Sv: trafikrädd häst
Jag har just köpt en häst (10 år, NSV Bruks-vallack) som jag upptäckt är livrädd för tung trafik! Jag har ännu inte ridit honom på bilväg för jag ville se hur han reagerade på trafik först och det var ju tur att jag gjorde det!
Han var verkligen jätterädd! En mindre lastbil, en skåpbil med släp och en timmerbil mötte vi och de fick krypköra förbi eftersom han dansade runt på vägen, stackaren!
Det är en liten asfaltväg med plats att gå av och in i skogen eller ut på fält, så det är en bra väg att träna på. Att vi faktiskt mötte så många olika fordon var ren tur, för det brukar inte komma så mycket olika fordon där.
Cyklar var inget problem alls och personbilar blev han bara lite spänd av!
Han försökte flera gånger att dra iväg med mig hemåt, eftersom där fanns ju tryggheten i form av hans nya kompisar i den stora fina hagen! Jag representerade uppenbarligen inte tillräckligt mycket trygghet för honom än.
Jag hade repgrimma, ett långt ledrep och handskar på mig. Det var tur för annars hade han nog slitit sig och sprungit hem!
Det var naturligtvis tråkigt att upptäcka att det var så illa ställt med trafiksäkerheten hos denna häst, men jag tänker på intet sätt ge upp! Det är han i övrigt alldeles för bra för!
Jag tänker börja träna med min mans stora skåpbil, både med och utan hästtransport. I övrigt vara på ridbanan och träna på andra konstiga saker som tex presenningar, paraplyer och saker som låter mycket, för att på så sätt förhoppningsvis få hästen att förstå att den klarar av skrämmande saker tillsammans med mig.