Trampar av skorna, ska jag ta ett snack med hovis?

lady_vip

Trådstartare
Nu har min fröken trampat av sig 2 framskor på en vecka, något tröttsamt. Ofta i hovtrådar läser man att vid frekvent tappande av skor bör man byta/snacka med hovisen, gäller det alltid?

Hästen är en skoavtrampare, speciellt på framfötterna. Min förra (älskade) hovis lärde sig fort och anpassade skon på millimetern för att undvika avtramp, vilket funkade bra för det mesta.

Nu har vi skott med snösulor, men det enda hästarna går i är lervälling... Jag har tyckt att skorna suttit bra, men varit medveten om att sulan är en "försvagning". Nu är jag nästan inne på att sko utan sulor, trots snörisken...

Hur ska jag be hovslagaren göra? Kan man lägga på en annan typ av sko? Göra på något annat sätt?

Sv: Trampar av skorna, ska jag ta ett snack med hovis?

Ja jag har ju ingen häst som tappar skorna i första taget, inga snö sulor på eftersom det bara är lera. Men även här har skor ramlat, vilket kan vara ofrånkomligt nu med tanke på underlaget (lera) i många fall vad hagar kan bestå i på sina ställen.

Min kille trampade av sig skor titt som tätt i våras, främst på framhovarna. Dels bytte ja hovslagare för det visade sig att hon vi hade då inte var någon höjdare i vart fall inte för min häst. Nu skos han med skor med dubbla sidokappor såväl fram som bak, han får inte heller ha för stora skor. Et tag slipade även hovis baktill på skon för att han skulle glida av om han trampade sig. Han har även boots i hagen. Nu har jag inte haft en enda tappsko i höst! :banana:

Att prata med hovslagaren kan aldrig vara fel. Det framgick inte riktigt hur länge du haft den nya hovslagaren, men denne har kanske inte lärt sig din häst ännu? Jag tycker det är viktigt att man har en dialog med hovslagaren när det är något med skoningen som inte funkar. Hovslagaren har utbildning och erfarenhet, men det är (förhoppningsvis) hästägaren som känner hästen bäst. Börja med att prata med hovslagaren och se vad som händer.:)

Jag är inte så jättebra på det här med hovar, och kan ha missuppfattat min hovslagare, men jag har för mig att h*n slog på skor med sidokappor bak på min häst för att tån skulle hållas kort av sig själv och därmed minska risken att hästen gick av sig sina framskor.

Jag bytte hovslagare när min häst fick för många tappskor en period. Nya hovslagaren slipar framskorna så att hästen inte trampar av dem lika lätt med bakskorna.

Min häst kanske är speciellt på det viset, hon trampar nämligen av framskorna med motsatt framhov.

Ingela_S - Nya hovslagaren har bara skott 2 gånger. Men jag känner mig osäker på vad jag ska be honom göra, jag är själv så bortskämd med min förra hovis som var som ett uppslagsverk gällande hovar och skor och alltid hade ett bra förslag vid problem.

Sen har min häst aldrig gått så här lerigt innan heller. Boots är inget alternativ, hon är mugghäst och har väldigt känsliga karleder.

Om den nyligen helt plötsligt börjat trampa av sig skor och du inte ser en uppenbar brist i skoningen skulle jag kolla upp rörelsemönstret. Finns en störning som gör att den trampar av sig skorna?

Jag märker det direkt på min. Börjar han trampa av sig skorna, då är det ET'n som gäller. Inga fler tappskor sen. Kan vara bra att tänka på. :)

Om hon trampar av med motsatt hov så prova att ta på henne kotringar. Det brukar fungera med kotringar även om hästen lätt får mugg eftersom det inte blir samma slitage på karleden som med boots. När hon trampar på kotringen istället för på skon så brukar skon få sitta kvar.
Du kan inte ringa din gamla hovslagare och fråga vad hen skulle ha gjort eller har gjort tidigare?

Min häst kanske är speciellt på det viset, hon trampar nämligen av framskorna med motsatt framhov.

Ingela_S - Nya hovslagaren har bara skott 2 gånger. Men jag känner mig osäker på vad jag ska be honom göra, jag är själv så bortskämd med min förra hovis som var som ett uppslagsverk gällande hovar och skor och alltid hade ett bra förslag vid problem.

Rent generellt så tycker jag inte att det är hästägarens uppgift att komma på lösningar till hovslagaren. Men som TinyWiny sa, kan du inte ringa till din förra hovslagare och fråga vad h*n har gjort tidigare och sen diskutera det med den nya hovslagaren?

Delvis KL

Igår kom då hovis ut och när jag skulle spola av benen på hästen ser jag att även en baksko fattas, så den har hon fått av sig under dagen...

Vi diskuterade och pratade, han menade att han inte är så glad för att sko tajt, men det verkar som att det behövs här. Jag bad honom också att sätta i 8 söm fram istället för 6 efter att ha pratat med min förra hovis. Han kommer sedan ut vecka 5 eller 6 så skor vi om med kortare intervall än vanligt. Han var iaf väldigt snäll och bjöd på nya sulor:) Det utlovas ändå snö till nästa vecka, så efter övervägande fick det bli sulor ändå.

Det tråkiga, som gnager i mig nu, är att hästen var knackig efteråt. Nu har hon stått tisdag, onsdag men ridits frekvent innan dess och varit fräsch, pigg och glad. Efter skoningen skulle jag bara ta ut henne och jogga henne 10 minuter på ridbanan. Kände ingenting i skritt, men när jag började trava (lös form) kände jag ojämnheter i höger varv. Travade på lite för att se om det värmdes bort och hon blev bättre, men tyckte inte att det försvann. Förhoppningsvis är det väl en efterverkan efter att ha gått utan sko sedan i måndags, men får se idag hur hon är.

Det tråkiga, som gnager i mig nu, är att hästen var knackig efteråt. Nu har hon stått tisdag, onsdag men ridits frekvent innan dess och varit fräsch, pigg och glad. Efter skoningen skulle jag bara ta ut henne och jogga henne 10 minuter på ridbanan. Kände ingenting i skritt, men när jag började trava (lös form) kände jag ojämnheter i höger varv. Travade på lite för att se om det värmdes bort och hon blev bättre, men tyckte inte att det försvann. Förhoppningsvis är det väl en efterverkan efter att ha gått utan sko sedan i måndags, men får se idag hur hon är.

Det första jag brukar tänka på när en av mina kunders hästar tappat en sko är att den förhoppningsvis bara tappat en sko.. inte tappat en sko beroende på ett akut trauma.

:idea: :mad:

Boots är inget alternativ, hon är mugghäst och har väldigt känsliga karleder.

Jag har en storlek större boots när han har dom dygnet runt än när jag rider.
Har hela ribbade gummiboots som man drar på.
Karleden är alltid ren från lera och inget skav. Den enda nackdelen är att bootsen då nöter bort lite päls från ballarna men inte så att det är något problem.

Det första jag brukar tänka på när en av mina kunders hästar tappat en sko är att den förhoppningsvis bara tappat en sko.. inte tappat en sko beroende på ett akut trauma.

:idea: :mad:

Vad menar du? Hästen trampade av skon under en ridtur, jag kände när hon tappade skon och hon blev inte halt av det. Nu i torsdags trampade hon även av bakskon på samma sida.

Halt även idag iaf, på det det frambenet där hon tappade skon. Ingen värme, ingen svullnad, ingen puls. Misstänker hennes "vanliga" fel med bogarna men avvaktar över helgen.

Jag har en storlek större boots när han har dom dygnet runt än när jag rider.
Har hela ribbade gummiboots som man drar på.
Karleden är alltid ren från lera och inget skav. Den enda nackdelen är att bootsen då nöter bort lite päls från ballarna men inte så att det är något problem.

Jag vågar tyvärr inte ens testa. Hon är klippt på benen och därmed ännu känsligare för skav.

Snösulorna gör automatiskt att skorna sitter sämre, och leran i år suger av skor..så jag skulle nog inte klura så mkt på varför de tappas just nu, det är extremt i år..dessutom så försvagas hoven av att gå i blöta hela tiden.

Vad menar du? Hästen trampade av skon under en ridtur, jag kände när hon tappade skon och hon blev inte halt av det. Nu i torsdags trampade hon även av bakskon på samma sida.

Halt även idag iaf, på det det frambenet där hon tappade skon. Ingen värme, ingen svullnad, ingen puls. Misstänker hennes "vanliga" fel med bogarna men avvaktar över helgen.

Hur vet du att hästen trampat av sig bakskon? Du såg det ju helt plötsligt förstod jag det som att den tappat en sko bak?

Nej, hon kan ju ha tappat den, absolut. Jag har ju inte hittat den skon så jag kan inte säga hur den se ut heller.

Tjae,, om man utgår i från rubriken så fattar jag inte vad hovis har med detta att göra..

Du får ursäkta men för mig så förefaller det som mest svammel och bristande delgivande av kunskapsinformation,, som det klassiska i dagens hästhållning,, söka en syndabock..

Tyvärr så har jag en ganska klar bild av grundorsaken och det ska inte "belastas" hovis.

Men då kan du ju delge din klara bild. Jag har knappast lastat hovis, snarare sulorna och det usla underlaget i hagen.

Frågeställningen var vad vi kunde göra åt att skorna inte åker av. Tycker du att jag är en pissig hästägare får det stå för dig, jag vet att det inte är så.

Men då kan du ju delge din klara bild. Jag har knappast lastat hovis, snarare sulorna och det usla underlaget i hagen.

Frågeställningen var vad vi kunde göra åt att skorna inte åker av. Tycker du att jag är en pissig hästägare får det stå för dig, jag vet att det inte är så.

Focuseras på själva grundproblemet i stället och börja med att försöka lösa det. Du delger ju själv i flera inlägg och meningar vad det beror på..

Den dagen en hovis ska lovprisas för att anpassa skorna på millimetern kan i detta fall inte lovprisas som fysiologisk millimeteranpassning utan millimeteranpassning för den närmiljö och individens övriga "vanliga" fel.:confused:

Rent generellt så får man välja mellan pest eller kolera,, fysiologiskt utförd hovvård med optimal hovmekanism som främjar hela individens rörelse och cirkulation. Eller, trångsko som fasen enbart beroende på andra faktorer som inte bara i längden leder till försämrad hovmekanism utan t.o.m. försämrad individuellt välmånde.

Pissig hästägare är din tolkning av mina inlägg, bristande kunskap och focusering på själva grundorsaken är min tolkning av dina inlägg och det du delger.

Frågeställningen är väl,, vad fasen ska din stackars hovis göra åt dina dåliga hagar??

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Amha
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
Hästvård Min häst(4 år) har de senaste månaderna börjat böja till sina framskor, genom att han trampar på änden med bakhovarna. Har tidigare bara...
2
Svar
23
· Visningar
2 413
Senast: Han_naH
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 092
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar