Trafikfarlig häst....goda råd ?

Sv: Trafikfarlig häst....goda råd ?

Hej,
Jag har en islandshäst som jag ägt i 18 månader nu.Han gör precis som din häst.Kommer mötande bilar för fort så snurrar han eller finns det ett bra dike så kan vi hamna där och fort går det...Det verkar som att ju mindre avstånd vi har till bilen desto mindre fart klarar han.Är det en jätte smal grusväg så måste bilen helst stanna så vi kan rida förbi då går det bra.På den stora vägen klarar han typ 60 km.Gasar de på eller inte saktar ner så reagerar han.

Vi har tränat och tränat och det har gått bra i ca 6 månader nu.Ända tills i söndags.Då kom det 2 st bilar på raken som körde typ 80 km och det är så smalt på vägen så 2 bilar kan inte mötas.Det blev en reaktion då.Han vänder rumpan till men börjar inte springa....Jag vänder tillbaka honom och fortsätter som om inget har hänt.Sen var den ridturen förstörd!
Snacka om bakslag!

Idag var vi ute och red igen på den mindre vägen och när det kom en bil så ställde han sig mitt över vägen med rumpan mot bilen.Jag hade kontakt med bilföraren och bad honom stå still så vi kunde rida förbi.
Jag var helt slut efter...
Jag har bettämt mig för att inte rida själv på vägar utan ha sällskap med trygga hästar och sen är det till att träna och träna och försöka slappna av.

Men som sagt det har gått bra länge nu så jag tycker att det hjälper att utsätta honom för bilar och inte undvika problemet.

Sjunga är bra!Då måste man andas.Sen att man sitter ner i sadeln och drar axlarna bakåt så man har bra balans.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 542
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar