Trafikvett?

Sv: Trafikvett?

Man tar hjälp av en lung häst som sällskap, alternativt en ledare på marken. Innan man ger sig ut i trafiken tränar man på hemmaplan. Tex. startar bil på stallplan ber en kompis köra förbi med moped osv...

Visst kan man tycka att det är bussigt om bilister saktar ner, tar ut svängar osv. Men man kan inte begära det och hästen måste klara sånna situationer.
Är det 70 väg får man räkna med att folk kör 70 osv.

Igår när jag var ute och red träffade jag sopbil, traktorer, lastbil osv. De höll sig till hastighetsbegränsningen och körde helt normalt. Jag kan inte förvänta mig att tex sopbilen ska stanna och vänta in mig så att jag kan passera ostört. Sopbilen forsatte sitt arbete och tömde soptunnor. Jag väntade medan "armen" tog tunnan framför mig och red sen förbi.
En lastbil saktade ner och höll av, jag vinkade "tack för visad hänsyn"!

Nirak

Men en häst är ingen robot, den kan ju bli rädd för vad som helst, hur lugn den än kan verka och då är det livsfarligt med bilar/ mopeder e.t.c som inte kan visa hänsyn till att det är ett levande djur på 500+ som går efter vägkanten. Dom skulle inte uppträda på samma sätt om det var en älg som stod där

Men en häst är ingen robot, den kan ju bli rädd för vad som helst, hur lugn den än kan verka och då är det livsfarligt med bilar/ mopeder e.t.c som inte kan visa hänsyn till att det är ett levande djur på 500+ som går efter vägkanten.

Precis. Även den lugnaste häst kan reagera över något som den inte normalt är rädd för och då är det väldigt farligt med bilister som inte visar respekt. Jag tror det är väldigt ovanligt med hästar som blir såpass trafiksäkra att man kan garantera att de inte blir rädda för något i trafiken.

Men en häst är ingen robot, den kan ju bli rädd för vad som helst, hur lugn den än kan verka och då är det livsfarligt med bilar/ mopeder e.t.c som inte kan visa hänsyn till att det är ett levande djur på 500+ som går efter vägkanten. Dom skulle inte uppträda på samma sätt om det var en älg som stod där

:eek: Har inte du lärt älgarna att inte vräka sig ut i vägen när bilarna kommer? Och stanna och titta ordentligt innan de går över och framförallt hålla sig på sin kant? TRodde jag alla gjorde.

NiraK Jag då som varken har tillgång till paddock eller lugnare följehäst eller någon som kan leda min häst. Men som vet att han faktiskt kan reagera oftast inte men förmodligen skulle han skita på sig och bli vettskrämd om det kom en bil bakifrån i 70. Och jag måste rida på 70 vägar eftersom det inte finns så mycket annat att välja på om jag ska komma till lämpligare ridvägar typ 3-5 km bort. HUr ska jag göra då????? Leda honom dessa km är inget alternativ för då är min kropp så skadad så jag inte kan rida. Vad ska jag göra? Sälja hästen och skita i ridningen eller bara lulla fram och tillbaks på vår lilla skogsväg som är 800 meter lång?

Alla har dte faktiskt inte så förspänt utan får kämpa på ändå och vara tacksam när bilarna saktar in så hästen vänjer sig och blir tryggare och tryggare i trafiken.

där jag kör är det mycket hästfolk så dom visar bra hänsyn. sen tycker jag personligen att man inte ska gå efter en trafikerad väg om hästen inte är trafiksäker för både dig, hästen och dom andra f´trafikanternas säkerhet.,

*knapplån*
Okunnighet och idioter! Finns det på vägarana överallt. Jag red förbi ett hus, där det stod en gubbe och kapa väldigt lite ved. Han såg att jag kom ridande, så han gjorde inget, förrens jag var precis red förbi så började han kapa, hästen vart ju skit skraj och hoppa och stegra sig. Jag sa inget då jag inte vill bli ovän med nån, tänkte att gubben lärt sig en läxa, men icke. Ca 1,5mån senare kommer jag med min andra häst förbi, och han gör om samma sak igen. Och på ett väldigt omoget sätt, skrek jag massa elaka saker om hur dum i huvudet han får vara, denna häst reagerade inte lika hemskt som den andra dock, men stegrade sig några gånger. Så förhoppningsvis så ger han fan i kapen nästa gång. Ursäkta ordvalen, men blir så arg jag bara tänker på det. Jag har ridit och kört där i massor av år, och han flyttade hit från stan för ca 1år sedan, och tror han kan göra vad han vill, han är "konstigt" nog ogillad av halva byn.
Självklart så skulle jag ha gått dit och pratat med han efter första gången, men är ju så godtrogen och tror att folk skall förstå sånt själv. Kanske inte hade så mycket med bilar att göra men, det händer även saker vid sidorna av vägarna.

Ja, många kör ju som galningar tyvärr. MEN jag anser att man inte skall vara på en 70 eller 90 väg med en häst som är så pass rädd som din.

*knapplån*
Okunnighet och idioter! Finns det på vägarana överallt. Jag red förbi ett hus, där det stod en gubbe och kapa väldigt lite ved. Han såg att jag kom ridande, så han gjorde inget, förrens jag var precis red förbi så började han kapa, hästen vart ju skit skraj och hoppa och stegra sig. Jag sa inget då jag inte vill bli ovän med nån, tänkte att gubben lärt sig en läxa, men icke. Ca 1,5mån senare kommer jag med min andra häst förbi, och han gör om samma sak igen. Och på ett väldigt omoget sätt, skrek jag massa elaka saker om hur dum i huvudet han får vara, denna häst reagerade inte lika hemskt som den andra dock, men stegrade sig några gånger. Så förhoppningsvis så ger han fan i kapen nästa gång. Ursäkta ordvalen, men blir så arg jag bara tänker på det. Jag har ridit och kört där i massor av år, och han flyttade hit från stan för ca 1år sedan, och tror han kan göra vad han vill, han är "konstigt" nog ogillad av halva byn.
Självklart så skulle jag ha gått dit och pratat med han efter första gången, men är ju så godtrogen och tror att folk skall förstå sånt själv. Kanske inte hade så mycket med bilar att göra men, det händer även saker vid sidorna av vägarna.
.
Tyvärr så gör ett sådant beteende bara att ryttare får dåligt rykte och då skall dom jävlas tillbaka med att köra fort med bilar mm

kl
Jag måste säga att jag blir lite förvånad över vad många här anser vara dåligt uppträdande från bilister. Nätr jag pratar om sådana som kör illa så är det människor som sniker förbi mig i 100km/h på en 70 väg. Det tycker jag är dåligt. Om någon kör om mig i 70 och håller ut från hästen så är det faktiskt något jag får räkna med när det nu är är 70 som gäller. Jag skulle aldrig komma på tanken att rida på en 90 väg eftersom jag vet att hästen inte klarar av den farten.
Angående detta med att leda hästen så behöver man ju faktikt inte ha någon ryttare. Led hästen SJÄLV. Jag har promenerat mycket ute i trafiken eftersom jag rider själv och inte har någon medhjälpare. Kommer det något man räknar med att hästen är rädd för så sitt av och led hästen. En bra metod att träna hästen på trafik om man inte har tillgång till hjälp hemma är att ställa sig vid utfarten till en väg och titta på trafiken, på detta sätt har jag lärt min häst att lastbilar inte är livsfariga. Hon blir fortfarande rädd för dom men sitter jag av och ser till att möta lastbilen alternativt går ner i diket om jag inte hinner vända så går det bra numera.
Angående detta med att hästen bllir rädd när någon drar igång en motorsåg och sågar så är det nog faktiskt något man får räkna med träna hästen på sådana saker. Att bli förbannad på den som drar igång sågen är bara att göra sig löjlig och att skapa ännu mer antipati mot ryttare.
Det är VI som har valt att hålla på med ett stort tungt flyktdjur, varför ska då ANDRA få ta ansvar för uppfostran av detta djur? Hlet ärligt det är dags att alla här inser att det faktiskt till största delen är vårt ansvar att lära hästen att inte bli rädd det är deffenitivt inte bilisters ansvar.

Hon blir fortfarande rädd för dom men sitter jag av och ser till att möta lastbilen alternativt går ner i diket om jag inte hinner vända så går det bra numera.

Där har jag ett problem som är väldigt specifikt för mig, men ändå: vi har inga diken. Vägkanterna är smala - ungefär 30 cm. :crazy: Utanför odlas det grödor och vi har ingenstans att ta vägen. Nu är detta en betydligt mindre väg än en 70-väg, men bilisterna håller inte hastigheten och om det kommer stora ekipage så kan hästarna reagera trots att de är trafiksäkra, så är det bara.

Det är VI som har valt att hålla på med ett stort tungt flyktdjur, varför ska då ANDRA få ta ansvar för uppfostran av detta djur? Hlet ärligt det är dags att alla här inser att det faktiskt till största delen är vårt ansvar att lära hästen att inte bli rädd det är deffenitivt inte bilisters ansvar.

Problemet är ju att även om vi uppfostrar våra 'stora, tunga flyktdjur' så är de fortfarande just flyktdjur. De kan fortfarande reagera häftigt över saker som de normalt inte reagerar över och då är det farligt med bilister som inte visar respekt.

Där har jag ett problem som är väldigt specifikt för mig, men ändå: vi har inga diken. Vägkanterna är smala - ungefär 30 cm. :crazy: Utanför odlas det grödor och vi har ingenstans att ta vägen. Nu är detta en betydligt mindre väg än en 70-väg, men bilisterna håller inte hastigheten och om det kommer stora ekipage så kan hästarna reagera trots att de är trafiksäkra, så är det bara.
Ja men om du läser igen så skriver jag ger jag mig ut på en 70 väg får jag räkna med att trafiken håller 70 allt annat är bonus. Kör däremot folk fortare så är det extremt hänsynslöst och idiotiskt.
Angående stora ekipage ad händer om du sitter av och leder hästen? För det första brukar även idioter ta det lugnare om de ser att man sitter av för det andra så brukar hästen bli lugnare om den har sin ledare på marken.

Problemet är ju att även om vi uppfostrar våra 'stora, tunga flyktdjur' så är de fortfarande just flyktdjur. De kan fortfarande reagera häftigt över saker som de normalt inte reagerar över och då är det farligt med bilister som inte visar respekt.
Visst är det så och jag var nog otydlig. Det jag syftar på är uttalanden som detta med hästen stegrar sig då någon drar igång en motorsåg och börjar såga ved. Om hästen inte klarar det så är den "ouppfostrad" och behöver miljöträning. Olyckor kan hända extremt lätt men man kan till stor del förebygga dem som ryttare genom miljöträning. Jag har också hållit på att råka illa ut min häst kastade sig ut från något i diket hon blev rädd för och hade inte jag varit snabb och taxibilen jag mötte hållit laglig hastighet så hade det inte blivit så bra. Om någon tror det så är min häst inte en häst man kan släppa en bomb i häcken på hon är nervig och osäker och skyggar gärna för de mest konstiga saker och det utgår jag alltid ifrån när jag rider i trafiken.

Ja men om du läser igen så skriver jag ger jag mig ut på en 70 väg får jag räkna med att trafiken håller 70 allt annat är bonus. Kör däremot folk fortare så är det extremt hänsynslöst och idiotiskt.

Givetvis ska de hålla sig till angiven hastighet. Det jag reagerar över är att alldeles för få är beredda på att sakta in om något skulle hända. Om hästen blir rädd måste bilföraren visa respekt. Många kör vidare som om inget hade hänt.

Angående stora ekipage ad händer om du sitter av och leder hästen? För det första brukar även idioter ta det lugnare om de ser att man sitter av för det andra så brukar hästen bli lugnare om den har sin ledare på marken.

Min häst brukar inte reagera, men om det kommer ett stort ekipage sitter jag alltid av - för att förebygga att något händer. Men som jag skrev ovan är vägarna smala och vi har ingenstans att ta vägen och då är det stor risk att hästen blir rädd, särskilt med tanke på hur respektlösa förarna i min närhet är. :smirk:

Problemet är att om olyckan skulle vara framme säger mig enkel matematik att det är väsenligt mycket större chans att det slutar med mycket svåra skador/död om bilen ligger i 70 än om den ligger något lägre.

Större risk kanske? ;)

Visst, men håller bilen hastighetsbegränsningen är det upp till ryttaren att ha koll på sin häst

Jg tycker att det är löjligt att spy galla över bilister, barn som leker, nån som öppnar och stänger en dörr, nån som startar en motorsåg, nån som viker ihop en presenning osv osv
Ska man vistas utanför ridbanan med sin häst får man inse att omgivningen inte kommer att stå i givakt för en, utan man får inse att folk kommer att forsätta leva som vanligt även om man rider förbi

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Jg tycker att det är löjligt att spy galla över bilister, barn som leker, nån som öppnar och stänger en dörr, nån som startar en motorsåg, nån som viker ihop en presenning osv osv
Ska man vistas utanför ridbanan med sin häst får man inse att omgivningen inte kommer att stå i givakt för en, utan man får inse att folk kommer att forsätta leva som vanligt även om man rider förbi

Det är nog inte sånna människor som dom flesta ryttare retar upp sig på (alla måste ju få leva) utan det är förare som inte visar nån som helst hänsyn till hästar i trafiken. Om en häst skulle bli rädd för något är det ju vettigare att stanna till ett tag istället för att köra om. bråttom kan man inte ha.
Även fast hästarna är hur väluppfostrade som helst så har dom ändå väldigt många instinkter kvar. Dom som säger att det går att träna bort all flyktinstiknt kan lika gära säga att man kan träna bort hästens behov att ha en flock. Båda sakerna är lika naturliga för dom

*knapplån*

Jag tycker jag har mest problem med högerregel när det gäller häst. För mig skulle det kännas bättre om man, precis som fotgängare, hade vänstertrafik med hästar. Kan försöka beskriva vad jag menar:

I Högertrafik: Hästen håller till höger. Bilen kommer upp bakom mig. Hästen kanske inte upptäcker den i tid och den är svårare att se. Om hästen blir rädd kommer den att kasta sig framåt i ett försök att springa undan bilen och oftast då hoppa ut framför den, alternativet är att den svänger ut baken om den känner sig hotad och sparkar.

I Vänstertrafik: Hästen håller till vänster. Bilisten kommer emot mig och hästen kan se den på långt håll. Om hästen blir rädd kommer den att göra en helomvändning, bort från bilen och springa åt andra hållet, bilisten ser det och kan väja/sakta ned i god tid.

Jag tycker att detta är säkrare för hästen och bilföraren. Håller ni med eller inte? Hur ändrar man en sådan lag..? :D

Men hästar är ju djur, hur uppfostrad och orädd en häst än är, så kan det hända att den får ett knäpp i skallen och blir rädd.

Det händer ofta med hundar, som har varit världens snällaste och ärligaste, helt plötsligt en dag, biter han barnet i familjen. Sånt kan hända.

Så är det för mycket att begära att dom som sitter säkrade i bilen, visar lite hänsyn till omgivningen?

Även polishästar som är tränade att inte visa rädsla, skenar ibland.

Vill inte klaga på nån egentligen, men när man ser ens bästa kompis bli så skrämd med flit, då svider det ganska mycket.

Givetvis ska de hålla sig till angiven hastighet. Det jag reagerar över är att alldeles för få är beredda på att sakta in om något skulle hända. Om hästen blir rädd måste bilföraren visa respekt. Många kör vidare som om inget hade hänt.

Exakt då man fick sitt körkort, så fick man även med ansvaret att framföra det på det säkraste sättet.

Visst är det så och jag var nog otydlig. Det jag syftar på är uttalanden som detta med hästen stegrar sig då någon drar igång en motorsåg och börjar såga ved. Om hästen inte klarar det så är den "ouppfostrad" och behöver miljöträning. Olyckor kan hända extremt lätt men man kan till stor del förebygga dem som ryttare genom miljöträning. Jag har också hållit på att råka illa ut min häst kastade sig ut från något i diket hon blev rädd för och hade inte jag varit snabb och taxibilen jag mötte hållit laglig hastighet så hade det inte blivit så bra. Om någon tror det så är min häst inte en häst man kan släppa en bomb i häcken på hon är nervig och osäker och skyggar gärna för de mest konstiga saker och det utgår jag alltid ifrån när jag rider i trafiken.

Det handlar om att visa hänsyn, jag menar nästa gång och gången därpå kanske hästen inte bryr sig, men 2v senare så kanske han reagerar igen. Hästar är djur, inga robotar, man kan ju inte mena att dom aldrig skulle kunna bli rädda.

Jag och min kompis blev en gång omkörda ( på en liten väg) av en bil OCH en motorcykel samtidigt....Vi låg i bredd på vägen, Bil - motorcykel - hästar. Dom körde inte om sakta heller precis! Gissa om vi blev as förbannade!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka