trafiksäkra en häst går det??

D

Dezz

Hej!!

Har en häst som var med om en olycka som liten, han är inte livrädd för bilar men man kan inte lita på honom, ibland går han hur lugnt som helst o ibland har han tendenser till att slänga sig ut framför bilen..

I hagen bryr han sig inte alls om bilar eller långtradare utan det är bara bär han rids.. Vill oxå tillägga att han har gjort detta med alla hans ägare inte bara med mig..

Funderar på om det går att lära honom att bilar inte är farliga eller om det bara är att acceptera att han inte ska ridas på vägar??

Jag har haft en fundering på att ta med honom och sätta mig vid en stor väg i ett par timmar i veckan. Just för att avdramatisera det hela.. men frågan är om det är meningsfullt eller om det bara är slöseri med tid??
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

hmm..du kan ju prova på en mindre väg med någon du känner som kör ? och leda hästen när bilen kör förbi några gånger...

jag skulle nog ut o gå med min häst i närheten av bilar..känns som bilister är försiktigare när du går med häst.. eller så är det bara inbillning..

ta med han o sitta vid en väg? mja..varför inte det kan ju funka..
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

Det absolut bästa som finns enligt mina erfarenheter är att ställa hästen i en hage vid vägen. Annars rid ut med en häst som är stensäker i trafiken och din häst går bra ihop med.
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

Träna, träna, träna! Ha en kompis som kör bilen som hela tiden är beredd. Att kunna rida ut och vara 100% säker på att aldrig möta en bil resten av livet är ju inte alltid så lätt.

Hage vid vägen är nog en bra ide!
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

Absolut!!! Det är inte omöjligt.
Jag har aldrig behövt trafikträna en häst men där emot är jag helt inställtd på att inget är omöjligt att avvänja en häst för dess rädsla (eller vart meningen kanske lite fel där:p )

Det jag menar är att "fobi" går att träna bort bara man tar tid, vilja och mod.

Min kompis häst är likadan, blir bara rädd för bilar då man rider honom, tror fortfarande han är osäker i trafiken men hon kanske inte har lagt så mkt tid o träning till det hela.

Det är lite som med min häst, utan en ledare längst fram blir allt så mkt läbbigare, är jag ute och går med henne går hon cool lungt och tryggt efter.
Sitter jag upp kan helt plötsligt den stenen, den popstlådan och den ängen vara farlig.
Men det gäller att göra det så OFTA som möjligt..jag har märkt att hon blivit mer självsäker och modigare ju mer jag ridit ut.

Ta en helg nu då och träna med dina föräldrar, de kan väl ta bilen och köra förbi er, de vet ju vad hur h*n beteer sig så du behöver ju inte vara rädd att de vrålåker förbi utan vett i hövvet.
Det är nog den säkraste övningen =)

lycka till!
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

Ä det så man ska göra med en korädd häst med? Har funderat på att antingen låna två kor över sommarbetet, eller låta min häst gå med en kompis i några veckor i en lite mindre kohage. Vad tror ni? Han tvärvänder om han har kossor på båda sidor om vägen. Jag skrattar bara mest nu men tanken är om det kommer bilar bakom blir det ju inte bra. Det roliga är att han hade kalvar bredvid sin vinterhage och de stod mer eller mindre och pratade till slut på kvällarna. Reagerar vid gris och kodoft om man rider förbi en ladugård. Vi är nya med varann så jag tror att det ger sig med tiden. Bara undrar om nån har tips?:):bump:
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

jo han står i en hage vid en ganska stor väg o där är det aldrig några problem, verkar som om att det inte stör honom i hagen bara när det är ryttare med.. men det är klart att det skadar ju inte att han hör trafik varje dag..:smirk:

Jag vet faktistkt inte hur han reagerar om man skulle rida med en trafiksäker häst.. så det blir väl till att prova det..

Ta med en bil som man kan rida brevid är oxå en bra ide.. jag ska fråga någon kompis om de kan hälpa mig med det.. men hästar är ju smarta så snart har han förmodligen räknat ut att alla bilar är farliga utom just den ;)
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

Det som jag tycker verkar lurigt är att hästen ibland är lugn och ibland blir rädd. Så även om du tränar, tränar och åter tränar så visst så blir det garanterat bättre men erfarenheten av olyckan kan poppa upp på det minst oväntade stället för att ställa till något.

En annan aspekt är att vid en ev olycka kan skulden bli lagd på dig på du "bevisligen" ridit ut på en häst som inte är säker.


Obs- bara mina spekuleringar.
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

En annan aspekt är att vid en ev olycka kan skulden bli lagd på dig på du "bevisligen" ridit ut på en häst som inte är säker.

Nej, Det stämmer inte. Man är näst intill ALDRIG ansvarit som ryttare i trafiken. Det är endast om man visar GROV oaksamhet i trafiken.
Jag har själv varit inblandad i en olycka med ryttare och bil. (jag var ryttaren)

Jag har pratat med en tjej som jobbar som ridande polis. Och hon säger att det ALLTID är bilisten som är ansvarig och detta beror på att hästar är djur och att man inte anses kunna kontrollera ett djur till 100%. Så även om hästen hoppar rakt på en parkerad bil så täcker bilens försäkring det. Ryttaren blir inte vållande även om bilen är parkerad. Kan låta lite knäppt med så är det. Så det kan vara skönt att veta att man alltid har rätten på sin sida i trafiken som ryttare!

Till TS: Jag hade en häst förut som kastade sig för bilar. Vi tränade med bilar som kompisar körde, de var då berädda på vad som kunde hända och man kunde i lung och ro lösa problemet. Vi höll på en hel eftrmiddag med det löste sig sen och han slutade. Att hästen inte göt det i hagen men med dig på kan tyda på att du kanske spänner dig när du ser en bil. Även om du inte är rädd alls reagerar hästar oftast som man förväntar sig. Om han brukar kasta sig för bil förväntar du dig det beteendet när du ser en bil. Hästen infriar då dina förväntningar och det blir en ond cirkel. Vad händer om någon annan rider? Någon som kanske inte vet att det brukar hända?
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

Tror inte det har med hage vs ridning att göra.. Men när du rider så kommer ju bilarna väldigt mkt närmare än när han är i hagen, eller hur?

Skulle aldrig våga ta med en trafikrädd häst till en stor väg, det låter livsfarligt!!!
Fråga någon om dom vill hjälpa dig att träna. Kör sen fram och tillbaks på en lugn väg, och om hästen visar rädsla så måste bilen stanna. När hästen är lugn igen kan ni fortsätta.
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

När jag köpte honom, köpte jag honom som trafiksäker för det var det säljare sa, så jag var inte det minsta rädd första gången vi mötte en bil. Utan det var tom så att det var min 4 åring som red och jag gick o ledde hästen :angel:

så fort jag märkte att han reagerade åkte hon givetvis av och fick gå.. och sedan har jag gått med honom när vi har varit i närheten av stora vägar..

men jag har fått veta i efterhand att han var med om en olycka som liten (av en annan ägare till honom) och att han inte är det minsta trafiksäker, han har slängt sig ut framför bilar mm.. Den tjejen har jobbat massor med honom för att få honom trafiksäker men hamnade tyvärr tillbakapå ruta 1 när det kom en bil och tutade på dem..:( :(

Känns som om detta är något man bör jobba på eftersom det kan ju hända att man i någon situation måste ut på en väg, och då kan det ju vara bra att han fixar det..
 
Sv: trafiksäkra en häst går det??

Ä det så man ska göra med en korädd häst med? Har funderat på att antingen låna två kor över sommarbetet, eller låta min häst gå med en kompis i några veckor i en lite mindre kohage. Vad tror ni? Han tvärvänder om han har kossor på båda sidor om vägen. Jag skrattar bara mest nu men tanken är om det kommer bilar bakom blir det ju inte bra. Det roliga är att han hade kalvar bredvid sin vinterhage och de stod mer eller mindre och pratade till slut på kvällarna. Reagerar vid gris och kodoft om man rider förbi en ladugård. Vi är nya med varann så jag tror att det ger sig med tiden. Bara undrar om nån har tips?:):bump:


Välkommen till min krets haha, mitt sto är rädd för kor, första gången vi gick förbi några stegrade hon nästan ner i ett dike.
Som tur var gick vi på promenad då, men ju mer vi gick förbi de där kossorna var de inte så farliga längre.
Nu var det länge sedan hon såg några efter de träningspassen så för några veckor sedan var inte kor så säkra längre haha men det gäller att fortsätta träningen lite då och då även om de där korna blivit "vänner"
Så det är jättebra att vara så nära kossorna som möjligt!
Själv kanske jag ska fråga om jag får ha mitt sto i en STOOOOR beteshage där kor brukar gå i sommar (nära huset så) då får hon antagligen gå med kossorna, haha hon kommer vara helt upp i varv från början men jag är hel säker på att hon vänjer sig fort.
Att ta hem kor var ju en toppenidè:) !
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 664
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 682
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp