trafikfarlig...

G

Gifted

Eftersom jag är väldigt mörkrädd av mig och inte tycker att det är särskilt givande att skritta uppsuttet på asfalterade upplysta vägar så brukar det bli ett par raska promenader/vecka tillsammans med hästen den här årstiden.

Problemet jag har är att det finns ett par småvägar häromkring som fungerar kanon, hon är inte rädd för bilar, traktorer, plogbilen eller något sådant. har träffat på det mesta, skotrar, snöslungor osv.
Problemet är att om jag vill gå en längre sväng så finns bara en enda väg att gå till "andra delen" av byn, och på denna väg är hon helt tokig. det kan räcka med att det kommer någon och går så far hon runt runt svansen ligger på ryggen och hon är helt stissig.
Ibland går det bra att möta någon eller att möta en bil, men ibland är det som att det klickar i huvudet.

Det är ju egentligen inte ett problem, jag låter bli att gå där, men det skulle vara intressant att höra någon åsikt om det... någon som varit med om liknande?? eller som kan veta vad det beror på.

Hon är i övrigt lugn i nya situationer och och mycket väl uppfostrad. Bara på detta ställe som hon är "konstig".
Jag har provat att promenera från andra hållet, ingen skillnad, provat rida, ingen skillnad, slutade med att jag fick kliva av, promenerat i dagsljus osv. men det är samma sak. vi blir ju en trafikfara och det känns dessutom farligt för mig när hon blir så stressad att hon knappt lyssnar på mig eller ens noterar mig.
jag har som sagt slutat gå där.

tips??

Sv: trafikfarlig...

Kan det vara så att det ligger ett älgstråk där? En del hästar är vääääldigt känsliga för sånt.

Kan också vara nått skumt litet ljud som du inte hör, tex såna där små prydnadsväderkvarnar som står och snurrar, de kan låta lite underligt.

Svarar er båda.
Vägen ligger delvis längsmed hennes sommarhage, ca 100-150 meter av ca.600m väg. så hon är ju van med miljön, det är ju våran "hemmaväg". spelar ingen roll om man går till eller från stallet heller. har man sällskap av en annan häst så är det inga problem alls.

Den går liksom över åkrarna som skiljer "bydelarna" även mellan två hästhagar längre bort på vägen. ett fåtal hus, inga "konstiga grejer" som låter, och det är alltid i samband med "vardagliga" situationer som hon stissar till sig, typ möte med bil, möte med gångtrafikant eller liknande, vilket innebär att om jag går helt själv på vägen så är jag nästan 100 på att hon är lugn, men den är ganska vältrafikerad så man är ju aldrig ensam.
vad jag vet går det inget älgstråk där, finns inga spår eller liknande, är uppväxt efter denna väg och har då aldrig sett älgar längs vägen eller på åkrarna intill, inte rådjur heller. Och om det vore något så vanligt eller hur man ska säga så borde något annat djur ha reagerat, typ andra hästar eller iaf hundarna...

tack för svar iaf :)

Jag gissar på att hon känner sig otrygg när då går denhär vägen. Hon kommer för långt ifrån det område som själv anser vara tryggt och när hennes flock. Därför så reagerar hon inte när en annan häst är med då följer ju flocken med henne. Men utan så känner hon att hon kommer för långt ifrån dem och beredd att lyda flykt instinkten när något oväntat dyker upp.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar