Trafikvett?

Sv: Trafikvett?

L1ll4n: Nja, alltså, det är 90 väg... :) Men de flesta kör fortare än så! Så vägbulor på 90 väg kanske är lite väl att ta i... Haha! Men det är därför jag vill att de sänker hastigheten.

Jag har samma problem. Där jag bor kör det dessutom många stora ekipage med traktorer och så vidare. Om traktor och vagn kommer emot en i 60-70 km/h spelar det i princip ingen roll hur trafiksäker hästen än är - den lär ju reagera häftigt ändå.

Oftast beror det på okunskap och enligt mig också på ovilja att läsa av hästens reaktioner. Okunskapen märks ju också i det motsatta fallet - min ena häst kan bli väldigt rädd om någon ligger bakom länge och verkligen smyger förbi. Även om det sistnämnda självklart är bättre än det första.

Problemet där jag bor är också att vägar och vägkanter är smala. Vägkanterna är inte mer än 30 cm breda och på båda sidor av vägen odlas det grödor. Då undrar man ju var bönderna som kommer med sina breda ekipage tycker att man ska ta vägen, utan att trampa upp deras grödor. (?) :smirk:

Jag tror det var i senaste ridsport som det var en insändare ang hur människor kör när det är hästar i närheten. Skribenten skrev bland annat att hästar ju fakiskt räknas som "motorfordon" och alltså ska hålla till på vägarna, hennes tanke var att hästar istället borde likställas med gångtrafikanter och cyklister, och alltså borde få hålla till på gångvägar. Förstår att det är lättare för bilister att ha överseende med hästskit längs vägkanten än vad det är att få "eländet" på gångvägarna, men för oss som rider så vore ju gångvägarna ett betydligt bättre alternativ.

En annan sak som många bilister inte tänker på, är att det är de som står som ansvariga OM det händer något. Om bilen kör vääääldig långtsamt förbi, och hästen hoppar upp på bilen, så är det bilistens fel. Undrar om bilisterna skulle uppträda annorlunda om de skulle ha detta i tankarna? Troligtvis inte.. Men man kan ju alltid hoppas.

Det där har jag också tänkt på, att om bilisterna visste att det blir DE som står skyldiga, skulle de då bete sig annorlunda??

kl

Vi får kanske ta och sätta upp lappar på hästarnas rumpor :D Men jag vette tusan vad som kan stå på dom. Kanske Det är ditt eget fel om min häst repar lacken på din bil? :angel:

kl
Jag skulle önska att dem lättade på gasen och flyttade över foten till bromsen bara. Så på en 70 väg rullar dem förbi i 50, på en 50 väg rullar dem i 30.
Stanna tycker jag inte dem ska göra. Då ska man som hästekipage inte vistas på vägen om det behövs.
Men bilarna är sällan inte problemet (för mina iallafall som går i Stockholms innerstad på sommrana) Annars skulle jag nog ha lite bekymmer, tror jag.
Däremot "monstrena" som kan finnas i dikena.
Men jag tycker att mc-förare brukar alltid släppa på gasen när dem kör förbi. Man kanske behöver mer hjärnceller om ska kunna köra en sådan sak, så man fattar att även trafiksäkra hästar kan bli rädda på bilvägen.

vill bra säga en liten grej :bump:

För några veckorsen var jag och min kompis ute och red. Hon har en stadig och helt orädd tinker, medans jag satt på en häst som allt går på tårna.
Plötsligt hör vi ett dunkande några hundra meter bort , och min häst blir genast 3meter hög haha.
Och fram bakom kröken kommer tre öppna cabbar(eller hur man säger, alltså öppna bilar ), fullpackade med mindre nyktra studenter.
Jag blev jätte nervös( vet att man inte ska bli det, då hästen lätt känner det men det blev bara så ) och min kompis såg det.

Då gick hon fram och krävde att dom stängde av bilarna.:devil: ( vet inte om man får göra så, men dom gjorde det)
och det visade sej att dom var jättetrevliga. Visserligen frågade dom om vi skulle ha något och dricka, men vi tackade nej , Haha :p

Haha, vad snällt av dem. :p Visst finns det massor av trevliga människor som har förståelse för djuren, men tyvärr finns det ju också de som inte visar lika mycket respekt. :mad:

Hej, jag har har varit utsatt för en del skumma typer i trafiken i samband med uteritt. Det finns alla typer, verkligen.
De som menar väl men som inte vet bättre, t ex en äldre man som ofta stänger av bilen och låter oss passera men så snart vi passerat så startar han den och DÅ bråkar iaf min medryttarhäst bli rädd.
Hästar gillar ju inte att bli överraskade bakifrån direkt... Hellre att de ser en moped, motorcykel på avstånd som hela tiden låter konstant än att de försöker på sig konstiga trix som gör att de förvandlas till hästätande monster (enligt pållen alltså)
Jag tror att mycket beror på okunskap, sén vet jag att vissa yngre förmågot bakom ratten tycker att det är lite skojj att t ex tuta eller köra förbi fort som fan. Jag säger som så, de kanske inte bryr sig på mig och hästen men de borde ju vara rätt rädda om lacken på sin bil. Nå´t att tänka på kanske?

Sén är hästar flockdjur och flyktdjur som kan reagera olika från gång till gång, men visar man hänsyn, kör försiktigt förbi eller ev stannar så brukar det ju gå bra.
En kollega tyckte att om hästen inte vart 100 % trafiksäker så skulle den inte vara ibland bilar (hon är säkert en av dem som kör förbi fortast möjligast) men hon ville inte ta in att alla hästar som ska bli 100 % trafiksäkra måste vänjas och vara i trafiken...Hur de skulle bli trafiksäkra utan den träningenf örstod hon inte *suck*

Själv kör jag sakta förbi, på behörigt avstånd och ökar inte/rivstartar så fort jag kommit förbi hästekipaget...som vissa gör!

Som ryttare ser jag till att alltid visa min uppskattning på de förare som visar hänsyn så att de till nästa gång fortsätter med sitt hänsynstagande. Sitter jag på en häst som är orolig och rädd så visar jag dem att sänka farten eller försöker att få ögonkontakt, plus att man ju gör vad man kan för att inte råka ut för nåt. Rider ner i väggropen och stannar eller liknande.

Tummen upp för alla ni som visar hänsyn till ridande ekipage och gående...!!!

Man kanske skulle ha texten "Om du kan läsa detta kör du för nära - HÅLL AVSTÅND och sakta ner!" på ryggen ;-)

Klockrent Escape, en sån tröja ska jag trycka upp och använda när jag rider längs vägen =)

De kör tyvärr så fort så de hinner inte se texten... :( Annars var det en bra idé!

*kl*

Här omkring är alla supersnälla och saktar ner när man kommer. Häromdagen var det till och med en kvinna som stanna eftersom min häst blev tvugen att tramsa för att det låg ett travarätande dike precis när hon kom. Han gick alltså inte mitt i vägen med svängde ut rumpen endel. Hon stannade och jag tackade givetvis.

Nu kom hon bakifrån så jag vände och redförbi henne så hon kunde köra vidare innan vi fortsatte att tampas med travarätande diken.

Däremot var jag med om en väldigt lustig sak i förrgår. Möte en bil på vår lilla väg. TYvärr kan man inte riktigt mötas där så jag svängde in på en lite lucka i skogen och stanna där. Hästen som då hade energi så det räckte och blev över började trampa omkring. Kärringen stannar bilen och skriker: Hur kan du vara så oansvarig och ta ut en häst på denna vägen om den inte kan möta bilar. Hästar borde inte få gå bland trafik.

Jag såg ut så här: :eek: :crazy:

Till saken hör att vägen vi befann oss på är en pyttelite väg som endast leder upp till vårat stall/lösdrift. Och till ägarens boningshus. Tyvärr kom jag inte på något dräpande svar utan ruskade bara på huvudet och red iväg.

Har fått stora problem här hemma just nu.
Vi bor halft ute i skogen och har en pytte liten smal grusväg som bl.a går genom våran trädgård och som sedan fortsätter bortåt över gärden och genom skogen. Det är min ENDA ridväg och just nu på sommaren så åker det några jävla idioter på cross/moped här igenom i full fart, ibland drar dom även upp crossarna på bakhjulet:eek: Dom kör som idioter även där dom inte har någon sikt framåt. Jag vågar inte gå ut med mina hästar längre, håller mej bara till paddocken, jag som älskar att vara ute och rida i skogen. Våra hundar får numera ALLTID vara kopplad intill huset och dom är jätte ledsna:(

Vad tusan gör man???!

Har fått stora problem här hemma just nu.
Vi bor halft ute i skogen och har en pytte liten smal grusväg som bl.a går genom våran trädgård och som sedan fortsätter bortåt över gärden och genom skogen. Det är min ENDA ridväg och just nu på sommaren så åker det några jävla idioter på cross/moped här igenom i full fart, ibland drar dom även upp crossarna på bakhjulet:eek: Dom kör som idioter även där dom inte har någon sikt framåt. Jag vågar inte gå ut med mina hästar längre, håller mej bara till paddocken, jag som älskar att vara ute och rida i skogen. Våra hundar får numera ALLTID vara kopplad intill huset och dom är jätte ledsna:(

Vad tusan gör man???!

Sätt upp fartgupp där dom minst anar det :devil:

Men hallå?
En häst bör väl klara att en bil kör förbi i 70 eller 90? Samma med moped eller liknande. Här kör det förbi lastbilar/traktorer/släp osv på smala grusvägar. Man får väl hålla sig på en inhängnad ridplan om man inte har koll på hästen??

Nirak

Nja, det hjälper ju inte så mycket för vana crossförare, det tycker dom bara är roligt med lite gupp... dessutom är vägen redan i otroligt dåligt skick så ett gupp skulle inte göra så stor skillnad:(

Men hallå?
En häst bör väl klara att en bil kör förbi i 70 eller 90? Samma med moped eller liknande. Här kör det förbi lastbilar/traktorer/släp osv på smala grusvägar. Man får väl hålla sig på en inhängnad ridplan om man inte har koll på hästen??

Nirak

Men om man bara håller sig på inhägnad område så lär sig hästen aldrig att inte bli rädd. Man måste öva. Dessutom finner jag ingen anledning att man ska behöva köra förbi varken hästar eller människor i 70 även om hastigeheten säger 70.

Hur ska då hästen kunna vänja sig och bli trafiksäker? Ska man sätta in en TV i stallet med en film som visar hästen att bilar inte är farliga? :smirk:

När man tar körkort blir man hela tiden inmatad med att man ska kunna stanna för varje trafiksituation = t.ex. en rädd häst
I så fall tycker jag att vi säger åt älgarna att hålla sig i skogen också

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka