S
sherrypie
Jag har en 6-åring som jag haft i ett år nu. Enligt förra ägaren så var han inte helt trafiksäker och hon sa att han brukade kasta sig ner i diken och försöka fly vid mötande trafik. Detta stämmer tyvärr helt och fullt. Men grejen är att han är inte det minsta RÄDD för bilar. Om man leder honom och möter en bil så tittar han knappt åt bilen. Vid ridning så reagerar han ENDAST på mötande trafik, bryr sig inte alls ifall bilen kommer bakifrån. Så detta är helt enkelt ett beteende som han utvecklat, har inget att göra med rädsla eller att han inte är van vid bilar. Det går bra att möta bilar om bilen står still, men minsta rullning funkar inte. Jag har övat genom att någon kör en bil fram och tillbaka och oftast ger han sig ganska snart och accepterar bilmötet. MEN är sedan likadan nästa dag. Det värsta är att han oftast inte visar nåt tecken eller förvarning eller spänner sig, utan precis när han ska möta bilen, så PANG, och han har kastat om, och den förskräckta bilföraren undrar vad som hände...det går så snabbt att jag ofta inte hinner förekomma honom och distrahera med nåt annat. Jag själv anser att det enda jag troligen kan göra är att bara mala vidare tills det funkar. Nån gång måste han ju vänja sig tycker man...
Eller har någon något annat vettigt tips ????
Eller har någon något annat vettigt tips ????