog mycket på att han är/var rätt bra på att parera upp de hela med alla MUSKLER runt själva höftkulan.

Igår hade vi panik i stallet då hela hästen stod och skakade. Det förklaradeds idag att de var pga fel användning av musklerna och överansträngning av dom musklerna som gjorde att allt "vibrerade".

Så nu ska vi ut i skogen över stock och sten i 3 dagar á 1 timme om dagen och bara skritta i form :) sen kunde vi börja slänga in lite trav eller tölt beroende på vad han själv tyckte vad lättast för just då.

ÄR SÅ LYCKLIG och LÄTTAD över att de faktiskt gick att åtgärda och att man verkligen såg hur lättad och lycklig Bingó blev efter knäckningarna. Han skönk ihop och nästan slocknade. Han verkligen slappnade av :o

Nu kan de tyvärr ha gått så långt att höger galoppen har satt sig i psyket så jag HOPPAS på att vi kan övervinna den rädslan. Ska be någon att titta på oss sen när vi ska träna galoppen så att de VERKLIGEN blir RÄTT galopp också. Kan ju gå lite fort de där annars så man inte riktigt hinner se va de var för något innan vi saktar ner igen :angel:

Vad roligt att det gick att fixa till! :) Måste ta ut en jag också, för att se ifall min häst har någon låsning någonstans, men man måste ju ha dessa 500kr för det också :smirk:

Jag hoppas att det löser sig med höger galopp för er nu, kan hålla med om att det ibland kan vara svårt att se själv vad det blev för någon :)

Lycka till nu!

För oss gick de på en 600 kronor men de ÄR sååååå mycket värt det. Efter att ha sett hur lite som egentligen behövs för att hästen ska må bra igen så känns de helt underbart.

Enda nackdelen är väl just att hästen kan vara "svajig" dom första dagarna efter knäckningen. Därför ska man ut över stock och sten :D

jag är så glad just nu så de går inte att beskriva. Att äntligen få ett svar på problemet och att man snart kan återvända till de "normala".

En massa lycko önskningar till dig och din pålle :D

För oss gick de på en 600 kronor men de ÄR sååååå mycket värt det. Efter att ha sett hur lite som egentligen behövs för att hästen ska må bra igen så känns de helt underbart.

Enda nackdelen är väl just att hästen kan vara "svajig" dom första dagarna efter knäckningen. Därför ska man ut över stock och sten :D

jag är så glad just nu så de går inte att beskriva. Att äntligen få ett svar på problemet och att man snart kan återvända till de "normala".

En massa lycko önskningar till dig och din pålle :D

Ja, det tror jag absolut att det är värt! :) Gäller bara att ha pengarna först också :)
Men tror du ET fungerar på samma sätt? För tror inte det finns någon kiropraktor i närheten här, bara ET.

Stock och sten är alltid bra! Håller jag på med mycket med Gauti nu, han blir mycket smidigare och mjukare i kroppen av det. Men som sagt, vill kolla ifall någon låsning finns! För måste alltid börja om varenda dag... Har man fått han mjuk i slutet av ridpasset, så är han ändå stel dagen efter :smirk:

ET har ju "bara" en 2 årig utbildning. Och kan både vara en för och nackdel. Dom ska ju lära sig så mycket på så kort tid. Men är det de som finns så får man ta de :D Bättre än inget. Jag tycker iaf att dom borde arbeta på mer eller mindre samma sätt. "min" kiropraktor är utbildad till både häst och människo kiropraktor så hon har en jätte bra och lång utbildning. väldigt kunnig och så.

Men jag tror att dom arbetar på samma sätt och dom löser väll låsningarna med olika metoder men både borde ju hitta "nyckeln".

Men spara ihop lite pengar och du får en så mycket gladare häst.

Svamlar lite insåg ja men hoppas du förstod något iaf :D

ET har ju "bara" en 2 årig utbildning. Och kan både vara en för och nackdel. Dom ska ju lära sig så mycket på så kort tid. Men är det de som finns så får man ta de :D Bättre än inget. Jag tycker iaf att dom borde arbeta på mer eller mindre samma sätt. "min" kiropraktor är utbildad till både häst och människo kiropraktor så hon har en jätte bra och lång utbildning. väldigt kunnig och så.

Men jag tror att dom arbetar på samma sätt och dom löser väll låsningarna med olika metoder men både borde ju hitta "nyckeln".

Men spara ihop lite pengar och du får en så mycket gladare häst.

Svamlar lite insåg ja men hoppas du förstod något iaf :D

Ja, det är klart. Men man får som sagt ta det som finns :)
Känner att han alltid stretar emot i höger varv, vill inte gå i form osv, men i vänster funkar det bra! Det kan mycket väl vara någon låsning eller liknande, så bra att få det ur världen någon gång. Och så är det ju det här med höger galoppen... Nä, måste spara lite pengar :)

precis. det är värt de. Börjar bli lite långtråkigt för både mig och pållen nu att skritta i skogen men imorgon för vi trava lite också :D så snart är man tillbaka till de vanliga som tur är :)

precis. det är värt de. Börjar bli lite långtråkigt för både mig och pållen nu att skritta i skogen men imorgon för vi trava lite också :D så snart är man tillbaka till de vanliga som tur är :)

Ja, men det låter bra de :) Min häst gillar att skritta i skogen, så det blir inga problem för mig isåfall :)

va bra :D de var kul för oss den första dagen. Men nu har vi så mycket energi så när vi blev släppta tillsammans med några kompisar i en lite beteshage så hade vi faktiskt inte tid att beta utan busade runt i typ 15 min :D .. Så nu är han nog återställd tror jag :D

va bra :D de var kul för oss den första dagen. Men nu har vi så mycket energi så när vi blev släppta tillsammans med några kompisar i en lite beteshage så hade vi faktiskt inte tid att beta utan busade runt i typ 15 min :D .. Så nu är han nog återställd tror jag :D

Det låter ju som så! :) Toppen!! :bump:

fick mig en tankeställare när jag började läsa den här tråden.. började fundera mer och mer på att lif nuförtiden inte väljer vänster galopp, och tar den oftast inte även fast jag ber om den.

tog en ordentlig genomkörare på banan (rider mest ut)och insåg att häststackarn är väldigt stel i höger sida.

så nu ska en ET komma ut på lördag!! usch, jag vart helt nervös...
:(

fick mig en tankeställare när jag började läsa den här tråden.. började fundera mer och mer på att lif nuförtiden inte väljer vänster galopp, och tar den oftast inte även fast jag ber om den.

tog en ordentlig genomkörare på banan (rider mest ut)och insåg att häststackarn är väldigt stel i höger sida.

så nu ska en ET komma ut på lördag!! usch, jag vart helt nervös...
:(

Får hoppas att det ordnar upp sig då. Det är ju så jobbigt när dom är stela i någon sida, och tänk då vad jobbigt det måste vara för dom själva :( Ska också ta ut en ET, men ekonomin måste komma på plats först :smirk:

jag rekomenderar en kiropraktor ist för ET. Men något är bättre än inget iaf :) Hoppas allt löser sig!! Kan bara säga att jag har fått en helt ny häst sen kiropraktorn var ute. Mycket bättre trav och tölt samt arbetar på mycket bättre eftersom han nu faktiskt kan :D

*knapplån*

Måste säga att det är ganska så skrämmande läsning detta. Är kunnadet idag när det kommer till hästar så pass litet? "Hästen har de senaste 4-5 månaderna haft problem med gallopen", "jag ser att vänster bakben är jättestelt" osv. Att hästen inte fungerar i gallopen är en av de tydligaste signalerna på att hästen har ont (bortsett från ren hälta) speciellt om det har fungerat förut eller om det är en tydlig försämring av gallopkvaliten.

Hästar är oftast oliksidiga men att de har så fruktansvärt svårt att fatta en viss gallop är ett tydligt varningstecken.

Sen är det alla dessa massörer, "kotknackare" och allt möjligt vad de kallar sig. Man använder dessa alternativare till underhåll av hästen inte för att utreda så stora problem som att vägra att fatta en viss gallop. En veterinär har 5 års studier bakom sig på en godkänd seriös utbildning.

Det bästa är om "era" alternativare och veterinär gör en gemensam utredning av hästen då dessa kompleterar varandra.

Beroende på skadans art så måste man ibland behandla eventuella hältan först innan alternativaren tar över. Ibland så behandlar alternativaren först och hältan försvinner sedan. Men detta är en bedömning som en veterinär och en alternativare skall göra tillsammans.

Mvh

Tora som åker 25 mil enkel väg för att komma till en klinik där det finns både veterinär och alternativare.

Bra inlägg Tora! Folk är ofta aldeles för okritiska till de "alternativmetoder" som används för att hjälpa våra hästar. Många av metoderna är bra vid rätt tillfälle och av rätt person. Men just nu verkar det vara en trend att alla problem ska kunna lösas av kiropraktor eller equiterapeut.

Bra inlägg Tora! Folk är ofta aldeles för okritiska till de "alternativmetoder" som används för att hjälpa våra hästar. Många av metoderna är bra vid rätt tillfälle och av rätt person. Men just nu verkar det vara en trend att alla problem ska kunna lösas av kiropraktor eller equiterapeut.

Ja, och ändå är det massor, massor med folk som faktiskt har blivit hjälpa av ET och kiropraktor och sett en stor skillnad på hästen efter behandlingen :) Så jag tror nog att dom kan hjälpa väldigt bra även dom, eftersom alla är så nöjda efterråt :rofl: Jag ska ta hjälp av en ET så småningom också då jag bara hört gott om detta

*knapplån*

Måste säga att det är ganska så skrämmande läsning detta. Är kunnadet idag när det kommer till hästar så pass litet? "Hästen har de senaste 4-5 månaderna haft problem med gallopen", "jag ser att vänster bakben är jättestelt" osv. Att hästen inte fungerar i gallopen är en av de tydligaste signalerna på att hästen har ont (bortsett från ren hälta) speciellt om det har fungerat förut eller om det är en tydlig försämring av gallopkvaliten.

Hästar är oftast oliksidiga men att de har så fruktansvärt svårt att fatta en viss gallop är ett tydligt varningstecken.

Sen är det alla dessa massörer, "kotknackare" och allt möjligt vad de kallar sig. Man använder dessa alternativare till underhåll av hästen inte för att utreda så stora problem som att vägra att fatta en viss gallop. En veterinär har 5 års studier bakom sig på en godkänd seriös utbildning.

Det bästa är om "era" alternativare och veterinär gör en gemensam utredning av hästen då dessa kompleterar varandra.

Beroende på skadans art så måste man ibland behandla eventuella hältan först innan alternativaren tar över. Ibland så behandlar alternativaren först och hältan försvinner sedan. Men detta är en bedömning som en veterinär och en alternativare skall göra tillsammans.

Mvh

Tora som åker 25 mil enkel väg för att komma till en klinik där det finns både veterinär och alternativare.

Fast hästen behöver ju inte ha ont för att den inte kan ta en viss galopp. Min häst har alltid så länge jag haft han, dsv sen han kom ifrån Island haft svårt med höger galopp. Han tar den dock ibland nu om man är väldigt tydlig med hjälpen och ibland väljer han den även själv, men det är ovanligt, utan han tar oftast vänster galopp.
Höger sida har alltid varit stelare än vänster, men de flesta hästarna har ju en bättre och sämre sida.
Nu har jag börjat rida massor i ojämn terräng, klättra osv mycket och jag har märkt en stor skillnad på min häst efter detta. Har bytt stall, så har bättre förutsättningar för sådant nu. Att han är stel i vänster ben, syns inte mycket numera. Och halt det är han inte, har aldrig heller varit.

Självklart är det bra att göra en behandling av både veterinär och ET, men eftersom det oftast inte är nåt fel på hästen såsom hälta osv, vet man ju inte vad man ska ta ut veterinären för. Då använder sig många av ET istället, för att kolla igenom hästen noggrant och se vad som kanske kan vara fel, nån låsning eller så. Många är ju faktiskt nöjda med ET, Kiropraktor osv, så nog är det en bra lösning alltid. Det har ju funkat för massor med hästar, så jag ser inget hinder i att ta ut en ET eller så för att känna igenom hästen. Dock har jag inte använt mig utan någon än, men funderar på det.

Om hästen är mycket oliksidig så har den med största sannolikhet problem. Att den har gjort så hela tiden spelar ingen roll. Jag har haft hästar som har dragits med skador i flera år innan man har hittat rätt.

Själva poängen med ett samarbete mellan en veterinär och alternativare är att man får med helheten. Jag säger inte att alternativare inte har hjälpt hästar. Min nuvarande häst blev behandlad av en alternativare och hältan försvan efter det utan att hältan i sig behövdes behandlas. Men detta gjordes i samråd mellan veterinär och alternativare.

Som någon skrev tidigare så är det på modet nu att vända sig till alternativare istället för en veterinär. Jag ser en fara med det då en veterinär alltid är en veterinär. Medan en alternativare kan vara vem som helst.

Jag vänder mig själv till en alternativare som är knuten till en klinik när jag misstänker att hon behöver ses över igen dvs det är underhåll av hästen så att hon inte blir halt. Men denna person skulle omedelbart skicka mig till veterinären om det fanns minsta misstanke om andra bakomliggande orsaker än muskulära och liknade. Sen får man inte heller glömma att hur duktig en alternativare än är så har personen ingen röntgenblick.

Man får inte glömma att en alternativare är ingen veterinär och det är en ren djungel där ute av dem. Jag har hunnit med en hel del under mina 25 år. Allt från väldigt seriösa till sånna som bara har strött ett vitt pulver över hästen kors och sagt "Ja nu är den frisk". Jag personligen har svårt för alternativare som inte vill se hästen i rörelse. Hur skall de kunna behandla hästen om de inte vet hur den rör sig före respektive efter behandling?

Mvh

Tora

Okej, men det börjar som sagt bli bättre nu när jag tränar mer med honom. förut hade jag hästen tillsammans med min syster och då blev det mest rida rakt fram i skogen hela tiden.
Nu är det mycket ojämn terräng, klättra, mycket voltarbete, longering i rundcorall osv jag kör med och jag tycker mig att det blir en bättring. Dock ingen snabb förbättring, men att den finns där överhuvudtaget tycker jag är bra :)

Vad är det veterinärerna gör då hästen inte visar hälta eller så? För min häst är ju inte halt, han är bara stelare i ena sidan, eller stel kan man väl inte kalla det heller, han har svårare för ena sidan rättare sagt med formen osv. Kanske är det någon låsning eller så?! Men vad gör veterinären då? Funderar ju på att ta ut en ET som får känna igenom hästen, men det finns bara en här i Sundsvall vad jag förstått och jag har inte hört någon som använt henne eller så, så har inte vågat prova än.

Vet att det finns mycket hokus pokus med alternativare, sådana som talar med hästar och sådär, sådant tror jag inte på och drar mig därför för att ta ut en ET för tänk om just denna är så. Sen finns det ju också toppen ET, men gäller att hitta den rätta bara.

Har du varit hos en veterinär som har konstaterat att den inte är halt? Har man röntgat haserna på hästen? Har fått för mig att det är en islandshäst du har och de är predisposiva för att få spatt. Ett av de första tecknen kan i vissa fall vara stelhet i ett/båda bakben.

Det är alltså så man börjar. Man kollar först vad hästen har för problem med hjälp av en veterinär. Sedan avgör man i samråd med veterinären och helst även i samråd med alternativaren hur man skall fortsätta att gå till väga.

Att hästen blir lite bättre efter en längre tid trots att den inte är helt okej är ganska så vanligt. De lär sig att komma runt problemet.

Är hästen mycket oliksidig (tex om man måste kämpa för att fatta rätt gallop) en längre tid så skall det alltid ringa en varningsklocka i huvudet. Om däremot hästen "plötsligt" börjar krångla med något som fungerade helt okej förut så är den en stor mistlur som skall börja tjuta i huvudet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar