Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

:cool::eek::cool: !!!!!!!!!!!

Vi behöver trakehner blodet i vår avel, och varför har du en sådan snevriden åsikt om denna ras. Självklart finns den individer som inte är för gemene man att rida, men det problemet har vi även i vår egna avel.
Var öppen i stället, det gynnar vår egna avel.

Sedan är det riktigt roligt att man har fått möjligheten att få köpa en sådan välutbildad hingst, GRATTIS till ägarna.

Åter igen så har jag ingenstans skrivit att man inte skall avla på Trakhener.. :grin:

Nej, inte alls. Men hur många fullblod används i dressyravel jmf med trakehner? Och hannoveranerförbundet har länge haft trakehner i topp i alla typindex. Det är fakta. Jag använder gärna bra fullblod, men hingstar som lauries crusador duggar inte precis tätt.

Finns ju en hel del mkt fina fullblod i de flesta hingstar. Skall göra en lista på dem när jag har tid

Du är kanske inte medveten om det, men du sprider fördomar och märkliga generaliseringar till höger och vänster, samtidigt som du är absolut tvärsäker i dina bedömningar om hur en dressyrhäst ska bete sig. Det är alldeles klart att du inte tänker som de dressyryttare som jag träffar, gör. Titta bara på hur du uppfattar hingsten, jämfört med Ann80, som också mest är dressyrare.

Men den här diskussionen leder ingenstans, så jag lägger ingen mer energi på den.

Jag tycker att alla hästar skall vara bra i huvudet inte hispiga så endast ett par ryttare i världen kan rida dem.

Men som sagt det är min åsikt..

Men det är väl en viss skillnad på att vara överladdad/taggad och hispig?? Att vara tillräckligt taggad el att bli överladdad är en tunn balansgång.
Ska man se det så så borde det då inte finnas några fullblod kvar inom galoppvärlden...de må vara hur snälla o trevliga i stall o i vardagen men vid tävling är flertalet en aning svårregerliga.

Senast ändrad:

Tycker inte att det går att jämföra faktiskt, för ett fullblod på banan skall vara taggad till tusen, den skall vilja springa så fort som möjligt. Knappast något man är ute efter på en dressyrhäst eller ens en fälttävlanshäst.

Dressyr skall vara lydnad det är grundprincipen. Att de slänger sig för saker inne på banan tycker jag inte är en bra egenskap.

Det skulle vara mycket intressant att se hur de flesta ridhästar hade betett sig med löpträning och tävling :D

Vem har sagt att dressyrhästar inte behöver vara taggade? Det är väl mig veterligen en av orsakerna till att vilja ha fullblod i dressyrhästar!

Senast ändrad:

Tycker inte att det går att jämföra faktiskt, för ett fullblod på banan skall vara taggad till tusen, den skall vilja springa så fort som möjligt. Knappast något man är ute efter på en dressyrhäst eller ens en fälttävlanshäst.

Dressyr skall vara lydnad det är grundprincipen. Att de slänger sig för saker inne på banan tycker jag inte är en bra egenskap.

Det skulle vara mycket intressant att se hur de flesta ridhästar hade betett sig med löpträning och tävling :D

Okej..och jag tycker att det inte är så stor skillnad. Även dressyrhästar i elitnivå måste vara taggade för att kunna/orka genomföra det de ska. Att tävlingshästar måste vara det är väl ändå givet, oavsett vad man vill att de ska genomföra..Om man ska ta just denna filmen på denna hingsten som exempel uppfattar jag inte det som att han "slänger sej för saker" utan just att han är laddad och att det blir en droppe för mycket i början på galoppen.

Bara för sakens skull kan jag tillägga att mitt sto e BH Hertug, dvs stor del trakhener, har löptränat en hel del tillsammans med galoppörer, både på tävlingsbana och hemmabana helt utan problem, snarare exemplariskt. Hon har dessutom en stor del (galopp)fullblod i sej och tro det eller ej men trots det klarar hon både dressyrbanan och galoppbanan :grin:

Och jag då som tagit 7st löphästar från banan och gjort om till fälttävlanshästar vet att det är milsvid skillnad på konditionen och träningen på starthästar jämfört med alla andra ridhästgrenar kontra hur de beter sig på galoppbana alt ridbana.

En dressyrhäst har inte en promille av den kondition som en löphäst har och om du galopptränat din häst med galoppörer så borde det hända en del i skallen..

Dessutom så anser jag inte att taggad är samma sak som stressad. Och nej jag menar inte bara hästen i tråden utan jag anser att en dressyrhäst på elitnivå är så pass lydig att de inte skall behöva bete sig så, finns många utmärkta exempel på sådan som inte går över gränsen och ändå vinner medaljer

Vad menar du borde hända i skallen??.... Och varför menar du att en dressyrhäst, vi kan ta min som ex, inte kan ha konditionen?? Det känns som att du nedvärderar o misstror allt utom det du själv tycker.

Det finns väl knappast heller en enda elitidrottsman som inte känner sig taggad inför en avgörande prestation, vare sig den är muskulär eller konditionskrävande. Ska man vinna gäller laddning och skärpa på samma gång..

Och jag då som tagit 7st löphästar från banan och gjort om till fälttävlanshästar vet att det är milsvid skillnad på konditionen och träningen på starthästar jämfört med alla andra ridhästgrenar kontra hur de beter sig på galoppbana alt ridbana.

En dressyrhäst har inte en promille av den kondition som en löphäst har och om du galopptränat din häst med galoppörer så borde det hända en del i skallen..

Dessutom så anser jag inte att taggad är samma sak som stressad. Och nej jag menar inte bara hästen i tråden utan jag anser att en dressyrhäst på elitnivå är så pass lydig att de inte skall behöva bete sig så, finns många utmärkta exempel på sådan som inte går över gränsen och ändå vinner medaljer

Vilka exempel då? Och hur vet du att de aldrig går över gränsen?

Av ren nyfikenhet, vilka elitdressyrhästar tänker du på då? Som aldrig någonsin kastat sig, blivit övertända eller på något annat sätt visat minsta olydnad någonsin på banan?

Jag ska erkänna att jag inte kommer på någon, så jag blev nyfiken på vilka hästar du tänkte på?

*KL* :o Oj vad tråden fick fart men nu handlar den inte längre om Insterburgs nedärvning,för och nackdelar längre och vad han har för fördelar kontra andra Grand Prix hingstar . Och som sagt att ta sig till Grand Prix gör inte alla hästar och det är en fantastisk hingst men frågan är vilka ston man lägger honom på ?

Sen kan jag ju även säga att jag funderar verkligen på piafferna och hur han utför dessa och när man idag som jag upplever börjar få bättre bakben på hästarna och nu vad jag förstår även börjar höra upp mer på frambenstekniken och ställer en fråga om detta ska jag inte behöva känna mig helt dumförklarad som jag känt mig av Hiddous .

Hiddous : Jag tar gärna del av din kunskap som jag vet att du har och försöker ta in kunskap av den kunskap som finns på forumet och lägger sen ihop 1+1= 2 i mitt hingstval . Och framtiden får visa om jag tänker rätt i mina hingstval .

Mia

Utanför tråden .Tack Trevita och Loredes kan jag säga att jag gillar ,han har ju ingen licens i Sverige men ska forska mer om honom .

Ganska så stor skillnad på de som gör det om och om igen och de som kanske gör det någon gång. Jag har absolut inget emot att de gör det någon gång för alla hästar kan bli rädda, men det finns de som gör det regelbundet och då är det en vana.

Jag tycker inte att man skall eftersträva spändhet i dressyren, vilket man tyvärr gör idag

Finns många hästar genom tiderna som inte beter sig hispigt. Och det är ju ännu tråkigare att du tex inte kan nämna någon som går avspänt inne på en dressyrbana idag :(

Det visar ju att man kanske är på väg åt fel håll i aveln eller möjligen träningen.

Vad menar du borde hända i skallen??.... Och varför menar du att en dressyrhäst, vi kan ta min som ex, inte kan ha konditionen?? Det känns som att du nedvärderar o misstror allt utom det du själv tycker.

Har du tränat en häst för löp? Har du tränat en häst för den gamla tredagars fälttävlan?

Och nej jag har inte träffat på många ridhästar som ens är i närheten av den kondition som en löphäst har det har inget med personliga åsikter att göra eller nedvärderande men att tro att en ridhäst har samma kondition som en löphäst tycker jag visar på att man inte vet vilken kondition de faktiskt har.

Sedan så är det betydligt större skillnad på typen av kondition, man kan ju sätta olika konditioner i en häst beroende på vad man skall göra, jag har sett mer än en halvblodshäst (oavsett förbund) bli ganska het i pannan när de tränats upp för tex tredagars

Vilka exempel då? Och hur vet du att de aldrig går över gränsen?

När de skall göra sitt jobb INNE på banan. Där skall de vara ridbara och uppvisa lydnad. Jag tycker inte att det är ok att de vänder runt på banan varannan gång de tävlar och vinner varannan. Jag tycker inte att aveln skall sikta på detta heller.

Jag kan nog inte hålla med om att du blivit dumförklarad, men i skenet av olgaklaras sågande av både det ena och det andra lät din fråga rätt negativ, därav mitt svar. Men strunt samma: jag har redan lite varit inne på vilka ston som kan gynnas av en hingst som insterburg, och det är väl framför allt en typförbättrare. Typen är väldigt starkt framavlad och prioriterad av trakehnerförbundet. Stoet bör i övrig tycker jag vara rörligt, men en häst som kommer trea i unghäst-vm har inga dåliga gångarter, möjligenmer eller mindre flashiga. För nedärvning, skulle jag tipsa dig att söka och ställa frågor på trakeherforum (hingsten har ju inte betäckt mycket i Sverige).

Sedan måste jag nog upprepa min fråga: varför så upptagen med det här med piaffen? Det finns ju tusen faktorer som spelar in och som är viktigare för om hästen ska gå hela vägen, så jag har svårt att förstå hur du tänker.

Senast ändrad:

När de skall göra sitt jobb INNE på banan. Där skall de vara ridbara och uppvisa lydnad. Jag tycker inte att det är ok att de vänder runt på banan varannan gång de tävlar och vinner varannan. Jag tycker inte att aveln skall sikta på detta heller.

Men vad du går på! Var är dina många exempel?

Mabuse har inte skrivit att alla dressyrhästar är spända inne på banan någonstans, så vitt jag kan se.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka