Trampad av halvblod

Sporthorse

Trådstartare
Hästen hoppade på min fot och stod där i ca 1'sekund eller två, hände nyss. Foten lite röd, underlaget var hådpackat grus. Tror inte att jag har brutit någonting, men vad kan jag vänta mig nu? Kommer jag kunna gå eller kommer foten svullna upp till en fotboll? Jag hade läderskor tack och lov. Tårna är oskadda.

Det jag undrar är mest hur lång tid det brukar ta innan man märker av den egentliga skadan på foten. Dvs om ingenting är brutet för då svullnar väl foten upp direkt?
 
Du kan ha frakturer oavsett om foten blir svullen eller inte, svullnaden beror på inreblödningar i foten.
Det är ju en klämskada och mycket beror på hur klämd du har blivit, hur mycket vikt hästen hade på det benet och om den hade skor eller inte.
Kan du gå på foten nu så kan du nog gå på den sedan också. Ibland får man ta på sig skor som är lite anpassade efter ev svullnad. Är du det minsta orolig eller har väldigt svårt att gå så ta kontakt med vården.
Det är inte fel att linda foten och ha den i högläge tills ev blödningar inne i den slutar. Det hjälper till att minska smärtan.
 
Det skadar aldrig att visa upp det på vårdcentral. Är det akut så får du ju hjälp, men framför allt om det skulle bli några problem framöver finns en anteckning och du kan få ersättning från försäkringar. Problem kan ju komma långt senare om man har otur.
 
Min häst fick av tre tår på mig genom att lugnt och still gå ut ur sin box.
Tårna blev ganska snabbt lila, sen gick de inte att vicka på såg skitskumt ut, jag vickade på tårna och tre tår pekade rakt fram.
Gick till vårdcentral, de enda som gjorde var att de drog en tå rak, kan inte komma på något som gjort så jävulusiskt ont. Sen en klapp på axeln och hem, de röntgade inte ens. Ville jag så kunde jag få med mig en krycka typ.
 
Jag har legat med min fot i högläge i 1 vecka. Blev trampad i söndags när jag aktade mig från en sparkande häst,min häst stod bredvid mig och trampade på min fot när jag slängde mig ur hagen. Min fot var ju vinklad åt sidan så hon ställde sig på min vrist/ankel. Knölen svullnade upp på 1 sek och jag åkte till jour vdc fick remiss till röntgen och det visade sig att jag har en lös benbit. Jag kan inte gå på foten.
 
Svullnad etc beror nog på hur det tog - var på foten och hur mycket vikt hästen lade. Jag har blivit trampad ett 10-tal gånger på fötterna men fått blåmärken som mest så där kan hästarna inte ha lagt all vikt, eller så har jag järnfötter! Har aldrig stålhätta heller.
 
Svullnad etc beror nog på hur det tog - var på foten och hur mycket vikt hästen lade. Jag har blivit trampad ett 10-tal gånger på fötterna men fått blåmärken som mest så där kan hästarna inte ha lagt all vikt, eller så har jag järnfötter! Har aldrig stålhätta heller.
Haha later som mina fötter
Hästen Är ett stort halvblod pa 175 cm sa det är ett under att jag inte ens fick ont
 
Hej
Det tick bra. Foten vart inte ens svullen, sa jag hade tur :)

Jag är lila på insidan (konstigt ställe) min vänstra lilltå efter att arab-skrutten, fem år, lyckades trampa mig på foten i lördags.
Jag ska shoppa nya skor.
Med stålhätta.
Fattar inte (jo, det gör jag, det är för att jag handlar på rea) varför jag ens har stallskor utan stålhätta. Annat är det med gummistövlarna, sådana skulle jag inte få för mig att köpa utan hättan.
 
Jag är lila på insidan (konstigt ställe) min vänstra lilltå efter att arab-skrutten, fem år, lyckades trampa mig på foten i lördags.
Jag ska shoppa nya skor.
Med stålhätta.
Fattar inte (jo, det gör jag, det är för att jag handlar på rea) varför jag ens har stallskor utan stålhätta. Annat är det med gummistövlarna, sådana skulle jag inte få för mig att köpa utan hättan.
Jag har aldrig sett ett par ridskor med stålhätta som är bekväma att ha på sig hela dagen, så därför har jag aldrig använt såna. Har du förslag på bra skor så hojta till
 
Är Sporthorse försäkrad i ett svenskt bolag (vilket jag har varit när jag jobbat utomlands, hängslen och livrem..) bör hon dokumentera om hon vill använda sig av försäkringen sedan.
Nej jag är försäkrad här genom jobbet. Har dock även en svensk.
 
Jag har aldrig sett ett par ridskor med stålhätta som är bekväma att ha på sig hela dagen, så därför har jag aldrig använt såna. Har du förslag på bra skor så hojta till
Jag har ett par vanliga Blundstones med stålhätta. För mig funkar de för en hel dags grävande i lera. Har lagt i ett par uppbyggda sulor. I min bransch (arkeologi) måste man ha stålhättor. Många av de kängor som används skulle också funka i stall. Så kolla arbetsskor/kängor (gärna med moderna komposithättor - lättare och blir inte kalla på vintern). Sen får man kolla så att inte stigbyglarna blir för trånga.

En av mina hästar trampade en gång på mig när jag hade skor med stålhättor. Hon steg rakt på foten där stålhättan slutar, varpå kanten trycktes ner i foten. AJ! Väldigt oskönt. Så det är inte bara positivt.
 
Stålsätta kan med andra ord för äreayrten, post: 17596318, member: 47701"]Jag har ett par vanliga Blundstones med stålhätta. För mig funkar de för en hel dags grävande i lera. Har lagt i ett par uppbyggda sulor. I min bransch (arkeologi) måste man ha stålhättor. Många av de kängor som används skulle också funka i stall. Så kolla arbetsskor/kängor (gärna med moderna komposithättor - lättare och blir inte kalla på vintern). Sen får man kolla så att inte stigbyglarna blir för trånga.

En av mina hästar trampade en gång på mig när jag hade skor med stålhättor. Hon steg rakt på foten där stålhättan slutar, varpå kanten trycktes ner i foten. AJ! Väldigt oskönt. Så det är inte bara positivt.[/QUOTE]
Stålhätta kan med andra ord göra större skada än nytta? Nu trampade ju hästen mig mitt på foten och gled av mot tårna. Hade jag haft Stålhätta så kanske tån hade klämts ihop och jag varit tvungen att klippa upp skon! ? Vilken horribel tanke!
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 215
Senast: Liran
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 301
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 761
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 308
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp