Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Hör och häpna jag lyckas skrapa ihop ganska hyffsade poäng även på vanlig dressyr med mina kassa fälttävlanshästar ;)

Har ridit upp till MB:3 med en fälttävlanshäst med segrar och placeringar.

De flesta bra fälttävlanshästar skrapar ihop en hel del poäng i just vanliga dressyrklasser, självfallet inte i GP men i de klasser de startar.

Och om man rider lite debutant fälttävlan på sin dressyr häst så borde de mer än väl ligga i topp efter dressyren annars vore det konstigt :crazy: Själv red jag lite lägre klass på min äldre fälttävlanshäst för ett par helger sedan och fick i runda slängar 76%

Du skulle nog förvånas hur många fälttävlanshästar som tävlar just vanlig dressyr med segrar, idag kan man inte vinna på en medioker dressyr därför behöver man hästar med betydligt mer gång idag, liksom de måste hoppa bättre i alla fall om du vill vinna..

Det jag menar med det jag ville ha sagt i tråden är att jag inte gillar hästar som är olydiga bara för att man vill spänna bågen högt. Det är något som jag tycker är fel i dressyren idag att dessa hästar premieras. Tycker att en häst som gå avspänd och lydigt borde premieras högre

Men vi talar just Grand prix, och har gjort hela tiden ? Herregud, min femåring går msv! Även om han inte får tävla förrän nästa år. Det är en djävulsk skillnad på piaffer och travskolor.

Varför är det så viktigt för dig att diskutera detta? Jag avlar hästar som dressyrryttarna vill ha, inte som fälttävlansryttarna vill ha. Och för att gå tillbaka till ämnet - jag kan sätta vad som helst på att din trakehner inte är e hohenstein, för han lämnar inte hästar som kan hoppa. DET borde kanske intressera dig mer än att kritisera den moderna dressyrsporten!

Men vi talar just Grand prix, och har gjort hela tiden ? Herregud, min femåring går msv! Även om han inte får tävla förrän nästa år. Det är en djävulsk skillnad på piaffer och travskolor.

Varför är det så viktigt för dig att diskutera detta? Jag avlar hästar som dressyrryttarna vill ha, inte som fälttävlansryttarna vill ha. Och för att gå tillbaka till ämnet - jag kan sätta vad som helst på att din trakehner inte är e hohenstein, för han lämnar inte hästar som kan hoppa. DET borde kanske intressera dig mer än att kritisera den moderna dressyrsporten!

Jag drog en jämförelse eftersom du skrev att dina polare som red fälttävlan fick höga poäng, de red väl knappast *** klass, eller? Du antar att de inte skulle få höga poäng i högre klass men själv sitter jag på en häst som E.Lundholm lovordat som just dressyrhäst om hon nu inte hade varit ft häst. Har även haft en annan extremt lovande "dressyr"häst som Helgestrand ville ha, han fick göra karriär i ft istället.

Och nej min är inte efter honom men han har både dressyr och hopp i sig vilket gör att han skulle kunna gå bara dressyr om man så ville (vilket det nog kommer att bli). På 3års fick han 9or på sina gångarter och typ och 9or i hoppning. Gick som hingst tills han var 5år men var för bråkig, tyvärr. Jag har alltid gillat Trakhener och en del av de finaste ft hästar jag sett har just varit sådana, men trots detta så hör man på andra tävlingsryttare och domare etc att de har ett dåligt rykte som just skarpa.

Nej, har inte tränat någon häst själv för löp men som sagt stått i o varit engagerad i galoppstall hos proffstränare i två år och jobbar även på galoppbana men jag förstår trots det fortfarande inte vad du menar ska hända i skallen, du får gärna förklara. Vad menar du skulle hända med min häst för att hon går på bana med fullbloden?

Senast ändrad:

Nej, har inte tränat någon häst själv för löp men som sagt stått i o varit engagerad i galoppstall hos proffstränare i två år och jobbar även på galoppbana men jag förstår trots det fortfarande inte vad du menar ska hända i skallen, du får gärna förklara. Vad menar du skulle hända med min häst för att hon går på bana med fullbloden?

Om man tränade sitt halvblod som man tränade en galopphäst fullt ut så händer det en hel del i skallen på dem, speciellt om man fodrar dem med så mkt krafftfoder som man gör med löphästarna.

Ett fullblod som inte gått på bana och som slutar att träna är inte hispig eller taggad för att de just är fullblod vilket sas tidigare. Taggade blir de av träningen och fodringen, sedan att det kan sitta i efter avslutad karriär är en annan sak

Jag tror du missar poängen helt! Jag bad inte om namedropping eller poäng på din häst (!) - jag undrade varför du inte är mer intresserad av att diskutera hingstens hoppnedärvning än att dissa modern dressyr! Starta en egen tråd om du nu har något att säga om saken, vad är ditt problem??

Men herregud...du dumförklarar ju samtliga här. Hur fullblod är behöver du inte förklara för mej, det känner jag till väl, både de som tävlar o de som gått av banan. Jag måste ha träffat väldigt trevliga fullblod då för jag har inte uppfattat att de uppför sej på något annat sätt än andra hästar, oavsett om de löptränas o fodras därefter. Men FORTFARANDE återstår min fråga, VAD händer i skallen på dem enligt dej?? Känns som att det är Du som har fördomar om både fullblod o andra hästar....

Senast ändrad:

Ja, dumförklarar för att sedan skryta med namn på personer som i högsta grad borde vara måltavlor för den kritiken. Helt otroligt!

Knapplån

Detta ska vara en film på Insterburg från Unghäst-VM, har dock inte tittat på den själv...(datorn hackar). Har den varit med i tråden förut?

Verden 2006

Jag tror du missar poängen helt! Jag bad inte om namedropping eller poäng på din häst (!) - jag undrade varför du inte är mer intresserad av att diskutera hingstens hoppnedärvning än att dissa modern dressyr! Starta en egen tråd om du nu har något att säga om saken, vad är ditt problem??

Problemet är att du lite spydigt talade om för mig att "det kunde minsann din 5åring göra"

Varför skulle jag vara intresserad av hingstens hoppnedärvning???

Nej det är inte dissning av modern dressyr :crazy: Bara en stilla undrar varför man tycker det är ok med dressyrhästar där lydnaden inte premieras längre..

Problemet är att du lite spydigt talade om för mig att "det kunde minsann din 5åring göra"

Varför skulle jag vara intresserad av hingstens hoppnedärvning???

Nej det är inte dissning av modern dressyr :crazy: Bara en stilla undrar varför man tycker det är ok med dressyrhästar där lydnaden inte premieras längre..

Därför att man lätt kan förledas att tro att du skulle vara intresserad av avel - och fältävlansavel i synnerhet! Det är ett avelsforum med en tråd om en specifik hingst! Men du verkar som sagt vilja diskutera andra saker i stället. Ta upp dina funderingar med din kompis lundholm i stället!

Men herregud...du dumförklarar ju samtliga här. Hur fullblod är behöver du inte förklara för mej, det känner jag till väl, både de som tävlar o de som gått av banan. Jag måste ha träffat väldigt trevliga fullblod då för jag har inte uppfattat att de uppför sej på något annat sätt än andra hästar, oavsett om de löptränas o fodras därefter. Men FORTFARANDE återstår min fråga, VAD händer i skallen på dem enligt dej?? Känns som att det är Du som har fördomar om både fullblod o andra hästar....

Citerar dig själv....

Men det är väl en viss skillnad på att vara överladdad/taggad och hispig?? Att vara tillräckligt taggad el att bli överladdad är en tunn balansgång.
Ska man se det så så borde det då inte finnas några fullblod kvar inom galoppvärlden...de må vara hur snälla o trevliga i stall o i vardagen men vid tävling är flertalet en aning svårregerliga.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13549587&postcount=124

Knappast jag som säger att de är svåra.. Kan du inte fundera själv på vad du skriver? Jag skriver att de fullblod som INTE startat har inte dessa problem på tävling, liksom de som slutat NÄR man tar ner konditionen på dem liksom att vissa av dem aldrig klarar av att gå på tävling som ridhäst pga deras erfarenheter från banan.

Du skriver ju själv att de blir svårregerliga på tävling samtidigt som du nu ändrar dig till att de inte är någon skillnad från andra hästar!! Hur skall du ha det?

Jag har INGA som helst fördomar mot någon hästras öht, speciellt inte fullblod eftersom jag har haft ett tjugotal sådana genom åren. Det enda jag skulle ha någon som helst åsikt om är att ni sitter och försvarar att man inte skall premiera lydnad längre :crazy:

Därför att man lätt kan förledas att tro att du skulle vara intresserad av avel - och fältävlansavel i synnerhet! Det är ett avelsforum med en tråd om en specifik hingst! Men du verkar som sagt vilja diskutera andra saker i stället. Ta upp dina funderingar med din kompis lundholm i stället!

Har du inget att komma med eftersom du går till personpåhopp??

Nej fälttävlansavel finns det inga pengar i direkt, jag har både ett hoppstammat sto och ett dressyrstammat sto som kommer att sättas i avel nästa år.

Namngivningen var för att du dissade rätt rejält och dessa två som sett de två hästarna borde ju kunna något om dressyr i vart fall, eller så var de helt ute och snurrade :crazy:

Lundholm är för övrigt fälttävlanslagets dressyrtränare nu om du inte visst det..

Har du inget att komma med eftersom du går till personpåhopp??

Nej fälttävlansavel finns det inga pengar i direkt, jag har både ett hoppstammat sto och ett dressyrstammat sto som kommer att sättas i avel nästa år.

Namngivningen var för att du dissade rätt rejält och dessa två som sett de två hästarna borde ju kunna något om dressyr i vart fall, eller så var de helt ute och snurrade :crazy:

Lundholm är för övrigt fälttävlanslagets dressyrtränare nu om du inte visst det..

Jag är inte ett dugg intresserad av dina hästar, utan att du håller dig till ämnet innan tråden blir låst.

Hahaha..jag tror jag lägger ner detta nu..antingen missupfattar du med flit eller så..jag skriver att de är svåra på tävling, endast på tävling dvs löp, något annat har jag aldrig påstått, fullständigt normala i annat fall, men du hävdar att bara min häst är med o löptränar "borde nåt hända i skallen". Återigen VAD händer enl dej???? Skulle hon bli helt bindgalen av att galoppera på banan??
Men om man som du tydligen menar, BARA tänker på tävlingssammanhang, DÅ borde det definitivt inte finnas några fullblod i avel, för i de sammanhangen är det inte många som är välridna o lydiga........

Ser ju inte filmen själv - är det en hel film (helt program) eller är det bortklippt?
Är det unghäst-vm eller inte (dvs har jag fått fel år)?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka