Trail at hand

Liten

Trådstartare
Jag har aldrig ridit "rent" western, men däremot alltid plockat godbitar. Trail har jag sedan jag köpte första hästen, 2008, varit nyfiken på, men jag har aldrig kommit till skott. Nu anordnas det träningstävling inom kort, och jag har nästan bestämt mig för att våga mig på Trail at hand. Det är "bara" träningstävling, hur mycket kan vi göra bort oss :D

Hur som havre. Jag förstod på WRAS hemsida att det är vanlig grimma och rep som gäller. Inga konstigheter där. Allt genomförs från marken, inga konstigheter där heller, egentligen. Men, vad kan jag förvänta mig att vi ska genomföra för moment? Och..eh..ja. Hur går det till, egentligen? :o Vad får/får jag inte göra, osv?

Nuvarande hästen köpte jag i augusti 2011 och vi har inte hunnit med att öva på några moment ännu. Eller ptja; jag öppnar och stänger grinden till ridbanan från hästryggen, och lägger på/tar jag ridtäcket också :angel: Därför rider jag inte - vill öva först (har knappt ridit honom på lösa tyglar på banan ännu, med undantag för några stunder).
Jag ser detta som bra och välbehövlig miljöträning för hästen, helt enkelt. Det är nyttigt för oss att komma ut lite!

Det ska vara genomgång både före och efter, men jag är lite fegis och vill gärna känna mig lite beredd på vad som väntar.

//Liten, ute och trevar på nya marker.

Sv: Trail at hand

Det ska vara samma bedömning som i showmanship at halter, vilket innebär att du inte får röra vid hästen.

Moment du kan förvänta komma är bro, grind, bommar, slalom, rygga. När jag tävlade i somras fick vi även flytta en regnkappa från en stolpe till en annan:). Hästen får inte slå i någon bom. Repgrimma är inte tillåtet. Du får inte ta i kedjan om du har kedjegrimskaft har jag för mig. Nu får någon mer fylla på:).

Okays, inte röra. Men t.ex. driva på med röst och/eller rep (utan att repet fysiskt rör hästen) ? Får jag ta i repet, t.ex. för att göra halt? Ämnar använda arbetsrepet, om man inte måste ha ett vanligt kort grimskaft.

Med grimma och rep skulle jag vilka tolka (och som dem flesta använder) en finare grimma, showgrimma om man har är ju lite kul, och ett vettigt grimskaft som passar till grimman.
DU bör vara placerad "mitt över" halsen på hästen så att säga när du leder den. SOm tidigare nämnts får du inte röra hästen, smackningar ska vara ok, men överdrivet = minus poäng.
Att driva fram hästen med grimmskaftet tror jag inte räknas som ok, men behövs det så gör det - ärju trotts allt en träningstväling :)
Gissar jag rätt så ska vi på samma träningstävling och om man kikar på datumet så kan man ju alltid skylla bort sig sen och säga att det var ett skämt ;)

Tror inte det står någonstans hur långt grimskaftet måste vara. I vilket moment menar du att du ska driva på hästen med grimskaftet?

Nämen hejsan! Visst är det så! :D (Jag sitter och funderar på vad katten jag ger mig in på, mehne. Vad tusan. Ska få till ryggandet bara, så att hästskrället backar när jag vill...övriga moment ska inte vara problem.)

Showgrimma har jag ingen, eftersom jag aldrig tidigare haft nytta av det :o Räcker budgeten handlar jag en lädergrimma, men annars blir det en oanvänd nylongrimma ala lite "finare" modell (om inte reglementet skriker då) :angel:

Med driva fram menar jag; pållen stannar och går inte fram på en smacking = jag flyttar ena handen och därmed änden av repet bakåt, sas. Det där lät ju jätteskumt, men ni förstår kanske ändå.
Lite smack, alltså. Får man prata med hästen? Dvs, röstkommandon; "skritt", "gå back". Är det nono, eller ok?

"Mitt över halsen". Menar du då framför hästen, eller att jag är placerad vid sidan av hästen?

Justja, dumdum fråga. Är det skritt som gäller, eller förväntas jag få hästen att fatta galopp? :o

Här kommer lite filmer på Trail at hand :)

http://www.youtube.com/watch?v=Wiy4o57_Pbg
http://www.youtube.com/watch?v=l8bcetss8SM

Nu har jag bara tävlat en gång tidigare och det var några år sedan.
Du ska ha leadchein "grimmskaft" med kedja. Du får inte röra kedjan utan måste hålla din högra hand strax nedanför. Resten av "grimmskaftet" ska du ha snyggt ihoprullat i din väntra hand. Tänk på att sträcka på dig och inte se på hästen. Hästen ska följa dig helt utan synbart motstånd. När du backar hästen ska du vända dig mot den och backa. Spinn och sidepass kan med förekomma i klassen. Det svåraste vad jag tycker är att hålla hästen i jogg när det kommer till krångla svängar utan att den bryter av för gör den det får du minus poäng.

Lycka Till!

Tack! Nu känner jag mig mycket säkrare (åtminstone på vad vi/jag ska göra - hur det går är en annan femma :D ) ! :bow:

Det är ju sedan också en tränignstävling där vi kommer att få feedback ifrån domaren.
Låter som att du har en bra grund att stå på nu.
Du får prata med hästen men det är inte önskvärt, en nylongrimma som du tvättat av ska nog inte vara några problem alls (jag som är lite huvudlagstönt, har legat fram en showgrimma med "silver" i dåligt läder (den är fortfarande snygg) för 200:- online! så plånboken behöver inte vara grymt stor om man vill ha en showgrimma, emn en vanlig grimma tycker jag fungerar toppen på träningstävlingar, E-klass och D-klass).

Sen filmerna från Shootingstar är mkt bra ledstjärnor för hur man vill att det ska se ut :laugh:
Ses på skämtdagen hoppas jag! Kom gärna fram o hälsa vettja! (jag är lång o relativt ranglig, brunt lockigt hår, med en lite arabtös i snöre ;)

Jag ska spana efter dig! Jag kommer att ha brunt lockigt hår, svart hatt och boots, jeans och en (förhoppningsvis inte skrikande) fjording efter mig hela dagen :D

Jag har faktiskt hittat en showgrimma (Hööks :angel:) som jag funtar på. Annars blir det en vanlig lädergrimma. Det som är lite jobbigt är ju att jag är kräsen när det gäller läder, samtidigt som det inte känns helt vettigt att lägga massa pengar på något som bara kommer att användas i snitt nån gång per år, haha :o Äh. Det löser sig!

Bah. Till nästa gång ska jag och pållen vara redo att rida trail istället. Ska bara börja rida mer regelbundet på lösa tyglar i alla gångarter, så att han är van vid den typen av jobb också (gick kalas igår). Nästa löning blir det till att handla en regelbok, sen jeflar. //Liten, som tycker att det nästan verkar vara mindre komplicerat att rida än att kuta bredvid.

Senast ändrad:

Jag har tävlat två gånger och då hade jag lädergrimma som jag putsade upp och ett grimskaft i samma färg med kedja (mörkbrunt med mässing).
Jag har tröttnat på att springa själv nu så vill gärna rida nästa gång jag ska tävla :angel:
Men det är himla bra tävlingsträning!

32910208.jpg

Senast ändrad:

Nu har jag blivit totalt galen. På träningstävlingen provade jag trail istället för trail at hand. Främst grinden och musiken var lite läskiga, enligt hästen. Så denna gång (tävling) ska vi starta Trail at hand (så att hästen får kika på grejerna innan vi ska rida), och trail. Vi startar E-klass.
Så.. Hur är det nu med grimma+grimskaft; måste det vara i läder? Eller duger en ren, fräsch nylongrimma med matchande kedjegrimskaft? Det sistnämnda har jag redan :angel:

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Western Är lite sugen på att åka ut med min lilla pålle nästa år,då han blir två,på lite tävlingar. Vad krävs för att kunna starta i tex...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: Fibusen
·
C
Western Jag nu har jag fått reda på en träningstävling ca 4 mil hemmifrån. Jag och hästen kan inget om de klasserna,jag är lite feg,vet inte om...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
8 713
Senast: lakrits
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama