Trafikvett?

C

CikkoSuit

Ngn mer än jag som har problem med at bilar / mopeder kör förbi i minst 90 knyck förbi hästen när man skrittar på vägen, och bryr sig inte om att dom ser när min häst halv stegrar för han blir rädd när bilarna går så fort, sen finns de vissa som lyssnar och dom tackar man självklart, men dom andra, vart fins deras vett nånstans ? :confused:

Sv: Trafikvett?

Jotack de finns lite varstans här i Sverige:mad::smirk: brukar alltid ge tecken åt dom att sakta ner (de som kör för fort), men tyvärr verkar inte vissa förstå...

Det har jag åxå länge undrat.. :confused:
Här genom byn kör golk som galna. Har hänt mååånga gånger att folk till och med gasat när de precis ska köra förbi en! :eek:
Är ju tur att man har en stabil kuse som inte så lätt blir skrämd. Men det kan ju inte bilförarna veta.. Hon hade ju lika gärna ha varit jätterädd för bilar. Och sen kan hon ju bli skrämd av nånting annat och hoppa ut på vägen.. usch, det är då mer än en gång man har suttit med hjärtat i halsgropen :crazy:
Men dom som faktiskt saktar in, och när det behövs också stannar, ska ha all credit :)

visserligen, men jag tror att det minst lika ofta handlar om okunskap som att folk är otrevliga.

även om det är irriterande så måste man inse att alla inte vet vilka situationer som kan uppstå och vilken utsatt postition en ryttare har i trafiken, många fattar nog inte ens varför hästar blir rädda...

kan bara reflektera till en sak som hände idag.. Skulle köra förbi ett ekipage på en smal grusväg nu ikväll när jag skulle iväg och träna..

Tjejejn på hästen satt och snacka i mobiltelefon och typ titta ut över hagarna som är på sidan av vägen och verka inte alls änns bry sig i att jag kom i bil bakifrån..

Fan blev ju skiträdd över att skrämma hästen, för va skulle hon haft för chans då ?

Jadu det undrar jag med. Vi har tom. en person som har hästar själv som gasar förbi oss i 190 trots flera tillsägelser från hästfolk runt omkring.

Jag tror att folk tror att hästarna är säkrare än vad de egentligen är..

Japp...men det finns vissa som är underbara..tom stannar,endel har tom stängt av bilen,motorcýkeln..sånna kan ju alla vara!!:D

Där jag har häst är alla faktiskt jätteduktiga på att köra förbi 'snällt'. Det finns en gubbe här som stannar 500 meter framför en om man ska mötas och stänger av bilen :) De man möter här ute i urskogen har antingen häst själv eller är böder som känner någon som har häst och har hästtrafikvett. Enda som inte kör så trevligt är mjölkbilen, men den kommer förbi klockan fem prick varje dag så det är lätt att undvika den :D

Dom finns överallt.. Tyvärr..
Var med om en skum grej för nån vecka sen. Vi bor alldeles brevid en stor väg..En dag när jag sitter på hästen och väntar på att kunna rida över kommer det två bilar bakom. En är väldigt "snäll" (eller vad man ska säga) och stannar en liten bit bakom hästen, trots att han står helt stilla. Den andra bilen fortsätter att gasa och bara ska köra om, ända fram till stopp-linjen. På höger sida om den andra bilen (!) :eek:
Jag menar, det är en korsning där det kommer bilar, dessutom är det stopplikt :cool: + att det är en ganska djup slänt på höger sida av vägen

Skumma/otrevliga typer finns överallt i trafiken, både bakom ratten och på hästryggen

Senast ändrad:

Jodå, händer titt som tätt här. Kommer ihåg när jag var medhjälpare på en uteritt för mindre vana ryttare och en jävligt illalåtande bil blåste förbi oss på grusvägen i 100+ knyck så gruset sprutade, dessutom tutade idioten innan han körde förbi. Gissa om vi hade problem att lugna ett gäng skrämda hästar och barn efter det. Skoterförarna är också helt borta, gasar gärna lite extra när de får syn på ett hästekipage för "det är ju så roligt att se när hästarna blir rädda".

Men sen finns ju guldkornen också, de som när man möter dem på slingan kör in till sidan av vägen, stannar bilen och väntar tills man passerat och hunnit iväg. All heder till sådana människor. :bow:

Tyvärr är det vissa människor som inte fått med sig något vett vid tillverkningen. När jag är ute och rider är det som tur är väldigt få som tillhör denna kategori. Det jag har märkt är att folk tar mer och mer hänsyn till mig kanske för att jag tackar varje gång någon kör förbi på ett vettigt sätt. Nu såg jag att du tackar men jag har tyvärr märkt att ryttare ofta tar för givet att alla ska vara snälla mot dom men anser sig inte behöva ge något tillbaka. Vissa anser tex att det är helt ok att rida mitt i vägen och hindra bilar från att komma fram om deras häst inte är helt trafiksäker :crazy: varför inte rida in i skogen och släppa fram trafiken. Om en icke hästmänniska råkar ut för sådant här flera gånger så förstår jag om de drar förbi så fort de kan. Har du provat med att ge tecken för att de ska sänka farten det är inte alla som förstår att hästar är flyktdjur.
De total idioter som finns brukar gå att komma tillrätta med genom att rida med ett långt dressyrspö, när bilarna kommer så vinklar man ut spöt det brukar betyda att de saktar farten och håller ut (annars kan de ju få repor i lacken).
Tänk på att tacka om någon uppför sig det minsta lilla bra alla blir glada av ett tack och tar vanligen större hänsyn nästa gång :).

Jag skrev en insändare om det här problemet i lokaltidningen och fick bl.a till svar att hästar inte borde vara på trafikerade vägar och att jag borde sätta en varningstriangel på rumpan på hästen... Verkar finnas väldigt lite förståelse för hästar och ryttare efter vägarna hos "vanligt folk".

Jag skrev till länsstyrelsen och vägverket efter detta och har bett om att få sänkt hastighet förbi vårt stall och grannens och en "varning för häst" skylt. Det är tyvärr lång handläggningstid och min granne som ansökt om detta tidigare har fått avslag.

I tidningarna här omkring har det varit flera reportage om ryttare och hästar och trafik och det tror jag är bra! Folk vet faktiskt inte hur de ska bära sig åt (även om vissa verkligen skiter i det eller VILL skrämmas...). Så information är bra!

Häromkring finns det förvånansvärt många som faktiskt HAR trafikvett! :bow: De flesta vet om hur hästar är, och kör därefter lugnt och städat. Finns många som tom. stannar och stänger av motorn!

Vet två som är lite halvdana i det där med trafikvett, den värsta är faktiskt en tant på 70+ :mad: Hon kör rätt upp i baken på hästarna och smågasar lite irriterat. Tur att våra hästar är väldigt trafiksäkra och orädda!

KL. Det är ju faktiskt lite konstigt, för i körkortsböckerna (nu för tiden iaf.) står klart och tydligt att hästar är lättskrämda djur och att man SKA köra "tyst" och försiktigt förbi dem! Hur många som tagit körkort har missat detta?
Upplever också att de som kör försiktigt är antingen unga människor som nyss fått körkort, eller de som själva har djur hemma eller känner folk som har häst.

Hos oss finns det också såna som är snälla och kör jättesakta, men sen så finns det också såna som bara gasar förbi.

TantStrul : Kan du inte be vägverket "sätta dit" vägbulor ?

Det värsta är , d'är min häst står bor BARA bönder / hästmänniskor, dom borde ju ha mer vet en alla andra "vanliga" människor kan man ju tycka ? :confused:

Det är helt sjukt! Jag har åxå varit med om att folk gasar på när dom kör förbi! Vad f*n tänker dom med då?

Tänk om min häst hoppar ut framför bilen. Då dör ju garanterat alla 3 typ!
:eek:

Fast en fundering...
Tycker ni verkligen att bilarna måste STANNA för att visa hänsyn?
Jag själv tycker de flesta hästar reagerar mer negativt för en bil som står helt still än en som rullar på försiktigt förbi.
När jag själv kör förbi ett hästekipage vill jag någon gång under "förbikörningen" ha haft ögonkontakt med ryttaren/kusken så att jag vet att de är med på att jag kommer.

Sen ligger det ju nått i att hästar ska vara trafiksäkra för att vara på vägen, MEN å andra sidan så kan de ju inte BLI trafiksäkra om de inte får vistas i trafiken.
Har haft MÅNGA jobbiga diskussioner om det här med min bror som anser att hästar kan vara i skogen och inte på vägen. :mad:

Inte stanna helt kanske, jag tycker som du, att det är bättre om dom kryper sakta förbi och gör så gott dom kan för att inte stressa hästen :)
Jag har också tänkt på en sak..Dom flesta bilar jag har sett saktar ner när dom möter nån med en barnvagn eller liknande (givetvis är ju det jättebra). Men varför? Är det för att inte väcka ungen som ev. sover eller för att den kan hoppa ut framför bilen utan förvarning? :confused:
Tycker att om man saktar ner för en barnvagn kan man gott sakta ner när man möter en häst, men det är inte lika självklart för en del...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka