Trafikfarlig häst....goda råd ?

Sv: Trafikfarlig häst....goda råd ?

Lova att du håller oss uppdaterade om hur det går för er, väldigt intressant problem detta :idea:

Jo, en tanke jag fick:

Kan det vara squeezen han är rädd för? Alltså att han blir lite klaustrofobisk när bilen är precis bredvid på den (enligt honom) för smala vägen? Många hästar är klaustrofobiska ju...

När bilen kommer bakifrån hinner han inte ladda upp sig inför den obehagliga känslan, och då går det bra, men när bilen kommer framifrån så hinner han ladda eftersom queezen ökar när bilen närmar sig. Om han får närma sig själv så har han kontrollen på squeezen och då går det bra...

Kan du inte ta hjälp av någon med bil, gå till någon stor öppen yta, typ grusparkering. Börja med att "möta" bilen på lååångt avstånd i sidled, beröm när han inte reagerar. Avancera närmare gradvis, avsluta INNAN det blivit för nära och han har flippat ut. Gör detta flera gånger, se om han klarar att möta närmare och närmare vartefter som ni tränar.

En annan grej, som kan kombineras med ovan, är att ställa hästen med rumpan mot bilen när den kommer. Direkt ni ser bilen stannar ni lugnt och fint, vänder upp rumpan och väntar tills den kört förbi. Skulle det funka?
Jag tror att om man lär hästen att han kan ha kontrollen även vid möte framifrån, så kan han lugna sig. Tillslut kommer han antagligen tycka att det känns onödigt att vända upp rumpan varje gång, och så vänjer han av sig själv med det när han är redo.

Alla sätt där ni kan möta en bil utan "tokryck" kommer att göra både dig och hästen mer avslappnade, vilket ytterligare kommer snabba på inlärningen.

Angående synen, bara en lite annan vinkling-
ET´n brukar säga att hästar som har hämmad rörlighet i atlaskotan blir "spökrädda" just för att de inte kan vinkla huvudet som de vill. Och det kan jag skriva under på, har själv lindriga problem med atlaskotan och när det är illa kan jag uppleva mig själv som mer skärrad och liksom "överraskad" när man ser saker skymta förbi i ögonvrån, mycket mentalt förmodligen just för att man känner sig hämmad.
Inte säkert att det är så för din, men kan man förbättra det på något vis kan det ju vara kul att veta hur! :p

En annan teori, om vi nu ska grotta i orsaken! ;)

Just i det läge där bilen far förbi är vi ryttare nog mer nervösa. Det är då det faktiskt kan bli en smäll. (Pratar utifrån mig själv nu! :p Inte att jag fått någon smäll alltså, men att det i hjärnan är det "nervösa" momentet där man kanske omedvetet slutar andas eller spänner sig lite eller får en negativ bild i huvudet.)
Om det skulle vara så, då kan det ju vara ryttarens bristande kontroll i den millisekunden som hästen lärt sig -blivit osäker av och som sen satt sig som en ovana.

Absolut! :bow:
Då kanske det hjälper att sjunga sig förbi bilarna, man kan inte hålla andan när man sjunger :idea:

Det är därför jag började med att sjunga för många år sedan så fort jag själv blev skrämmd eller annat så måste man bryta detta med en gång annars om amn har en nervös häst då flyger de..
Alla hästar jag har hållt på med har det funkat..

Om hästen är rädd för något måste man som flockledare godkänna objektet och sen tänka fram åt.. För så gör en flockledare i en flock hästar... Går där i mot flockledaren upp blåst eller är rädd så blir alla i flocken rädda.

Så länge vi är flockledare så är det vi som avgör det som är farligt och inte. Blir vi minsta osäkra och spännda då blir hästen det också. Men att genom att ta ett djupt andetag och sjunga lite titta framåt och focusera lugnt. Så brukar det gå väldigt bra.
Men glöm inte att kolla till på det farliga och godkänna det. För att bara låtsas som ingeting då tror inte hästen att du sett de farliga och då måste den reagera i alla fall..

Frågan är bara hur jag ska kunna bli mindre spänd när jag inte ens känner att jag är det ?
Men som du skriver, kanske mer fokusera på själva ridningen. Istället för att titta så mycket på bilen kanske jag ska fokusera blicken längre bort, planera ridningen och fokusera på att ta mig framåt och förbi. Mer framåt tänk helt enkelt. Är det så du också menar ?

Precis!;) Försök strunta i bilen. Fokusera på ridningen, fortsätt arbeta din häst, rama in och försök vara flera steg före hästen så han inte förekommer dig. Låt dig inte störas av bilen ifråga (lättare sagt än gjort, men försök)

För att spinna vidare på förra tipset, om det är så att koncentrationen försvinner ändå i just det momentet så uppstår två stycken frågetecken:
*Har man gjort övningen för lätt? Att hästen faktiskt bara har halvhjärtad uppmärksamhet så den fortfarande kan fokusera på annat, eller att det är för lätt att dra iväg. Skulle det funka bättre tro att ha hästen böjd, rida en öppna t ex? Eller kanske en skänkelvikning?
*Hur jobbar du konstruktivt för att hästen för varje gång den bryter ut ska förstå att det är fullt fokus på uppgiften du vill ha? Har du verkligen fortsatt fullt fokus på uppgiften själv trots att hästen bryter iväg från övningen?

Blir det någon skillnad om du dövar honom (stoppar proppar i öronen)?

Det kan vara ljudet just vid mötesögonblicket som skrämmer honom.

Lova att du håller oss uppdaterade om hur det går för er, väldigt intressant problem detta :idea:

Jo, en tanke jag fick:

Kan det vara squeezen han är rädd för? Alltså att han blir lite klaustrofobisk när bilen är precis bredvid på den (enligt honom) för smala vägen? Många hästar är klaustrofobiska ju...

När bilen kommer bakifrån hinner han inte ladda upp sig inför den obehagliga känslan, och då går det bra, men när bilen kommer framifrån så hinner han ladda eftersom queezen ökar när bilen närmar sig. Om han får närma sig själv så har han kontrollen på squeezen och då går det bra...

Kan du inte ta hjälp av någon med bil, gå till någon stor öppen yta, typ grusparkering. Börja med att "möta" bilen på lååångt avstånd i sidled, beröm när han inte reagerar. Avancera närmare gradvis, avsluta INNAN det blivit för nära och han har flippat ut. Gör detta flera gånger, se om han klarar att möta närmare och närmare vartefter som ni tränar.

En annan grej, som kan kombineras med ovan, är att ställa hästen med rumpan mot bilen när den kommer. Direkt ni ser bilen stannar ni lugnt och fint, vänder upp rumpan och väntar tills den kört förbi. Skulle det funka?
Jag tror att om man lär hästen att han kan ha kontrollen även vid möte framifrån, så kan han lugna sig. Tillslut kommer han antagligen tycka att det känns onödigt att vända upp rumpan varje gång, och så vänjer han av sig själv med det när han är redo.

Alla sätt där ni kan möta en bil utan "tokryck" kommer att göra både dig och hästen mer avslappnade, vilket ytterligare kommer snabba på inlärningen.

Jag tror det kanske kan funka att vända upp rumpan, eller iallafall få honom i en annan vinkel gentemot bilen. Kan ju ligga nåt i din squeeze teori också faktiskt. Han visar dock inga som helst tecken på klaustrofobi i andra situationer.
Angående övningen du beskriver på en stor yta, vi har faktiskt gjort sådana övningar. Dock vid endast ett fåtal tillfällen, det gäller att övertyga någon kompis om att vilja " bil öva" några timmar..:p men det jag vill komma till är att hästen verkar på nåt sätt fatta när vi ska träna på detta. För det tar inte många försök eller många möten med bilen innan han blir helt lugn. Det är som att han verkar tro och fatta att han inte ska vara rädd för just DEN bilen som vi övar med. För nästa dag om vi möter en "ny" bil så kommer beteendet direkt tillbaka. Jag skulle kanske behöva en hel uppsättning av olika bilar att jobba med...:bump:
Hmm..ja, jag har iaf fått många bra råd att fundera över. Kanske du kommer på ännu mer ?:bow: Och ja, jag lovar att uppdatera. I helgen har min sambo lovat att öva lite bilmöten iaf:)

Blir det någon skillnad om du dövar honom (stoppar proppar i öronen)?

Det kan vara ljudet just vid mötesögonblicket som skrämmer honom.

Men då borde han kanske bli skrämd när bilarna kommer bakifrån också ? Borde väl vara samma ljud ungefär kan man tycka...men det skadar inte att prova. Alla råd mottages tacksamt !:bow:

En annan teori, om vi nu ska grotta i orsaken! ;)

Just i det läge där bilen far förbi är vi ryttare nog mer nervösa. Det är då det faktiskt kan bli en smäll. (Pratar utifrån mig själv nu! :p Inte att jag fått någon smäll alltså, men att det i hjärnan är det "nervösa" momentet där man kanske omedvetet slutar andas eller spänner sig lite eller får en negativ bild i huvudet.)
Om det skulle vara så, då kan det ju vara ryttarens bristande kontroll i den millisekunden som hästen lärt sig -blivit osäker av och som sen satt sig som en ovana.

Ja helt klart tror jag detta kan stämma. Som jag också skrev i tråden idag, troligen spänner jag mig mer än jag själv ens är medveten om....antar att det är mänskligt att få en negativ bild i huvudet och att förvänta sig det värsta när det är just det som brukar hända. En ond cirkel....:cry:

För att spinna vidare på förra tipset, om det är så att koncentrationen försvinner ändå i just det momentet så uppstår två stycken frågetecken:
*Har man gjort övningen för lätt? Att hästen faktiskt bara har halvhjärtad uppmärksamhet så den fortfarande kan fokusera på annat, eller att det är för lätt att dra iväg. Skulle det funka bättre tro att ha hästen böjd, rida en öppna t ex? Eller kanske en skänkelvikning?
*Hur jobbar du konstruktivt för att hästen för varje gång den bryter ut ska förstå att det är fullt fokus på uppgiften du vill ha? Har du verkligen fortsatt fullt fokus på uppgiften själv trots att hästen bryter iväg från övningen?

Fokus är verkligen en konst...jag börjar mer och mer inse hur viktigt det är för mig att fokusera framåt, fokusera på uppgiften och att få med mig hästen i detta. Jag tänker tillbaka på hur det var från början när jag inte visste att han skulle bete sig så här...då var jag helt lugn, helt avspänd och kunde fokusera...ändå så började han bete sig så här. Jag menar, jag själv blev ju inte spänd förrän efter en massa gånger detta hade hänt. Men om han nu fått bete sig så här under flera år, om ingen jobbat på detta, då har man ju liksom ett invant beteende att jobba bort, mer än att han skulle ha problem med bilarna egentligen...
Ja, det ska bli intressant att fortsätta jobba med detta...:)

För att slappna av är rörelse bra :idea:
Du vet när hästen går så kan du följa med i rörelsen ännu mer, trampa med hälarna och benen upp och ner, som om du cyklade baklänges :p Gunga med och "gå" med axlar och armar också.
Svårt att vara spänd när man rör på sig!

Jag tror det kanske kan funka att vända upp rumpan, eller iallafall få honom i en annan vinkel gentemot bilen. Kan ju ligga nåt i din squeeze teori också faktiskt. Han visar dock inga som helst tecken på klaustrofobi i andra situationer.
Det kan ju vara just kombinationen av något som han är liiite rädd för som närmar sig från långt håll och helt tydligt tänker squeeza honom :D Just den situationen, när något annant kommer för att squeeza händer ju sällan annars. I box, transport osv går han ju själv, och det trånga är still.
Angående övningen du beskriver på en stor yta, vi har faktiskt gjort sådana övningar. Dock vid endast ett fåtal tillfällen, det gäller att övertyga någon kompis om att vilja " bil öva" några timmar..:p men det jag vill komma till är att hästen verkar på nåt sätt fatta när vi ska träna på detta. För det tar inte många försök eller många möten med bilen innan han blir helt lugn. Det är som att han verkar tro och fatta att han inte ska vara rädd för just DEN bilen som vi övar med. För nästa dag om vi möter en "ny" bil så kommer beteendet direkt tillbaka. Jag skulle kanske behöva en hel uppsättning av olika bilar att jobba med...:bump:
Hmm..ja, jag har iaf fått många bra råd att fundera över. Kanske du kommer på ännu mer ?:bow: Och ja, jag lovar att uppdatera. I helgen har min sambo lovat att öva lite bilmöten iaf:)

Kan såklart vara så, att just nu, med just denna bilen, efter att ni gradvis närmat er, är det ok.

Kan du istället hitta en hyfsat trafikerad väg som har ett överkomligt dike samt en bra bredd med slät yta vid sidan? Gärna flera olika såna ställen.

Då kan du rida där, lite fram och tillbaka(kanske några gånger i veckan), håll rejält avstånd, slappna av, gunga med och rid bara fram. Minska sedan gradvis avståndet till vägen. Skulle det kunna funka?

Om det är en bit bort får du kanske leda honom längs de bitar ni måste möta bilar trångt. För då gick det bra va?
Se till att INTE hamna i den situationen igen, att han kastar sig. Kommer det en bil där du inte tänkt dig, stanna lugnt, sitt av helt normalt och led honom genom mötet. Du har INTE förlorat något då, däremot förlorar du varje gång han kastar sig.

Någon hundmänniska sa någon gång att man får 10 poäng om hunden kommer när man ropar, men 50 minuspoäng, varje gång man ropar och den INTE lyder.
Var ganska smart tycker jag :idea:

Varje gång han kastar sig upplever han att han räddat er från döden, att HAN gjorde det och att DU INTE gjorde det. Vilket minskar hans förtroende för dig. Om du visar att du vet att han tycker bilmöten är obehagliga, och att du fixar så han kan känna sig trygg, så kommer du växa i hans ögon. Oavsett HUR du fixar det.

Jag känner igen mig i allt du skriver. Har själv ett femårigt sto som reagerade exakt som din. Bilar som kommer bakifrån är inga problem. När vi tränade så går det bra den dagen men nästa dag var det samma problem, hon kastar sig i diket eller vänder hemåt. Eftersom det gick mycket bättre när jag promenerade bredvid så insåg jag att problemet är hos mig, man kan inte hjälpa att bli skrämd. Jag började göra så att om vi var på en smal väg eller bilen körde väldigt fort så stannade jag henne och väntade på att bilen fick passera. Undvik helt att titta på de mötande bilarna och blir det så att hon kastar sig så ignorerar jag det och bara driver framåt. Det har funkat för mig, idag går det bra med bilar, nu är det skåpbilar, lastbilar etc som vi ska vänja oss vid med vanliga bilar är inget problem längre. Lycka till!!

Gör inte saken för stor bara utan du/ ni ska bara ta det som att rida förbi ett träd. Förstorar ni det blir det värre som Cajsa skriver det sitter i ryttaren. Träna bara på att vara så lugn och normal som vanligt och börja inte helt plötsligt gå på hästen mycket mer än vanligt.
Är hästen exempel van att jobba ute kan det vara bra att jobba när bilen kommer också. Då tänker du och hästen på andra saker. Men jobbar du aldrig hästen ute så blir det hel skummt.

Försök att vara som vanligt och lugn och bara ta det som vanligt. Rid förbi det bara..

Ja så som Cajsa skriver hon bara ignonerar det helt som att det är att rida förbi ett träd eller vad som helst.. Bara bestämmt och lugnt...

Spännande när du ska ut och rida vid bilar nästa gång!

Jag känner igen mig i allt du skriver. Har själv ett femårigt sto som reagerade exakt som din. Bilar som kommer bakifrån är inga problem. När vi tränade så går det bra den dagen men nästa dag var det samma problem, hon kastar sig i diket eller vänder hemåt. Eftersom det gick mycket bättre när jag promenerade bredvid så insåg jag att problemet är hos mig, man kan inte hjälpa att bli skrämd. Jag började göra så att om vi var på en smal väg eller bilen körde väldigt fort så stannade jag henne och väntade på att bilen fick passera. Undvik helt att titta på de mötande bilarna och blir det så att hon kastar sig så ignorerar jag det och bara driver framåt. Det har funkat för mig, idag går det bra med bilar, nu är det skåpbilar, lastbilar etc som vi ska vänja oss vid med vanliga bilar är inget problem längre. Lycka till!!

Skönt att höra från någon mer med samma problem och som lyckats lösa det:)
Hur lång tid tog det för dig att få hästen att sluta med problemet? Jag tycker nämligen att jag gjort ungefär som du beskriver i mer än ett halvår nu och tycker det borde ha blivit en förbättring. Från början var jag verkligen inte spänd och jag har gjort som du, ignorerat och ridit framåt. Och så har jag tänkt att det borde lösa sig med tiden. Därför var jag lite nyfiken på hur länge det tog för dig.Möjligtvis har jag blivit mer spänd sista tiden, då kasten kanske har blivit lite "farligare". Han bryr sig inte riktigt var han hamnar, en gång gick vi till och med omkull i diket..så troligen har jag väl blivit mer spänd sedan dess..:cry:
Sedan beror det ju också på hur djupt rotat problemet är i hästen. Jag menar, min häst har troligen haft detta beteende i flera år enligt förra ägaren och då blir det ett "inlärt" beteende i princip. Enligt förra ägaren så "var hästen bara så här", medan jag kan tycka det är konstigt att man inte gjort något för att få bort problemet...Om nu hästen har "tillåtits" göra så här under många år så kanske det tar mig längre än ett halvår att fixa till det...jag får nog ha lite mer tålamod helt enkelt:p

Gör inte saken för stor bara utan du/ ni ska bara ta det som att rida förbi ett träd. Förstorar ni det blir det värre som Cajsa skriver det sitter i ryttaren. Träna bara på att vara så lugn och normal som vanligt och börja inte helt plötsligt gå på hästen mycket mer än vanligt.
Är hästen exempel van att jobba ute kan det vara bra att jobba när bilen kommer också. Då tänker du och hästen på andra saker. Men jobbar du aldrig hästen ute så blir det hel skummt.

Försök att vara som vanligt och lugn och bara ta det som vanligt. Rid förbi det bara..

Ja så som Cajsa skriver hon bara ignonerar det helt som att det är att rida förbi ett träd eller vad som helst.. Bara bestämmt och lugnt...

Spännande när du ska ut och rida vid bilar nästa gång!

Jag ska tänka att det är ett träd nästa gång....:bow: svårt att lura hästen att man är lugn när man kanske inte är helt 100% lugn. Men jag får väl sjunga lite:)och bara fortsätta öva. Nån gång MÅSTE det ju bli en förbättring!

Jag köpte henne för ungefär ett år sedan och då var hon så gott som aldrig trafiktränad. I början visade hon ingenting men i somras flög det en sten från en förbipasserande bil under en ridtur och sen var det igång. Det började med att hon kunde vara jätteduktig men efter fjärde bilen var det kört, eller tredje eller första etc... man visste aldrig. jag kan påstå att det har tagit fram till ungefär nu innan jag sett resultat som har hållit i sig, så det är nästan 1 år. Jag började med att promenera eller tömköra efter vägen om jag kände mig extra osäker en dag och red dom dagarna när det var lite mindre trafik. Jag tycker det är lättare att se hur hon reagerar och korrigera henne när jag inte sitter på, tömkörning är bra för då får dom inte stödet av att vi går bredvid. Ville hon stanna fick hon göra det, hoppa hon åt sidan korrigerade jag tillbaka henne o sen fortsatte vi. Man blir tuffare när man inte riskerar att åka av:).
Ska tillägga att hon har blivit rädd och prövat gallopera förbi mig och hem eller hoppat över ett dike in på nåns gård men då har jag bara vänt henne rätt och fortsatt. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 542
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka