Träna bakdelen på travhästen?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gullregn
  • Startdatum Startdatum
G

Gullregn

Hejsan!

Min pappa har en travare som inte riktigt har funkat under tiden vi har haft honom. Vi har gått till vet ett flertal gånger och behandlat honom (hästen) för knäledsinflammation på båda bakbenen (vet hade svårt att veta vilket ben, tillslut såg vi att de var båda). Axel, pållen alltså, är olika musklad i bakkärran. Vänster är mindre musklad än höger och pappa har misstankar om att han försöker komma undan arbete med vänster ben. Så, nu undrar han om ni har några tips på hur man kan träna bakkärran på hästen framför vagn. Jag har i alla fall sagt att han borde träna liksidigt och att då borde vänster sida ta igen sig medan höger sida bara upprepar typ. Men det kanske e fel?
Har ni några tips? Är det att köra på volter/backar?
Jag tipsade honom om att göra öppna/sluta (fast givetvis i ridning) men problemet är att det finns ingen här som kan göra det. Jag känner att jag är alldeles för orutinerad och jag har en egen häst att sköta och dressyrryttaren som kom hit en gång (och blev avkastad) kände att Axel inte var för henne...
Så, några tips?

Sv: Träna bakdelen på travhästen?

om ni inte vill rida kan ni prova att tömköra på volt "i form".
även tömköra på fyrkant och göra öppna, sluta, volter mm

Träna INTE med tung vagn i backe!! Det förstör bak knäna. Har inget bra tips på hur ni ska träna honom för vagn,lättare att tömköra eller rida

Om hästen haft problem med bakknäna och ni har behandlat för bakknähälta så ska ni absolut INTE rida eller tömköra för mycket på volt!! Det gör ibland mer skada än nytta.

Att köra i backe är visst bra träning för bakknän, men man lär som alltid när man köra hästar med svag muskulatur bak - köra med måtta och inte för tufft. Lagom motlut är bäst, inte branta backar, inte FÖR tunga vagnar samt att börja med att skritta så att hästen får jobba noggrant.

Drögträning är också bra träning för bakknähästar men samma sak gäller där - att man måste lägga sig på rätt balans. Drögträning kan vara farligt om man inte vet vilken nivå man ska börja på.
Har ni snö? Ut och pulsa i snön! Låt hästen dra korta bitar så att han inte blir muskeltrött.

Att rida eller tömköra ute i skogen där det inte finns några stigar är också bra. Låt hästen lyfta, koncentrera sig och jobba. Det är mindre risk att han "kan fuska" när han går på underlag som inte är släta och raka.

Framför allt skulle jag vilja rekommendera att ha hästen ute så mkt som det är möjligt. Stillastående är förödande för hästar med svag/ojämn muskulatur bak (bakknähästar). Är han ute dygnet runt? Finns det möjlighet att ha honom så?

Jag har haft två hästar som jag jobbat med att träna upp bakmuskulaturen i synnerhet på. Tyvärr var dessa hästar båda utom räddning och togs senare bort pga svåra pålagringar i bakknäna.

Nu har jag en herre som alltid varit mycket stel i sina bakknän och man har knappt kunnat behandla honom eftersom han varit så otroligt rädd om bakknäna just. Han stampar alltid ned höger bak hårt och vänster går han mer normalt med men detta gör ju också att han blir mer trött i höger bak.
Han har blivit mycket bättre ang. stelheten sedan han började gå ute dygnet runt och smidigheten automatiskt. (Så smidig som han nu kan bli då...) Jag tror också glukosaminet jag ger har viss effekt.

Var inte rädd för att testa nya vägar! Tar man det bara lugnt och har tålamod så vinner man mkt. :)

Har ni däremot behandlat många många gånger i bakknän så skulle då jag först göra en grundlig undersökning med både ultraljud och röntgen för att utesluta eventuella bestående förändringar. Det finns kanske goda anledningar till varför hästen helt enkelt inte KAN jobba med ett visst ben.

Senast ändrad:

Kör i snön på en åker om ni har, det är jättebra träning för bakknäna. Det räcker med att lunka på försiktigt i speedcart 15-20 min om det inte är allt för djup snö alltså.

Backträning är också bra, men som någon ovan skrev så börja försiktigt, det räcker med att bara gå i raskt tempo om det är en lång och inte för brant backe, så kommer det att märkas ganska snabbt.

Har ni varit och kollat om det är någon kota runt korset som sitter snett eller ryggen? Det kan vara därför han är sne i bakkärran! Han kan ju vara olika musklad eftersom att han har haft ont i bakknäna med, eller antagligen beror det på det. Hästen kan ju ha fått ont i ett bakknä först och försökt komma undan från det därför kan han ha blivit sne och det kan vara därför han har fått ont i det andra bakknät med!

Tack alla som har svarat! :D

Vi har tagit ut kiropraktiker ett flertal gånger som har fixat med nålar och liknande. Dock sa han själv efter några gånger att han inte behövdes längre.
Pappa kör med speedcart hela tiden så det är inte tal om några tunga vagnar när han kör i backe :)
Men jag får visa pappa era svar :) tack :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 472
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar