Trail-tråden

Sv: Trail-tråden

Mjo, men det var dockskingcalibar jag svarade och jag trodde hon menade med sin egen häst, som inte är en unghäst ;)

Annars är det klart att man ska ställa upp i at hand klasser. Det hade jag också gjort! Men nu är min häst gammal så jag behöver inte motionera så mycket själv; hon gör jobbet!

Rätt uppfattat :)
Men om Sipsi blir dräktig i år med Junior så skall jag nog göra trail at hand med avkomman :)
Jag längtar så tills jag får en ny liten pålle att hitta på bus med :)
FAST Junior är ju så himla läcker just nu, han börjar ÄNTLIGEN bli lite friskare, det går att rida honom som vanligt :)
Nu har han börjat göra perfekta piaffer :)

/Emmi

Vad kul att han börjar bli bra!
Jasså Sipsi ska betäckas med Junior, vad spännande!
Såg hennes föl på Fias sida. Sjukt fin var han!

Vad kul att han börjar bli bra!
Jasså Sipsi ska betäckas med Junior, vad spännande!
Såg hennes föl på Fias sida. Sjukt fin var han!

Ja, han är superfin :)
Fast jag tror nog att en bebis mellan junior och sipsi blir ännu finare :)

/Emmi

nu börjar lillgrabben förstå vad det hela går ut på! I dag har vbi gått över hela bron (och inte bara en del som innan) och dessutom gjort lite sidepass över bom. Grinden börjar fundera riktigt bra också... så nu ska han få några veckors semester medan matte är lite upptagen med andra hästar.

Snyggt flyt i ritten! Han verkar vara väldigt lätt att flytta på! :) Fin sidepass och ryggning, och han lyfter duktigt på hovarna. Där har Liona lite att lära av :rofl:
Nej nu ska jag inte vara sån. Hon har blivit mycket duktigare på att inte sparka på bommarna, och jag tror det är mycket tack vare hoppningen...
Vilken rolig bro! Synd att Leo inte ville gå över den bara :D

Han är sjukt snygg! :love:

Tack! Vi har tränat mycket på de momenten som gick bra. Även grinden brukar fungera bra, vet inte varför Leo steppade iväg så.

Bron är ett jätteproblem för oss eftersom vi inte har någon bro att träna på i stallet. Hade jag varit händig så hade man kanske kunnat bygga något själv.

Tack! Vi har tränat mycket på de momenten som gick bra. Även grinden brukar fungera bra, vet inte varför Leo steppade iväg så.

Bron är ett jätteproblem för oss eftersom vi inte har någon bro att träna på i stallet. Hade jag varit händig så hade man kanske kunnat bygga något själv.

En enkel bro kan du väl bygga av en lastpall och en plyfa skiva över bara. Ska väl inte behöva vara så komplicerat?

En enkel bro kan du väl bygga av en lastpall och en plyfa skiva över bara. Ska väl inte behöva vara så komplicerat?

Han går över läskiga saker, typ pressening hemma. Men han gillar inte när det känns trångt. Men visst kan jag bygga något enkelt utan sidoväggar själv.

Okej är det själva grejen att det är trångt?
Kan tipsa om att du kan sätta upp hinderstöd (om du har tillgång till det) ganska så tätt och rida mellan dem. Dem kan man då börja med ganska brett och sedan smalana av mer och mer ju tryggare han blir.

Vi har stora hinderstöd i plast som man kan lägga på höjden eller liggande och där har vi tränat på trånga passager. Men det är nog kombinationen av trångt samt en träbro som låter som gör att han vägrar att gå över. Men vi kan som sagt inte träna på detta i stallet eftersom vi inte har någon sådan bro.

Försöker komma med förslag. Om du kan fixa en enklare bro med hjälp av en lastpall och en skiva på så kan du ju öva på den och när det fungerar bra så kan du ju sätta hinderstöden vid sidan av bron så får hästen en känsla av något liknande de som var på tävlingen.

kl
Har varit småsugen på att prova på trail i några år men då jag fortfarande håller på att traggla att lära mej och häst att rida western samt fokusera på galoppen så har det inte kommit längre än en tanke. Nej nu ljuger jag har faktiskt hamnat på på E tävlingar en 2009 och en 2008 utan att träna, men det sket sej för där var det ju en obligatorisk grind!
Så nu börjar jag smyga igång lite. Har precis byggt mej en trailbro och måste försöka komma på hur jag ska bygga en grind för det kan varken jag eller hästen förstå hur man ska komma igenom en sådan:D
Ett problem vi har är att vallacken inte kan hålla iordning på sina ben utan slår i 80% av alla bommar + att om han skulle slåi /trassla in sej med bommarna med bakbenen såå börjar han sparka och hoppa runt som den fjolliga arab han tyvärr blir i bland. En sak vi måste lära oss är att ta det mer lugn med sidepass över bom. Åt höger så går det i fullfart,han är svår att få ner tempot på då för han tror sej veta bäst själv men efter att bommen har tagit slut så stannar han eller ålar sej och ställer sej snett. Tvärt emot är det åt vänster då vägrar han gå överhuvuet taget,inte ens från marken. Då springer han över den,vänder runt och blir lite arabhysterisk.
Nu har jag anmält mej till en trailclinic vilket ska bli såå roligt!

Jag har precis fixat en repgrind hemma i en hage! Slog ner två staketstolpar, skruvade fast en krok på ena stolpen (på insidan) och en spik på andra stolpen (på utsidan) och knöt ett rep på spik-stolpen och gjorde en ögla att hänga på kroken. Voilá! :D Nu har jag lärt alla i stallet hur man går igenom en trailgrind ;)

Ang att din häst stressar i sidepass. Träna på att ta ETT steg i taget och inte mer! Ett steg- stanna- ett steg- stanna. Att han slår i bommar är bara en träningssak, det gjorde min häst i början också! Nu slår hon bara i 50% :angel:

När ska du på clinic, och vart?? Undrar om det kanske är samma som jag och syrran ska på... :)

Jag tror nog det är den samma den 20:e :)
Hm alla stolpar är upptagna men ska diskutera med min man om vi kan fixa ihop något grindaktigt.
Tack för tippset om sidepass,ska kolla på den saken. Tålamod är inte min starkaste styrka men jag får väl nöta in detta pausandet!

Va ball, då ses vi där! :D
Men då kanske du kan vänta lite med trailen tills clinicen, och få träningstips där :)

Ja det är ju inte så många dagar kvar dit. Får förbereda mej mentalt inför den otäcka grinden haha. Jag är den extremt korta och rultiga människan med araben som ser ut som ett sto.

Om du ska förbereda dig mentalt så ska du tänka tvärtom. Det mentala ÄR viktigt. Tänk "vi kommer att klara grinden perfekt" "Vi KAN".

*kl*

Jag är också väldigt sugen på att tävla trail, fast kanske ännu hellre ranchtrail :)

Här kommer några bilder från en "tränings-tävling"

29418814.jpg

Backa mellan bommar.

29418818.jpg

Kasta lasso, ursäkta min stajl ;)

29418820.jpg

Gå över bron.

29418822.jpg

Sidepass.

Ranch Trail är såååååååå kul! :D Älskar den grenen! (Kanske även för att det är det jag och hästen är bäst på :angel:)

CindyLou - Tja, min häst känner du säkert igen från min avatar. Svår att missa, om jag får säga det själv! ;)

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Raderad medlem 149524
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur