Träna galoppen

Sv: Träna galoppen

Ursäkta men nu har jag läst alla inlägg, och här framkommer bl a att hästarna är stela i ena sidan. Det kvittar skulle jag vilja säga, om man inte har för avsikt att låta hästen dra i gång sig i galopp genom frambenen.

Galoppen startar alltid genom det diagonala bakbenet, därför bör man fundera på vad som gör att hästen inte vill använda vänster bakben.
Beror det på någon låsning, kanske hästen to m har bakbensproblem trots att man inte märkt det. Har man sadel eller ryttarproblem, detta märks oftast om hästen ta rätt galopp utan ryttare.
Väljer den däremot fel galopp utan ryttare så får man undersöka vad hästen försöker balansera av eller undvika.

okej, jag vet efternamnet. har haft henne... Men hon fick för sig att hon skulle sluta sko i vårat stall av någon anledning. (vi va flera som använde henne) men som tur va hittade vi en mycket bättre!

"min" equiterapeut tar 500+bensin om man vill ha utan kvitto. annars tar hon 750 kr.

Okejj.. Ja jag kom på efternamnet idag =). Det var ändå inte så dyrt. Ska ta ut en tandläkare någongång den här månaden har hört att de tydligen kan vara ett porblem. Men vi får se. Massören var ute idag och kunde inte känna något problem med musklerna och tyckte vi skulle ta ut en equiterapeut. Så jag tar gärna emot nr :D

Ibland undrar jag varför så många hästar/ryttare har problem med just högergaloppen? Det är ju nånting.
Det är sällan man hör tals om likvärdiga problem med vänstergaloppen.
Kan det ha att göra med att de flesta ryttare sitter upp från vänster sida, och skapar muskelspänningar hos hästen?
Eller är hästar oftare "högerhänta", dvs just ena sidan är så procentuellt mycket mer lättanvänd än den andra?
Eller är det just det som är problemet? Att vi människor är så himla ensidigt starka, så det påverkar hästen?
Vad tror ni?

Ibland undrar jag varför så många hästar/ryttare har problem med just högergaloppen? Det är ju nånting.
Kan det ha att göra med att de flesta ryttare sitter upp från vänster sida, och skapar muskelspänningar hos hästen?
Eller är hästar oftare "högerhänta", dvs just ena sidan är så procentuellt mycket mer lättanvänd än den andra?
Eller är det just det som är problemet? Att vi människor är så himla ensidigt starka, så det påverkar hästen?
Vad tror ni?

fe e e e e l

Senast ändrad av en moderator:

Tror itne de har med vilken sida man sitter upp på. Själv varierar jag sida från dag till dag. Sen visst hästar har ju lättare för en sida likadant för oss människor så de spelar säkert roll. Men jag tror itne de är avgörande

Jag har inga problem med höger galopp, har mycket svårare för vänster. om hästen är lös eller logeras har han lika lätt för båda. så det beror förmodligen på mig. jag är starkare i höger än i vänster.

Jag har ingen teori alls. Eftersom de varierar från häst till häst. Antagligen är de bara så att någon eller båda är svagare i ena sidan jämfört med den andra. Eller att någon är urbalans när fattningen sker eller liknande

Jag har inte läst igenom allt, men en del.
Jag har samma problem med min häst men det brukar fungera lättare i padock i hörnen ute är det lite större problem men när jag försöker få henne i galopp gör jag en halvhalt så hon lyssnar ordentligt, då är hon redan ställd åt höger. sen ställer jag mig upp och länger på högertygeln (om jag ska fatta höger galopp.) Och reser mig lite upp sen gör jag en övertydlig galoppskänkel.

Sen måste du kanske träna upp hennes västersida mer eftersom de är lättast för dom att fatta vänster galopp om de är starkast i höger sida och tvärt om. men det visste du kanske redan ;)

Vad tror ni?

Jag tror det är för att vi människor oftast är starkast i höger sida och eftersom det då blir enklare för oss att arbeta dom i höger sida (oftast) så gör vi det mer utan att vi tänker på det och då blir de stakast i den sidan. Och när hästen är starkast i höger galopp och inte lika stark i väster så är det svårare för dem att fatta öger galopp. det är min teori :angel:

Det är mer eller mindre så jag har arbetat. Övertydlig galoppskänkel, längd innertygel, 3 punktsits och allt detta i kuran innan långsidan. Funkar ej. Vi är ungefär lika starka i båda sidorna. Har bra takt i båda varven men vänster varv är något bättre. Jag sitter helt fast och överäger att låta min tränare se vad hon kan göra. Jag är så att jag helst vill lösa allt själv men nu känns de som jag är i en återvändsgränd. Ska även ta ut en equiterapeut för att se om killen har någon låsning någonstans.

Det verkar ju lite konstig om det är vänstervarvet han är bäst i men ändå har svårast för högergaloppen...det är väl bra att du låter nån annan försöka lösa det också, för du är antagligen så fast i att det inte går också så det gör att hästen inte gör sitt bästa. Men vi får hoppas på det bästa, att det inte är nåt fel på honom!

Konstigt och konstigt de är så de är. Bättre takt i vänster varvet samt lättare att gå i form i det varvet. Höger är de lite sisådär med. Taken är helt OK där med formen gör att takten försämras i höger varv. Ja jag ska se när min tränare har tid att försöka. Kan ju vara nödvändigt med höger galopp nu när alla tävlingar snart startar.

Konstigt och konstigt de är så de är. Bättre takt i vänster varvet samt lättare att gå i form i det varvet. Höger är de lite sisådär med. Taken är helt OK där med formen gör att takten försämras i höger varv. Ja jag ska se när min tränare har tid att försöka. Kan ju vara nödvändigt med höger galopp nu när alla tävlingar snart startar.

Min häst är likadan när det gäller att han är bättre i vänster varv och kan inte galoppera i höger galopp. måste ha nåt samband det där :) Han går jättefint i vänster varv i form osv, men i höger varv brukar han streta emot och spänna sig.

Mitt tips är att rida mycket lösgörande ett tag och helt och hållet trunta i galoppen från ryggen. Och istället kombinera lösgörande ridning utan galoppinblandat med longering för att se om han tar höger galopp när man longerar och gör han det så får man ju fortsätta träna upp högra galoppen ifrån marken och när det känns stadigt så kan man ju alltid prova ifrån ryggenb igen.
Annars kan man ju alltid prova att löshoppa i höger varv och se om det kommer lite högergalopp då:bump:

hålla sig ifrån galoppen är något jag helst inte gör tyvärr. Båda två blir extremt uttråkade. Lösgörande är mycket som görs eftersom han är 5 gångare och utan lösgörande arbeta innan exempelvis tölt går inte. Vi startar aldrig i någon högre gångart förrens både häst och ryttare är lösa och mjuka.

Men ska försöka se med löshoppningen där och han tar höger galopp då.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar