Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Hur menar du?
Vad jag vet är det ett par år sedan någon fullblodshingst visades fram för godkännande inom ASVH.
De jag tänker på har avlidit (var gamla).

Fullblodshingstarna liksom tidigare trakehnerhingstar i Sverige har ju haft det lite svårt att få (rätt) ston.
Jag gillade både Elfenspuk, Kant och Testarossa men visst fick de jobba i motvind.
De var dock mer fullblodstypade än de trakehnerhingstarna som nu finns tillgängliga.

Den filmen kommer jag ihåg ,det var den filmen jag hade i huvudet av honom ;)

Mia

Senast ändrad:

Ja visst har vi det! Och jag tycker om fullblod. men med olgaklaras sätt att tänka BORDE vi inte ha några i avel ;)

Hahaha..jag tror jag lägger ner detta nu..antingen missupfattar du med flit eller så..jag skriver att de är svåra på tävling, endast på tävling dvs löp, något annat har jag aldrig påstått, fullständigt normala i annat fall, men du hävdar att bara min häst är med o löptränar "borde nåt hända i skallen". Återigen VAD händer enl dej???? Skulle hon bli helt bindgalen av att galoppera på banan??
Men om man som du tydligen menar, BARA tänker på tävlingssammanhang, DÅ borde det definitivt inte finnas några fullblod i avel, för i de sammanhangen är det inte många som är välridna o lydiga........

Skämtar du eller???

De fullblod som finns i RIDhäst sammanhang är hur lydiga som helst det är galoppträning och tävling som får fullblodet att hetta till.

Läser du inte vad man skriver? Jag har HELA tiden skrivit på banan dvs på tävling..

INGET av mina fullblod har varit på RIDhästtävlingar som de var på GALOPPbanan dvs utan träning/tävling i galopp är de som vilken häst som helst för att använda ditt uttryck.

Har även en tvååring (fullblod) här hemma som aldrig kommer att sätta sin fot på galoppbana och hon är som de andra halvbloden!

Ser ju inte filmen själv - är det en hel film (helt program) eller är det bortklippt?
Är det unghäst-vm eller inte (dvs har jag fått fel år)?

Tyvärr visar det bara delar av programmet, det enda i trav en ökning och väldigt mycket galopp. Kan inte avgöra om det är unghästVM

Så bra, jag kan inte se den, då "skötte" han sig då.;)

Japp han sprang fint hela tiden av det man ser på filmen ;)

Ska till Norrköping Horse show har ju ryktas att Insterburg skulle starta där .

Så det ska bli kul isådana fall att få se honom live .

Mia

Så bra, jag kan inte se den, då "skötte" han sig då.;)

Tänka sig! ;)
Fast det visste jag, såg honom live - och hann vann mycket på sin avspändhet och lydnad (unghäst-VM är trevligt på det sättet att domarna alltid motiverar sina poäng).

Ja, det är ju det man får intryck av - att avspändhet och lydnad är det man kommer i topp i unghäst-VM på.
Frågan är ju om man sedan kommer till världstoppen med samma typ av hästar...hittills så är det ju inte topp-tre som kommit dit.
Jag tror det behövs mer nerv, energi kanske är ett bättre ord, för att bli en VM- och OS-topphäst.
Totilas var väl fyra ett år på unghäst-VM? Insterburg kan ju bli den som bevisar att det jag just skrev är fel.;)

Ja, det är ju det man får intryck av - att avspändhet och lydnad är det man kommer i topp i unghäst-VM på.
Frågan är ju om man sedan kommer till världstoppen med samma typ av hästar...hittills så är det ju inte topp-tre som kommit dit.
Jag tror det behövs mer nerv, energi kanske är ett bättre ord, för att bli en VM- och OS-topphäst.
Totilas var väl fyra ett år på unghäst-VM? Insterburg kan ju bli den som bevisar att det jag just skrev är fel.;)

Hur de dömer varierar lite från år till år. Jag tror inte I. räcker till i ett OS, men det hade jag å andra sidan inte trott om Max heller. Temperamentet tror jag inte sätter stopp. Totilas var med som 5- el 6-åring, men hade ingen 'normal' trav och straffades för det.

KickiH: Kul att du räknade upp ett par hingstar som finns bekom min tjej! Det gör ju inte ont... ;) Du råkar inte kunna nånting om danska herrar? :angel:

Det är ju här det går fel i dressyren, att avspändhet och lydnad inte prioriteras på samma sätt som benflash. Ju högre dom lyfter benen i dressyren idag desto bättre poäng, sen lite skitsamma om det är korrekt. Man kan ju få OS-silver i dressyr med en häst som är istadig i piafferna och det är inte helt ok tycker jag iallafall.

Det är ju just det här som är den stora diskussionen idag i domarkåren. Lydnad vv flash.

I fälttävlan (som någon drog upp) så prioriterar domarna lydnad och avspändhet framför gång, har sedan hästen gång och kan bibehålla sin avspändhet så är det ju optimalt och ger skyhöga poäng men gränsen mellan spänst och spänning är ju hårfin och ft-domarna , särskilt internationellt drar ner något hialöst om hästen visar spänning och olydnad mkt mkt mer än när dom dömer vanlig dressyr (för det är ju ofta samma domare) eftersom det inte finns så mkt att döma i ett ft-program i svår klass (nivån ligger mellan MB:3 och MB:4)

Jag tycker det skall bli kul att se Insterburg Live om man får tillfälle till det, hoppas han kommer neråt här någon gång för att tävla :)

Suck - du måste bara få rätt, va?

Jag tyckte du pratade om spändhet tidigare, och nu får den inte ta sig uttryck i att hästen reser sig. Ungefär som att det spelade någon roll om hästen bockar, tittar eller kastar sig! Kan bara åter konstatera att som du diskuterar, pratar ingen dressyrryttare jag mött. Tvärtom, de letar efter livliga energibomber som kan vara på topp vid 14 års ålder. Om de busar på vägen dit, skit samma. Och jag personligen lyssnar nog hellre på dem än på en representant ur fälttävlanskåren. ;) btw, så tror jag att din upptagenhet med lydnad är just en effekt av att du rider en helt annan disciplin.

Min erfarenhet av de dressyrfolk som jag känner så går dom mer på individen än hingsten ifråga. Om en hingst är "dum" eller olydig så brukar dressyrfolkets förklaring på det vara att hästen inte är igenom nog.

Jag har aldrig hört någon välja bort en hingst faktiskt som är stirrig. I Tyskland vet jag många inte gillar Weltmyerblod för att han inte är så arbetsvillig. Bilden på honom i hingstkatalogen (med militären som rider) är inte så trevlig heller tycker jag, spänd och svettig som om det tog två timmar att få honom att gå sådär. :crazy: Det är mer sånt som dressyrfolk inte gillar är min erfarenhet sen skitsamma om dom är stirriga , bara dom är arbetsvilliga.

De dressyrryttare jag känner som startar fälttävlan har blivit förvånade över vilka höga poäng de fått. Fälttävlanshästar har ju mkt fullblod i sig och sällan wow-gångarter, så där blir det kanske mer lydnad. Men som sagt, det räcker inte långt i 'vanlig' dressyr.

Ja konstigt vore ju annars då i dom lätta klasserna bara möter orutinerade hoppryttare eller unga hästar där dressyren aldrig är prio ett ;)

Jag har gjort samma observationer kring dömandet av klassisk dressyr vs fälttävlan, men jag har också noterat att ' vanlig' dressyr i högre grad prioriterar samling - och klämmer skon, tror jag. Ska man ha hög till väldigt hög grad av samling på samma gång som energi och benlyft blir som sagt gränsen mellan avspändhet och spändhet hårfin. Krävs däremot inte så mycket 'sittande' är det lättare att bara rida på.

Håller med dig. Hur många skulle välja bort Totilas, trots att han inte kan gå i hage, klättrar ur boxar och måste ha skötaren sovande i boxen bredvid för att inte stressa ihjäl sig på tävling? För dressyrryttarna är det en icke-fråga. Ang Werth, förresten, är det svårt att säga om det var feldömt. Enskilda moment ska påverka allmänintrycket, men frågan är ju hur mycket.

Min förvåning över poängsättningen i fälttävlan är väl mer att domarna använder skalan på ett generösare sätt. Nivån på startfältet ska ju inte spela in.

Man kan ju få OS-silver i dressyr med en häst som är istadig i piafferna och det är inte helt ok tycker jag iallafall.

Nja, sanning med modifikation. Man kan få OS-silver trots att hästen är istadig i EN piaff, om man själv och hästen håller sån kvalitet att man skrapar ihop tillräckligt med poäng för silver TROTS att man får nollor på en bedömningspunkt...

Det säger väl snarare något om hur bra resten av ritten var, eller hur, om man får så fina poäng trots en jättemiss? :)

Eller menar du att olydnad borde bestraffas med uteslutning i dressyr, domarna kunde ju inte gärna dra ner på alla andra bedömningspunkter för att en gick snett, lika lite som de kan dra upp alla andra bedömningspunkter för att en bedömningspunkt går jättebra.

Ja, precis. Men jag tror det varierar väldigt mellan olika domare hur koeff.punkterna ska belastas av en missad rörelse. Men i OS har vi trots allt 5 domare, så risken för poängmissar är mindre där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka