Träna äldre häst

Lella

Trådstartare
Nu är fallet det att min ponny som tidigare var i topptrim har tappat en stor del av lungkapaciteten då han var ute på foder förra året, hon som hade honom tänkte mer på muskler än på allmän kondition. Han är välmusklad till dressyren, men det räcker med en liten sträcka galopp på vägen och han är flåsig flera minuter. Har någon tips om hur jag ska bygga upp lungkapaciteten? Jag har tränat galopp 1 gång/vecka och kör i trav 1gång/vecka. Ponnyn är 16 år gammal och jag anar att det har med saken att göra, han är ju inte direkt ung längre. Kontrollerad är han dessutom och fullt frisk. Ska jag bara fortsätta och låta det ta den tid det tar till lungkapaciteten blir bättre eller har någon här ute på buke idéer som kan hjälpa? Kan dessutom tillägga att jag har slutat hoppa för att spara på benen, ponnyn rycker det är tråkigt om hindren är lägre än 70cm så.

Sv: Träna äldre häst

16 är ju ingen ålder alls ju. I mitt stall finns en 28 årig häst som rids och hoppas som vanligt. Frisk och pigg kuse!

Varför drar du ner på ridningen redan? 16 år är ju ingen ålder.
Fortsätt du med intervall träning, långa skrittpass, galopp någon/några minuter beroende på vad hästen orkar också skritt igen någon km också galopp igen osv. Gör skrittintervallerna kortare när flåset blir bättre och galopperna längre. Lyssna på hästen, det är hen som vet bäst hur mycket hen orkar.

Jag har inte dragit ner på ridningen, endast lämnat bort hoppningen, tränar dressyr 2 gånger/vecka, travkör 1gång/vecka, har galoppträning 1gång/vecka och skogsmullar resten. 1 dag/vecka är ponnyn ledig. Jag har tänkt ha honom i kondition och träning länge till, nu behöver jag endast tips på hur jag skulle kunna förbättra hans lungkapacitet, den har nästan stått på samma ställe sedan i våras, trots träning..

Hästar får väl tävla VM tills dom är 17 eller 18 år..? så 16 är ju rena ungdomen ;) hoppning är en bra träningsform, så länge hästen inte har några fel på benen tycker jag inte att du ska undvika speciella saker.. :)

Intervallträning är ju väldigt bra för människor *haha* :D det kanske funkar utmärkt på hästar också? Galopp 3 min, skritt 1 min? kanske inte fullt ös i galoppen, men ett bra tempo? :)

Intervallträning vore nåt, men då tror jag det blir galopp några minuter och skritt tills flåset är borta. Jag har alltid haft den uppfattningen att hästar är gamla efter att ha fyllt 15, även ponnyer, och eftersom det är första hästen (ponnyn) och jag alltid hållit på med lite yngre hästar är det en ny värld för mig.

Ponnyn är en estnisk import som har börjat tävla regionalt som 3 åring, enligt pappren jag fått med honom, så därför har jag trappat ner lite med hoppningen. Fast "dressyrhoppning" skulle kanske vara något att fortsätta med, inga höjder dock men för omväxlingen. Ska tänka på saken.

Hej!

Jag tror inte att jag förstår riktigt, tycker av vad du skriver att han verkar vara i ganska bra form som
rids såpass mycket. När jag tränade upp kondition/lungkapacitet på mina hästar gjorde jag precis som
med mig själv, långa promenader i skogen med trav och galopp inlägg, när hästen blir flåsig skrittar man ett
tag och sen kör man en kort ökning igen.

Lycka till :)

16 år är ingen ålder för en ponny! Min gamle gubbe är 28 år om en månad. Han rids för fullt. I hans ålder får man ta lite mer hänsyn till ev stelhet och ålder. Men en 16-årig ponny bör vara fräsch länge till.

Min gubbe har fått upp flåset ganska bra igen efter sommaren med vila. Han har dock en grym grundkondis.

Jag har kört mycket uteridning nu med honom iom att jag velat ha unghästen som handhäst. Vi har kört mycket galopp, fri skritt och flåsa, galopp, fri skritt och flåsa, galopp etc. Och kört joggande i trav.

Gymnastikhoppning a la studs och kavaletti behöver du inte sluta med för benens skull. Det borde en normal 16-åring fixa utan problem. Sånt får tom min gamla gubbe göra fortfarande.
Långa klätterbackar kan vara bra med.

Jodå, han rids regelbundet och har en bra musklad kropp, MEN lungkapaciteten är väldigt låg och det var den jag ville ha tips om att förbättra. Och jo, jag får ge mig och säga att 16 inte verkar vara någon ålder normalt, men här i trakten anses det vara en häst/ponny på sina äldre dagar och då jag köpte honom gissade folk att han kanske är med 10 år, men knappast längre (då var han 12). Därför känns det gammalt med 16, men jag ska väl ta och äta min mössa, be ponnyn om ursäkt för att jag trodde han var gammal och fortsätta som förut :laugh:

Nu vet jag inte vad som i dina ögon är "flås", vi kanske inte har samma uppfattning där. Men det är ju för hästar som för människor, ska man stärka konditionen och därigenom lungkapaciteten handlar det ju om att ständigt "pusha" sig och hästen. Korta stunder först sedan längre och längre. Om du kör intervall träning så är själva poängen att hästen inte helt ska "flåsa ner" mellan tempoväxlingarna utan puls och flås ska hållas igång hela passet. Sedan kör man istället kortare pass som man sedan länger efter att hästen blir mer tränad.

Prova att köra intervall träning 2 gånger i veckan och satsa på kondisen under en månad. Jag brukar träna såhär: ordentlig framskrittning (ca 10-15 min), 3 minuter aktiv trav lättridning, 3 min kontrollerad galopp lätt sits, 3 min skritt lång tygel och sedan kör jag om igen efter hästens förmåga. (sätt alarm på telefonen som anger när du ska byta gångart) Sedan sitter jag av och skrittar av för hand. När jag startar det med hästar brukar 3+3+3x2 vara lagom, men min tävlingshäst när hon var i full kondis körde jag 3+3+3x6, men då var hon trött efteråt... gav väldigt bra resultat dock!

Som tidigare skrivits, långa skritt pass (1,5-2 h) är också väldigt bra för kondisen, detsamma med längre travpass.

Lycka till!

Längre sträckor är bra oxå om man har möjlighet. Ligga i ett normalt tempo i några km, för att sen öka på och rida längre gäller ju att man variera lite ibland kör man intervall som andra redan skrivit om o ibland så håller man igång galoppen utan uppehåll funkar ju även i trav. Stubbåkrarna var perfekt för konditionsträning.

Man får hålla koll på hästen men å komma ihåg att någon gång måste man ju bygga på för att det ska ta något

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 496
Senast: annan1
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 057
Senast: Lobelia
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
Hästvård Happ, då hände det nått nytt igen =/ Min unghäst har ont i ryggen.. Stallchefen var och tittade på henne, hon sa att mycket var att hon...
2
Svar
36
· Visningar
6 111
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar