Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Om det är förädling så kan man lika bra använda bra fullblodshingstar, vilket man är så rädd för idag.

det trorjag inte dressyruppfödare tycker. Men vad vill du säga, fortfarande? Jag fattar inte alls - bara ute efter att bråka? Du tjatar om samma saker om och om igen, varför? Leta filmer själv om du är intresserad!

Det är väl ändå en milsvidd skillnad både gångartsmässigt o exteriört på Trakhener o fullblod... (eg menat t olgaklara)

En hingst skall vara betydligt bättre än stoet eftersom ett avtryck av en hingst i aveln ger så oerhört mycket dåligt OM den inte skulle nedärva sig väl

Därför finns det INGEN anledning att använda hingstar som inte har toppkvaliteer!

Okej, så du försöker varna stoägare för den här hingsten, är det grejen? Tack för omsorgen, men jag tror inte den behövs.

Okej, så du försöker varna stoägare för den här hingsten, är det grejen? Tack för omsorgen, men jag tror inte den behövs.

Ge dig!!!

Läs vad jag skriver!!!! Jag anser inte att NÅGON hingst som inte har väldigt bra kvaliteer borde vara i avel!

Anser DU det?

Och igen citerar mig själv:

Nu baserar jag det jag skriver om hingsten av det som finns att se på honom på nätet, jag tycker dock att det hade varit intressant att få se en lite större film från tävling där han faktiskt inte "bråkar" eller är spänd för att det är uppvisning..

Ja - men till skillnad från dig låter jag folk göra den bedömningen själva. Och hade jag tyckt att hingsten varit intressant hade jag dels läst på om trakehnern, dels kollat hohenstein nedärvning. Sedan hade jag letat reda på premieringsresultat, bruksprov, tävlingstesultat och kollat med trakehnerkännarna om hingstens temperament och föl.

Till skillnad från dig så skriver jag mina egna åsikter här på ett diskussionsforum.

Och jag döljer inte heller att jag baserat det jag skrivit om hingsten själv är endast med den grund som jag tidigare skrivit dvs det jag sett på nätet.

Finns inget i det som säger att jag inte skulle kunna ändra min uppfattning om jag får se den live eller någon annan video som inte visar en istadig spänd hingst med ganska dåligt framparti i traven.

Och jo jag har erfarenhet av just Trakhenare både genom att man riden en hel del fälttävlan på dem och att jag själv har en som har alla förmågor i världen när huvudet är med. Allmänt känt så är just Trakhener kända för sitt vassare temperament bland tävlingsryttare

Till skillnad från dig så skriver jag mina egna åsikter här på ett diskussionsforum.

Och jag döljer inte heller att jag baserat det jag skrivit om hingsten själv är endast med den grund som jag tidigare skrivit dvs det jag sett på nätet.

Finns inget i det som säger att jag inte skulle kunna ändra min uppfattning om jag får se den live eller någon annan video som inte visar en istadig spänd hingst med ganska dåligt framparti i traven.

Och jo jag har erfarenhet av just Trakhenare både genom att man riden en hel del fälttävlan på dem och att jag själv har en som har alla förmågor i världen när huvudet är med. Allmänt känt så är just Trakhener kända för sitt vassare temperament bland tävlingsryttare

ja, den generaliseringen får stå för dig.
Jag har i af sett hingsten live vid flera tillfällen och håller som sagt inte med.

det trorjag inte dressyruppfödare tycker. Men vad vill du säga, fortfarande? Jag fattar inte alls - bara ute efter att bråka? Du tjatar om samma saker om och om igen, varför? Leta filmer själv om du är intresserad!

Är det därför som man i Tyskland använder fullbod då eller vad menar du?

Jag tycker nog att det finns en hel del mkt bra fullblod som både rör sig bra och hoppar bra. De flesta av dem stannar dock kvar på banan och när man väl tar dem därifrån så har de redan fått galoppstuket!

Jag har letat och har så skrivit inan att nej jag hittar inget mer än dessa två så därför frågade jag...

Är det därför som man i Tyskland använder fullbod då eller vad menar du?

Jag tycker nog att det finns en hel del mkt bra fullblod som både rör sig bra och hoppar bra. De flesta av dem stannar dock kvar på banan och när man väl tar dem därifrån så har de redan fått galoppstuket!

Jag har letat och har så skrivit inan att nej jag hittar inget mer än dessa två så därför frågade jag...

Vilka är 'man'?
Inom dressyraveln blir framstegen snabbare eftersom trakehnern besitter bättre gång, exteriör, typ och ridbarhet.
Jag får en känsla av att du inte har så värst bra koll på dressyrsidan, den kan inte jämföras med fälttävlansaveln.
Och jag sitter inte med mitt dressyperspektiv och pekar med hela handen om hur fälttävlansaveln bör inriktas, märk väl.

Nu dissar du rätt hårt fullbloden och det är helt ok :crazy:

Varför går du till personangrepp? Du vet knappast vad jag har för insikt i dressyren alls..

Idag avlar man dessutom inte speciellt inriktat till fälttävlan för då står man där med en häst som inte kan brukas om den inte gillar vatten..

Nej, inte alls. Men hur många fullblod används i dressyravel jmf med trakehner? Och hannoveranerförbundet har länge haft trakehner i topp i alla typindex. Det är fakta. Jag använder gärna bra fullblod, men hingstar som lauries crusador duggar inte precis tätt.

:eek::eek::eek:

Är det här i sverige då? Där vi inte har varken uppfödning av dom eller törs använda dom :angel:

Det finns tyvärr - eller fanns, innan matiné och totilas började äga dressyrbanorna - många gamla fördomar om rasen i Sverige bland ffa hoppfolk. Så är det varken i Holland (som använt gribaldi, partout och michelangelo mycket) eller tyskland eller Danmark. Tro inte sådana fördomar, jag har inte hört ngn svensk dressyrryttare häva ur sig något sådant.

Varför går du till personangrepp? Du vet knappast vad jag har för insikt i dressyren alls..

Idag avlar man dessutom inte speciellt inriktat till fälttävlan för då står man där med en häst som inte kan brukas om den inte gillar vatten..

Du är kanske inte medveten om det, men du sprider fördomar och märkliga generaliseringar till höger och vänster, samtidigt som du är absolut tvärsäker i dina bedömningar om hur en dressyrhäst ska bete sig. Det är alldeles klart att du inte tänker som de dressyryttare som jag träffar, gör. Titta bara på hur du uppfattar hingsten, jämfört med Ann80, som också mest är dressyrare.

Men den här diskussionen leder ingenstans, så jag lägger ingen mer energi på den.

Vad vore tysk och holländsk dressyravel om inte en hel drös Trakehnerhingstar använts i avel som tex
Gribaldi
Arogno
Hohenstein
Caprimond
Buddenbrock
Marduc
Monteverdi
Schwadroneur
Partout
Münchhausen
Connery
Hertug
Consul
Kostolany
Mahagoni
Distelzar
Ibikus
Michelangelo
m.fl.

Allmänt känt så är just Trakhener kända för sitt vassare temperament bland tävlingsryttare

:cool::eek::cool: !!!!!!!!!!!

Vi behöver trakehner blodet i vår avel, och varför har du en sådan snevriden åsikt om denna ras. Självklart finns den individer som inte är för gemene man att rida, men det problemet har vi även i vår egna avel.
Var öppen i stället, det gynnar vår egna avel.

Sedan är det riktigt roligt att man har fått möjligheten att få köpa en sådan välutbildad hingst, GRATTIS till ägarna.

En dålig bild som kanske inte säger någonting alls men det här är iallafall Insterburg åringen som min häst är "lekfarbror" till. Ska ta en vettigare bild om jag får sällskap till hagen någon dag (och med kamera, inte mobil!). Det är inte helt lätt att bara fånga EN av fem ettårshingstar som alla vill bli kliade:D.

31261_397552056974_579191974_4613068_476471_n.jpg

Snäll och trevlig är han iallafall!

:eek::eek::eek:

Är det här i sverige då? Där vi inte har varken uppfödning av dom eller törs använda dom :angel:

Absolut inte, jag har tvälat en hel del internationellt och känner en hel del uppfödare i Tyskland..

Jag personligen gillar dem annars hade jag inte haft en i stallet själv :grin:

Vad vore tysk och holländsk dressyravel om inte en hel drös Trakehnerhingstar använts i avel som tex
Gribaldi
Arogno
Hohenstein
Caprimond
Buddenbrock
Marduc
Monteverdi
Schwadroneur
Partout
Münchhausen
Connery
Hertug
Consul
Kostolany
Mahagoni
Distelzar
Ibikus
Michelangelo
m.fl.

Vänta nu ett ögonblick!! Jag har inte någonstans skrivit att man INTE skall använda Trakhener i aveln UTAN att man skall använda BRA individer oavsett ras

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka