Trampar av sig skor vid ridning...

T

ticken

Har ni något bra tips till mig som har en häst som framförallt vid ridning men även i hagen trampar av sig framskorna. Har haft honom i fem år och det går i vågor med hur ofta han trampar av sig men nu har det blivit för ofta!!

Tidigare har han varit lite rultig men nu är han i fin form så det går inte att skylla på. Ohalt och MYCKET rörlig. Lite kort i kroppen och långa ben...

Har ni tips på vad ni ändrat med er tappskohäst så det löste sig? Dressyrövningar, backträning, galoppträning, speciell skoning?
Alla tips tas tacksamt emot!
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Sko med kort tå fram för att underlätta överrullningen och på med boots :) Min unghäst har också varit duktig på att kliva ur skorna speciellt efter/under vila. Med mer styrka så har det blivit bättre!
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Ja, det är redan kort tå och boots fram men det känns mest som att han slarvar...
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Jag har haft jätteproblem med min långben också som tappade minst en sko i veckan under en skoperiod innan men nu när han kommit igång ordentligt har de blivit mycket bättre och jag började med inrådan från hovis att ge steel joint och det har faktiskt blivit mycket bättre efter de:)
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Mitt gamla sto löste vi problemet genom att sko med flappskor fram på henne, så att där inte var någon järnsko att trampa på.
Och hon fick även ha väldigt långa traktarmar bak för att ytterligare minska risken att trampa på fram.

/Camilla
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Nu har hovslagaren försökt lösa det åt mig genom att vända bakskorna och ha "tunga" skor fram. Håll tummarna!
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Fast borde inte tunga skor fram bli fel? Borde väl vara tvärtom för att få hästen att snabba upp fram, så dom hinner undan innan bak kommer?
Eller tänker jag helt galet nu?

/Camilla
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Jo, tyngre skor fram än bak låter ju konstigt men min hovslagare hävdar att en del hästar reagerar med att lyfta framfötterna snabbare om de upplevs tyngre. Jag har svårt att argumentera emot eftersom hon varit lärare på hovslagarskolan... Hoppas bara att hon har rätt och att detta hjälper!!
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Be hovslagaren att sko lite trängre så att det inte finns så mycket sko för hästen att trampa på.
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

Jag har en notorisk skotappare.

Tydligt är att under stela perioder kliver han av fler skor. Smidig och vältränad sitter de kvar bättre. Likaså trampar han av sig skor om han springer i djup lera, eller snö så att rytmen störs.

Det stämmer att kort tå fram, med tyngre sko ger ett bättre steg så de inte kliver i. Barfota bak och ridsko fram är bra balans för honom som ridhäst då underlaget tillåter.

Kort tå bak är viktigt med, för att få kortare kliv bakom kroppen och bättre undertramp. Med bättre undertramp/bärighet lyfter ju framdelen och framhovarna kommer "undan"

Boots är ett måste för att säkra då det blir skarpt läge, som bus i hagen. Gärna tjocka neopreneboots som går ner långt.
Flappsula har vi provat men jag gillar dem sådär.. han har klivit av sådana också, en hel hög.
Trånga skoningar är inte kul, man kan ha utlägg i trakten med vika in traktarmarna så det iaf inte sticker ut i onödan.
Men man vill ju inte trångsko varke gång och riskera sämre hovform.

Men som sagt, smidig häst, och lugnare häst är det bästa. Magnesium är bra för att hålla dem mjuka och coola! :)
 
Sv: Trampar av sig skor vid ridning...

En till sak, att bromsa häftigt, eller hålla in het häst i galopp är ajaj. jag måste se till att han ökar och minskar lugnt och inte blir "ihopdragen" för då kan det flyga en sko.

Skitkul är det -not!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 502
Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 914
Senast: Lazy Lady
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 890
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp