Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

KL
jag tror det är omöjligt att, utan bevisad nedärvning, veta vilket sto som passar med vilken hingst - det är väl mer en känsla? Jag har valt bort I. till mitt sto, men mest för att hon i första hand behöver en gångartsförbättrare, typen är ok (8). Så jag har valt en hingst som jag vet har gett föl med stark trav och galopp, och kompromissat lite på typen. Däremot hoppas jag ha dubblerat god arbetsvilja och balans, vilket för mig är viktigast om hästen ska kunna klättra i klasserna. Hur tänker ni andra?

Ganska så stor skillnad på de som gör det om och om igen och de som kanske gör det någon gång. Jag har absolut inget emot att de gör det någon gång för alla hästar kan bli rädda, men det finns de som gör det regelbundet och då är det en vana.

Jag tycker inte att man skall eftersträva spändhet i dressyren, vilket man tyvärr gör idag

Finns många hästar genom tiderna som inte beter sig hispigt. Och det är ju ännu tråkigare att du tex inte kan nämna någon som går avspänt inne på en dressyrbana idag :(

Det visar ju att man kanske är på väg åt fel håll i aveln eller möjligen träningen.

Fast jag sa inte att jag inte kan nämna någon häst som går avspänt inne på en dressyrbana. Jag sa att jag inte kan komma på någon elithäst som aldrig blivit rädd eller olydig någon gång på en dressyrbana. Det är inte riktigt samma sak. Briar t ex skulle inte jag beteckna som en hispig häst, men när han var yngre så övertände han också ibland. Det handlar ju om att ryttaren ska lära sig kalibrera hästen precis lagom också, så att den blir tänd men inte övertänd. Och i början blir det fel ibland.

Huruvida Insterburg gjort det till en vana att vara olydig på tävlingsbanan vet varken du eller jag, eftersom vi bägge bara sett delar ur ett enda tävlingsprogram (filmen jag länkade till). Om det är en vana kan man rimligen inte uttala sig om med det underlaget, då skulle man behöva se flera tävlingsdeltaganden. Och det har ju varken du eller jag gjort.

Dessutom är ju inlärda beteenden något ryttaren kan påverka och till och med orsaka, så då är det inte troligt att de går i arv.

Fast jag sa inte att jag inte kan nämna någon häst som går avspänt inne på en dressyrbana. Jag sa att jag inte kan komma på någon elithäst som aldrig blivit rädd eller olydig någon gång på en dressyrbana. Det är inte riktigt samma sak. Briar t ex skulle inte jag beteckna som en hispig häst, men när han var yngre så övertände han också ibland. Det handlar ju om att ryttaren ska lära sig kalibrera hästen precis lagom också, så att den blir tänd men inte övertänd. Och i början blir det fel ibland.

Briar var rätt lugn som unghäst i vart fall när Roffe hoppade honom. Skulle inte räkna in honom bland de som vände runt på bakbenen..

Dock så var ju Magini skarp.

Huruvida Insterburg gjort det till en vana att vara olydig på tävlingsbanan vet varken du eller jag, eftersom vi bägge bara sett delar ur ett enda tävlingsprogram (filmen jag länkade till). Om det är en vana kan man rimligen inte uttala sig om med det underlaget, då skulle man behöva se flera tävlingsdeltaganden. Och det har ju varken du eller jag gjort.

Som sagt precis det jag skrivit om och om igen! Men då är folk rätt snabba med att säga att jag minsann får söka efter video själv :crazy:

Sista uppträdandet som han gjorde så sprattlade han loss rejält:D
Vet att han gjorde det ibland och att Jan då sagt att det är svårt att veta hur hårt man kan spänna bågen utan att han blir för het.

Briar är känd för att vara laddad, och det var också en av fördelarna som brink såg hos hästen, enligt egen utsago.

Rent generellt så tycker jag man ibland nästan ställer orimliga krav på hästarna.
De är toppatleter och jag tycker det är facinerande hur dressyrhästarna orkar mentalt hålla den koncentration som krävs för ett GP-program. Samtidigt ska de utföra rörelserna med kraft och energi.

Att det blir lite sprattel ngn gång ibland ser inte jag som hela världen faktiskt, de är individer och de tränas och fodras för tävling på absolut högsta nivå.

Inte många av dem har möjlighet att frigöra energi iform av "tuppjuck", många av dem motioneras alltid "kontrollerat". Att få ladda ur är ett sätt att frigöra spänningar både mentalt och fysiskt.
En hopphäst kan lägga en brall ngn gång och får ladda järnet likaså fthästarna.. Dressyrhästarna kontrolleras i varje steg och moment- det är väl inte konstigt om det kommer ngt snedsteg ngn gång då?

Jag personligen har inga problem med att använda Insterburg om man ser till det vi sett på filmer och hans resultat talar för sig själv.

Het eller olydig? Vilket menar du?

En het häst kan även vara lydig.

Självklart men det är ganska långt mellan att sprattla till lite och upprepande vända sig på banan.

Idag behöver man även lydnad på hopphästarna och de flesta vill inte ha hästar som brallar på banan för det finns det inte tid till idag. Tycker att ridbarheten har blivit oerhört mkt bättre på hopphästarna idag och tycker det är konstigt att man inte tycker att det skall vara så i dressyren!??

Varför premiera spända hästar framför avspända??

Sedan så är ju träningen av en dressyr häst ganska dålig om man aldrig låter dem få jobba igenom kroppen genom att låta dem göra annat än just träna dressyr

Det kanske bekräftar det som cyllene och fenestra varit inne på?

Briar är kanske inte ett bra exempel med det jag menar..

Och om det är ridningen som gör hästarna spända så borde man kanske se över hur man tränar dressyr överlag idag..

Het eller olydig? Vilket menar du?

En het häst kan även vara lydig.

Jag ser inte honom som olydig för då hade han inte kunnat gå ett GP- program.
Jag tycker fortfarande att man måste komma ihåg att det är hingstar, toppatleter, som är fulladdade för topprestation.

Briar sprattlade värre på Scandinavium 18 år gammal och brinken skrattade bara och var glad för att han fortfarande som gubbe har den energin och och glädjen.

Jag tror att det är så enkelt att man laddat bågen lite för mkt och då kommer det sprattel och bus. Handlar nog mer om helheten runt hästen än olydnad.

KL
jag tror det är omöjligt att, utan bevisad nedärvning, veta vilket sto som passar med vilken hingst - det är väl mer en känsla? Jag har valt bort I. till mitt sto, men mest för att hon i första hand behöver en gångartsförbättrare, typen är ok (8). Så jag har valt en hingst som jag vet har gett föl med stark trav och galopp, och kompromissat lite på typen. Däremot hoppas jag ha dubblerat god arbetsvilja och balans, vilket för mig är viktigast om hästen ska kunna klättra i klasserna. Hur tänker ni andra?

Jag tror att det är här det igentligen brister hos mig att han igentlgien kanske inte passar mitt sto och ändå är det en hingst med mycket meriter och därför vill jag ha honom ,men vet inte om det är klokt med mitt stos nackdelar fördelar . Eller nåt ;) Till min åring hade jag nog inte haft samma funderingar .

Och jag är inte ute efter stora gångarter dock vill jag ha ett rörelse mönster som jag tycker om som jag även har hos mitt sto samt förbättra frampartit på mitt sto .

Mia

Briar är kanske inte ett bra exempel med det jag menar..

Och om det är ridningen som gör hästarna spända så borde man kanske se över hur man tränar dressyr överlag idag..

Jag tycker Briar är ett perfekt exempel på det vi menar.

Visst är det det men jag tror fortfarande att det inte är ngn fara och att det är ett unikt fall med överladdad hingst.

Hur de exakt tränar I vet jag inte men jag tror inte alla cantrar sina dressyrhästar ute i naturen. Som du är inne på så blir många hästar hetare av ftträning men samtidigt så har jag inte träffat på en häst som inte tycker att livet är helt underbart när man skrittar av dem efter att de fått "gått av sig".
Ser man på Briar så tror jag han har haft ett helt "perfekt" altletliv då han också reds ut samt gick på galoppbanan, han fick/ får massage och stretching samt regelbundna besök av kiro och vet som höll koll, samt också fick vara i hage..

Tror att mer går att finna i ridningen/miljön än att hingsten skulle vara svårare än ngn annan hingst.
Som sagt om han alltid vänder på banan så tror jag inte han haft de framgångar han haft.

Då får man nog som du skriver kolla om det är rätt saker som premieras i dressyren idag eller om man rent generellt sätter för mkt spänning i sina hästar för att de ska bli så uttrycksfulla som möjligt.

Jag tror att det är här det igentligen brister hos mig att han igentlgien kanske inte passar mitt sto och ändå är det en hingst med mycket meriter och därför vill jag ha honom ,men vet inte om det är klokt med mitt stos nackdelar fördelar . Eller nåt ;) Till min åring hade jag nog inte haft samma funderingar .

Och jag är inte ute efter stora gångarter dock vill jag ha ett rörelse mönster som jag tycker om som jag även har hos mitt sto samt förbättra frampartit på mitt sto .

Mia

Då tycker jag att du ska gå på din känsla och vänta med I. tills du har sett lite föl, eller åringen växt till sig.

Visst är det det men jag tror fortfarande att det inte är ngn fara och att det är ett unikt fall med överladdad hingst.

Hur de exakt tränar I vet jag inte men jag tror inte alla cantrar sina dressyrhästar ute i naturen. Som du är inne på så blir många hästar hetare av ftträning men samtidigt så har jag inte träffat på en häst som inte tycker att livet är helt underbart när man skrittar av dem efter att de fått "gått av sig".
Ser man på Briar så tror jag han har haft ett helt "perfekt" altletliv då han också reds ut samt gick på galoppbanan, han fick/ får massage och stretching samt regelbundna besök av kiro och vet som höll koll, samt också fick vara i hage..

Tror att mer går att finna i ridningen/miljön än att hingsten skulle vara svårare än ngn annan hingst.
Som sagt om han alltid vänder på banan så tror jag inte han haft de framgångar han haft.

Då får man nog som du skriver kolla om det är rätt saker som premieras i dressyren idag eller om man rent generellt sätter för mkt spänning i sina hästar för att de ska bli så uttrycksfulla som möjligt.

Jag håller med dig om detta fullt ut.

Vad jag vet så brukar inte Briar vända och stå på bakbenen i sina program

Han är def inte ett bra exempel på det jag menar..

Suck - du måste bara få rätt, va?

Jag tyckte du pratade om spändhet tidigare, och nu får den inte ta sig uttryck i att hästen reser sig. Ungefär som att det spelade någon roll om hästen bockar, tittar eller kastar sig! Kan bara åter konstatera att som du diskuterar, pratar ingen dressyrryttare jag mött. Tvärtom, de letar efter livliga energibomber som kan vara på topp vid 14 års ålder. Om de busar på vägen dit, skit samma. Och jag personligen lyssnar nog hellre på dem än på en representant ur fälttävlanskåren. ;) btw, så tror jag att din upptagenhet med lydnad är just en effekt av att du rider en helt annan disciplin. De dressyrryttare jag känner som startar fälttävlan har blivit förvånade över vilka höga poäng de fått. Fälttävlanshästar har ju mkt fullblod i sig och sällan wow-gångarter, så där blir det kanske mer lydnad. Men som sagt, det räcker inte långt i 'vanlig' dressyr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka