Trafikrädd häst

L

lia2

Hej Hej

Jag har precis börjat att träna en varmblods travare (hingst och 7 år).
Han är ingen tuff häst och är väldigt osäker när han är ute på ridtur ensam.
Ett stort problem är att han är jätte rädd för bilar, han reser sig och hoppar/stutsar mot bilarna när dom åker förbi. När han står i hagen hemma bryr han sig inte om bilar el. traktorer. Jag har har nu slutat att rida honom på vägen.Är det någon som vet hur man kan träna bort det att han är rädd för bilar?

Hoppas på många bra tips :D

Mvh Lia2

Sv: Trafikrädd häst

Säkert sällskap med, korta turer och nöta nöta:)
Det går, men kan ta tid:) Lycka till:)

*KL*

led honom längs vägen, kanske han känner mer trygghet när du går brevid. har du möjlighet kan du ju be en vän åka bil och möta dig, då är ju föraren medveten om att hästen är rädd för bilar.

Ja, om han e så rädd så hade jag börjat träna på en säker väg någonstans och bett en kompis köra förbi tills dess att han kan stå stilla avslappnat när bilen kör förbi och sedan fortsatt därifrån

Det problem hade vi också nu för ett tag sedan med vårat nyköpta vbl sto, att hon blev rädd och hoppa och studdsa ut i trafiken men vi visst om det när vi köpte henne.

Då våran nordis är tryggheten själv, började jag leda dom ihop nere på vägen, men vårat äldre sto längst ut, när bilarna närmade sig och våran trygga dam inte brydde sig, gjorde inte hon heller det.

Sen började vi rida på vägen ihop med båda hästarna och när ngn bil kom gick vi upp på utsidan med våran andra.

Nu ca 2månader senare går hon i trafiken utan att blinka dessutom utan sällskap från våran andra. Vi har varit noga med berömmet och inte lägga ng större notis på bilar, traktorer m.m

Gör man ingen större affär av det brukar det funka.

Vi hade tidigare en fjording valack som andra häst, han visst vi inget om han var rädd eller inte då vi köpte han oinriden vid 5 års ålder. Första gången vi red ut kom det en traktor och han for rätt ut i vägen och ner på andra sidan sittandes på rumpan. Det var väl ingen hitt för han och sen hände det aldrig ngt mera.Vile bara berätta då det var lite småroligt, bni må tro att han som körde traktorn fick sig ett gott skratt.

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka