Trampar på sin egen baksko, på utsidan är det möjligt?

Snowball

Trådstartare
Två gånger har en av mina hästar lyckats böja traktarmen på sin baksko på utsidan av vänster bak. Kan de verkligen trampa sig själva på utsidan av bakskon? Bägge gångerna har det skett inom en vecka efter att nya skor lagts på och det har inte varit två skoningar i följd utan första gången var i höstas. Skon sitter alltså kvar men är helt klart lite böjd. Att de kan trampa sig själva på utsidan av framskon är helt logiskt men nu är det bakskon som är böjd? Eller finns det någon annan förklaring, kan det hända när de reser sig eller kan någon av de andra hästarna klivit på skon? Det har skett i hagen och hästen är precis som vanligt. Någon som varit med om detta?

Kan handa om han har ett väldig lång kliv och HB kommer på insidan av HF i högre volt.
Hovslagar for trava upp hästen så han se hur den rör sig.

Två gånger har en av mina hästar lyckats böja traktarmen på sin baksko på utsidan av vänster bak. Kan de verkligen trampa sig själva på utsidan av bakskon? Bägge gångerna har det skett inom en vecka efter att nya skor lagts på och det har inte varit två skoningar i följd utan första gången var i höstas. Skon sitter alltså kvar men är helt klart lite böjd. Att de kan trampa sig själva på utsidan av framskon är helt logiskt men nu är det bakskon som är böjd? Eller finns det någon annan förklaring, kan det hända när de reser sig eller kan någon av de andra hästarna klivit på skon? Det har skett i hagen och hästen är precis som vanligt. Någon som varit med om detta?

Kan och kan.
1. Antingen har du en skev häst.
2. Du rider hästen i en otroligt obalanserad form.
3. Någon av kompisarna i hagen trampar av skon.
4. Hästen fastnar på något ställe.
Orsakerna kan vara många, titta på när det sker. Kommer hästen in med en skev sko från hagen, då är det där du ska söka orsaken.
Har hästen däremot en skev sko efter en ridtur, då får du börja söka igenom den fysiska delen. Sadel träns, din ridning, har hästen ont någonstans, är hästen verkad och skodd efter egna fysiska förutsättningar eller finns det något som bör ändras, osv.

Hästen rids inte
Hästen leker väldigt mycket i hagen med en kompis som är oskodd och det händer i hagen. Hagarna är ganska släta men det finns enstaka stenar.
Jag skulle gärna vilja se när det händer men då måste jag följa hästarna dygnet runt i hagen då de går på lösdrift. Och det har hänt två gånger på drygt ett halvår så det skulle förmodligen innebära väldigt lite sömn den närmaste tiden :)

En av mina valacker kom in från hagen förra sommaren med en halv baksko på ena hoven ;) Misstänker att när hästarna står bredvid varann och viftar flugor från kompisens huvud och stampar med framhovarna så är det lätt hänt att de trampar på kompisens baksko.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 064
Senast: Marvin
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 364
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klösmöbel
  • Senast tagna bilden XV