Träflis på ridbana?

mackan

Trådstartare
Inspirerad av torvtråden i samma ämne...

ang. träflis.
fungerar det på en ute ridbana? eller blir det förstört det också relativt snabbt? HUR snabbt isåfall? Nån?

Sv: Träflis på ridbana?

vet inte hur snabbt det blir förstört,men däremot blev den som fanns där jag hade hästen jävulskt hal på vintern

vet inte hur snabbt det blir förstört,men däremot blev den som fanns där jag hade hästen jävulskt hal på vintern

OK, hade inte ens tanken på vinterbruk då utebanan fryser då och vi rider i ridhus. men om den blev hal på vintern, innebara det att det blir halt vid regn också? kan man blanda fliset med sand tex för att få någon slags mix?

Jag har ingen erfarenhet själv av att ha flis på utebana, men jag noterade för ett par år sedan när jag var på Flyinge, att de hade lagt flis på flera av sina utebanor. Du kan ju ringa dit och fråga vad de har för erfarenhet. Fråga efter banansvarig, förr var det Jan Göransson, vet ej om han är kvar.

Jag har ingen erfarenhet själv av att ha flis på utebana, men jag noterade för ett par år sedan när jag var på Flyinge, att de hade lagt flis på flera av sina utebanor. Du kan ju ringa dit och fråga vad de har för erfarenhet. Fråga efter banansvarig, förr var det Jan Göransson, vet ej om han är kvar.

ah - tack!!!
Jag frågar av specifika anledningar, för jag jobbar i service branshen på en anläggning med attraktioner utomhus, och vi har på flera anläggningar lagt träflis för att det ska hålla sig fräsht och torrt, och det funkar jättebra, så om man lägger till svikten och faktumet att många har träflis som inne underlag på sina ridbanor så tänkte jag att bara det funkar även ute så vore det kanske en ide, för vad jag vet är det mkt billigare än grus/sand.
tack jättemycket för produktivt tips, ska ringa och fråga där! :bow:

Vi har flis på vår bana, och jag har aldrig haft det bättre :) Det fryser inte på vintern, så man kan rida där om det fryser.

var femte år kanske måste man fylla på lite. Vår är fem år nu, och jag tycker det är dags.

Vi har flis på vår bana, och jag har aldrig haft det bättre :) Det fryser inte på vintern, så man kan rida där om det fryser.

var femte år kanske måste man fylla på lite. Vår är fem år nu, och jag tycker det är dags.

ahh - TACK! vad intressant, glad att jag frågade för jag har tänkt länge på detta, att inte fler har det osv. tänkt att det måste finnas någon "catch" osv, men det var ju trevligt med så positiv respons minst sagt.
har du tid och ork att redovisa hur din ridbana är uppbyggd, dvs grund underlag osv, om några sådana saker. lager med olika material osv?

tusen tack igen! :bow:

Det beror ju alldeles på vart i Sverige man bor, om flisen fryser eller inte. Här uppe i permafrostens land fryser det till o med i helvetet!:devil:

vi hade flis i paddocken där vi bodde för ett antal år sedan, nog frös det :crazy: men här nere funkar det att salta ridbanan :) (västra götaland) fyllde oxå på ungefär va 5 år (drygt)

Måste få fråga... Vad är träflis? :o

Ja självklart vet jag att de är flisat trä, men vad är det för storlek på det. Som spån fast grövre korn?

det flis vi köpte till ridbanan va som "barkflis" man har i rabatterna (kanske lite "finare"). köpte det av dom som flisade i skogen efter avverkning, det va innan det va så vanligt med pellets brännare (det gick då mest till värme verken) så då va det ett väldigt billigt och prisvärt alternativ.

Efter att ha tittat på en liten uppvisning på en flis-bana,så skulle jag aldrig välja det som underlag.Uppvisningen gick inte att genomföra som planerat pga att det var för halt.Detta var en torr och fin sommardag.

Okeej..! Tack. Då är jag me. :idea:

Har också funderat på ett alternativt underlag, kanske man skulle testa.

nästa ridbana skulle jag vilja ha gummiflis på, blandat med sand. det fryser visserligen det med, vet inte hur det funkar att salta på det ? ridanläggningen där jag växte upp hade det på en ute bana och den va fin-fin att rida på.

enklast är förmodligen gruspadock, det har vi tillgång till nu och med salt så funkar det fint ;) jag va aldrig riktigt nöjd med träfliset.

Har helt fel nu kanske men är det inte förbjudet att nyanlägga gummiflis??? Nån miljögrej...

Men jag tänker på att blanda grus o träflis, borde inte de va nåt kanske. Spånar bara lite men den blandningen borde väl göra de mjukt utan att bli tungt för hästarna. Nån som vet?

Vi hade träflis både inne och ute på förra anläggningen där jag hade hästen. Men jag gillade det inte riktigt, för många år sedan var det riktigt bra skött och grundligt gjort, det vet jag. Men på senare tid vart det inte underhållet ordentligt varken ute eller inne riktigt, jag gillade det inte alls.. i synnerhet inte ute på ridbanan, det blev halt när det regnande, frös på vintern (blev dock inte saltat) osv .

faktiskt ingen aning om det är förbjudet med gummiflis. förmodligen inte omöjligt alls :angel: jo, det går säkert att blanda upp, men flisen "förmultnar" kanske fortare då ?

kanske bäst att hålla sig till gruset ändå ;) det är ju både "lagligt" och "lättsaltat":angel: :D

De ridbanor med träflis jag har ridit på har varit hala mest hela tiden, men helt oanvändbara om det regnat!

Jag hade aldrig valt träflis.

Ok och tack även övriga för ngt olika åsikter i frågan :D

ang. att det fryser - det är INTE problemet. vi rider i ridhus vintertid punkt slut. så det är hur det funkar i övrigt jag vill veta. det är heller inte fråga om en bana med RENT flis, utan jag tänkte en ev. blandning sand och flis. blir det halt även då? separerar sig antagligen?

vår ridbana behöver fyllas på med underlag och då funderade vi på alternativ till mera sand, som dels är väldigt dyrt och sen kan bli lite väl tungt.

Liknande trådar

Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Inte_Ung
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2
Svar
38
· Visningar
1 075
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 224
Senast: Lejontand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka