Trail-tråden

Sv: Trail-tråden

Vill så gärna starta i trail med min pålle, trail är det jag verkligen drogs emot när jag började med western.. Fan att det ska vara så svårt att få in en häst i en transport :cry:

Ja, det är ju bra att kunna om man ska tävla...
Ta hjälp av en tränare! Det måste ju gå att lösa på nåt sätt..

KL

Åh en tråd för mig!

Jag har lite äldre bilder från en trailträning (typ "prova på") som jag var med på när jag hade araben jag red.
Jag ska se om några kort är användbara i denna tråd.

Här ser ni mig och några hinder i bakgrunden. Bla bron (vissa hästar hade inte alls någon lust att gå på den) och så fyrkanten som man ska vända i. Här skulle vi rotera ett helt varv o sedan skritta över de upphöjda bommarna.

Här ska vi öppna en grind och pålle som jag rider på bilden har fått sig några stötar av grinden i hagen så han är väldigt skeptisk.

Tillslut fick jag i alla fall hålla i snöret, men han hade verkligen stenkoll på att det inte kom närmare än så.

Här skulle vi trava serpentiner över bommar (vet att övningen inte syns så bra) och Guuuuud vad det var svårt! Man fick använda MASSOR med ytterskänkel minns jag! Och ni ser ju att vi inte passerar denna bom mittpå. Då blev resten svåra att pricka sen!

Rotera på liten yta (denna yta var ändå rätt stor, men man ska ju börja någonstans!)

Här skulle man backa in mellan två koner och backa runt i den innersta konen i en liten volt. Jättesvårt tyckte vi!

Massa skitbilder, hoppas att ni kan se något!
Och nej, jag rider inte i en westernsadel och jag ser jättetjock ut pga säkerhetsvästen under tröjan.

Tack så mycket! :bow:

Jag tycker absolut att du ska våga dig ut på en E-tävling, det är BARA för tränings skull, och om du skulle misslyckas med nåt moment, so what? det kommer gå bättre nästa gång! :bump::bump:

Nu har jag bara haft min prins/olycka i 1månad och han var bara sporadiskt riden innan han kom till mig. Gick uppcheckad innan han kom till mig så han gick som en giraff. Galoppen har jag inte provat ännu alls men han ska kunna galoppera enligt förra ägaren.

Men jag hoppas få massa hjälp i slutet av Maj när jag i en vecka ska rida clinic för Tommy Bäcklund. Sedan får vi se.

Barry (hästen) blir så sjukt stressad av att det finns andra hästar i närheten så det är en grej vi måste jobba massa med.

Tack för dina uppmuntrande ord!

Okey vi får börja träna och se, har till den 25 på oss att anmäla så märker ju under tiden om det är någon ide att ställa upp :D
Trådkapar lite med nästa fråga :p Någon som vet om man får rida på bomlös sadel på E-tävling ? Min westernsadel ligger inge bra på honom och har inte pengar att köpa ny för ens den jag har e såld .__."
Hittade denna ritten på YT tycker det såg så himla harmoniskt ut :love: http://www.youtube.com/watch?v=bV2rjy6Lnio

Det står i regelboken att man måste söka dispens för att rida med bomlös sadel.
Men på E-nivå är det ju fri utrustning så det kanske går bra...

Men jag vågar inte säga säkert :o

På D vet jag att man inte får, och hoppas att jag hunnit få en "riktig" tills vi kommit så långt att jag vågar mig ut på en D tävling :p Hoppas att det går på E men lika bra att ringa och kolla :D

Bron är väl iaf. inte obligatorisk i trail!
Sen att den alltid är med är en annan sak.
Obligatoriska hinder är grind, ryggning och bommar.

Hej,.
Jo, någon form av bro är OBLIGATORISKT, sen om det är en gummimatta på marken det är en annan femma, men bro MÅSTE vara med. I alla fall på aqha tävlingar. bommar är faktiskt konstigt nog inte obligatoriska....

Hej,.
Jo, någon form av bro är OBLIGATORISKT, sen om det är en gummimatta på marken det är en annan femma, men bro MÅSTE vara med. I alla fall på aqha tävlingar. bommar är faktiskt konstigt nog inte obligatoriska....

Ok, jag tänkte på WRAS tävlingar.
Hade för mig att WRAS regelbok var en näst intill direkt översättning av AQHAs regelbok men jag kan ha fel...

Bro är inte obligatoriskt på aqha-tävlingar.

454B. TRAIL

(i) At least six obstacles must be used, three of which must be from the mandatory list of obstacles and at least three others selected from the list of optional obstacles.

(j) Mandatory obstacles:
(1) Opening, passing through and closing gate...
(2) Ride over at least four logs or poles...
(3) Backing obstacle...​

(k) Optional obstacles, but not limited to:
(1) Water hazard (ditch or small pond)...
(2) Serpentine obstacles...
(3) Carry object...
(4) Ride over wooden bridge...
(5) Put on and remove slicker...
(6) Remove and replace materials from mailbox...
(7) Side pass...
(8) An obstacle consisting of four logs or rails... ...laid in a square....
(9) Any other safe and negotiable obstacle...
(10) A combination of two or more of any obstacle...​

*delvis kl*
Hur är det på WRAS-tävlingar då? (har inte hunnit få nya regelboken än...)

I dag har vi i alla fall hämtat hem en massa bommar, stöd, släp-dunk och en finfin grind så nu ska det tränas trail (at halter) på "riktigt" äntligen... :)

I wras är det obligatoriskt med Grind, minst 4 bommar och ryggningshinder.
Resten är valbara hinder.

Haha okej! :D

I regelboken står det att reglerna för hur trail at hand-banan ska se ut är samma som för Trail, så det är nog som jag skrev då; Bro, grind och rygga :)

Bedömningen utgår ifrån reglerna till "Showmanship at halter" :)

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att vara med i trail at hand jag med, men jag är alldeles för lat för att gå om jag itne måste :)

... för att hästen är för ung att ridas på, annars hade jag med tävlat den vanliga ;)

Här blir dock ingen debut i år, jag vill kastrera honom före vi åker och tävlar.

Mjo, men det var dockskingcalibar jag svarade och jag trodde hon menade med sin egen häst, som inte är en unghäst ;)

Annars är det klart att man ska ställa upp i at hand klasser. Det hade jag också gjort! Men nu är min häst gammal så jag behöver inte motionera så mycket själv; hon gör jobbet!

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Raderad medlem 149524
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur