Trafikfarlig häst....goda råd ?

S

sherrypie

Jag har en 6-åring som jag haft i ett år nu. Enligt förra ägaren så var han inte helt trafiksäker och hon sa att han brukade kasta sig ner i diken och försöka fly vid mötande trafik. Detta stämmer tyvärr helt och fullt. Men grejen är att han är inte det minsta RÄDD för bilar. Om man leder honom och möter en bil så tittar han knappt åt bilen. Vid ridning så reagerar han ENDAST på mötande trafik, bryr sig inte alls ifall bilen kommer bakifrån. Så detta är helt enkelt ett beteende som han utvecklat, har inget att göra med rädsla eller att han inte är van vid bilar. Det går bra att möta bilar om bilen står still, men minsta rullning funkar inte. Jag har övat genom att någon kör en bil fram och tillbaka och oftast ger han sig ganska snart och accepterar bilmötet. MEN är sedan likadan nästa dag. Det värsta är att han oftast inte visar nåt tecken eller förvarning eller spänner sig, utan precis när han ska möta bilen, så PANG, och han har kastat om, och den förskräckta bilföraren undrar vad som hände...det går så snabbt att jag ofta inte hinner förekomma honom och distrahera med nåt annat. Jag själv anser att det enda jag troligen kan göra är att bara mala vidare tills det funkar. Nån gång måste han ju vänja sig tycker man...
Eller har någon något annat vettigt tips ????

Sv: Trafikfarlig häst....goda råd ?

Se till att han travar istället. Det kan hjälpa, faktiskt.

Hm..intressant aspekt :-) tack för tipset !

Vad händer om han går jämte en trygg kompis, som går närmast bilen?

Jag tycker ändå det låter som otrygghet, men en människa vid sin sida är det ok, men sitter människan på är han ensam att hantera monstret som kommer rullande emot honom...

Med vår Baldur gjorde vi så att äldre hästen gick närmast mötande trafik, tom lite framför Baldur. När han var trygg med det så fick den äldre hästen falla tillbaka mer och mer vid möte. När Baldur kändes trygg med läget avancerade vi så att äldre hästen tillslut gick helt bakom och han fick själv möta trafiken. Funkade fint just att gradvis fasa ut "stödet".

Om han ville stanna och titta på bilen, så fick han det. Om han ville vända sig med den(lugnt) så att nosen hela tiden var mot bilen, så fick han det. Ganska snart insåg han att bilarna bara passerar, han får kolla om han vill, men det händer inget så man kan lika gärna knalla på.

Kanske skulle du behöva börja om med trafikträningen?

Vad händer om han går jämte en trygg kompis, som går närmast bilen?

Jag tycker ändå det låter som otrygghet, men en människa vid sin sida är det ok, men sitter människan på är han ensam att hantera monstret som kommer rullande emot honom...

Med vår Baldur gjorde vi så att äldre hästen gick närmast mötande trafik, tom lite framför Baldur. När han var trygg med det så fick den äldre hästen falla tillbaka mer och mer vid möte. När Baldur kändes trygg med läget avancerade vi så att äldre hästen tillslut gick helt bakom och han fick själv möta trafiken. Funkade fint just att gradvis fasa ut "stödet".

Om han ville stanna och titta på bilen, så fick han det. Om han ville vända sig med den(lugnt) så att nosen hela tiden var mot bilen, så fick han det. Ganska snart insåg han att bilarna bara passerar, han får kolla om han vill, men det händer inget så man kan lika gärna knalla på.

Kanske skulle du behöva börja om med trafikträningen?

Tack för svar, det låter vettigt det du skriver. Vi har dock redan provat med en äldre häst, den är nästan alltid med när vi rider. Det har tyvärr inte minsta inverkan. Han har även fått stanna och nosa på bilar, vi har till och med biltränat i timmar tills han varit helt lugn och allt funkat...tills nästa dag, då har han varit likadan igen :-( Jag har alltså själv kunnat sitta på, möta bilen och allt under kontroll...han visar då inga tecken på osäkerhet. Och sen är det tillbaka likadant nästa dag... Han visar inga tecken på osäkerhet när bilen kommer emot honom, utan det är just i möteögonblicket som han vänder och slänger sig. Jag vet inte hur jag skulle kunna "börja om" med trafikträningen, den funkar ju när man tränar om du förstår hur jag menar..Jag vet inte...alla åsikter och teorier är välkomna !

Det jag tänker, angående hur du upplever att han reagerar på träningen, är att man nog inte hittat rätt teknik... Och då menar jag i de små detaljerna/timingen som kan göra rätt stor skillnad. Har man tränat på ett för hästen konstruktivt sätt så brukar man få lite extra gratis till nästa gång, inte tvärtom.
Missförstå mig rätt nu, det är en observation som jag själv gjort utifrån situationer jag själv fått jobba massor på och där man hunnit testa massvis med olika metoder/variationer innan man hittat någon hållbar lösning. Ex. på häst som har väldigt inrotat att man inte kan stå stilla vid uppsittning och man tyckte att man hade testat ALLT och gett allt en ärlig chans, varit konsekvent själv osv. Och till slut så har man fått kombinera ett par olika tänk/metoder och anpassat sig ännu mer till hästen in i minsta detalj och TILL SLUT (efter säkert 1½-2 år och säkert 50 timmar + nedlagda för ändamålet) hittat en strategi som faktiskt fungerat långsiktigt (om man ändå är konsekvent vill säga! ;) ) och som ger just det resultatet - har man gjort det bra gången innan får man lite gratis till början av nästa pass. Exakt samma sak om kusen är stressad - ibland lyckas vi inte förbättra kommunikationen tillräckligt just det passet för att ens kunna rida (om det är extremt, inte så vanligt) medans efter att ha kämpat 1-2 pass så nästa gång är hästen jättecool. Medans icke-konstruktiv träning kan göra att det blir en väldig gambling hur den kommer vara nästa pass.

Inte för att jag tror det här hjälpte så mycket :angel: men som tumregel kan man väl säga att gör man det till en fight med hästen så kommer det krävas mycket för att den ska "ge sig" och gör den det har man förlorat oavsett för man vill ju inte ha en robot, en kuvad häst? Hästar är olika, vissa kan nog väldigt lätt ta det som att man jobbar emot dom eller ta minsta lilla som att man ska snurra upp det ännu mer. Medans andra är lätt att hitta sina knep för som fungerar bara man är konsekvent.
Jag skulle nog helt enkelt ha försökt samla ihop en lista på alla tänkbara strategier och testat lite olika (men göra det ordentligt och ge allt ett "ärligt" försök sas) för att hitta vad som funkar bäst.

Distrahera hästen, alltså dressyra och hålla fokuset så långt det går?
Flytta bakdelen (eller kanske framdelen om hästen är dominant)?
Bara ignorera och låtsas som att det inte var något fel alls, bara vända tillbaka hästen och låtsas som ingenting?

Hur noggrann är jag med att inte höja pulsen/bli frustrerad själv? Hur duktig är jag på att inte fokusera på "det farliga" eller på felet?

Osv.

Oavsett - lycka till! :)

Jag skulle nog kanske ta och försöka klicka in den hästen.

Dvs först lära den att klick = godis.

När det är befäst försöka träna in bil = klick = godis

Tack för ditt svar, jag håller helt med dig i det du skriver. Jag tror det liksom blir lätt att fastna i ett mönster ibland och bara nöta på i samma gamla mönster. Det var just därför jag kastade ut frågan här för att få lite mer inputs och konstruktiva idéer...Än så länge har detta inte utvecklats till en fight mellan mig och hästen, utan det jag gör är jag håller mig lugn, vänder tillbaka och rider förbi bilen..eller ja, hoppar förbi kanske är mer rätt definition. Sen handlar ju den största delen om vad som pågår inom mig...för även om jag känner mig lugn så känner säkert hästen en viss spänning hos mig när vi möter en bil, naturligt, eftersom jag vet vad som komma skall. Och så har det väl blivit en ond cirkel. Men som sagt, jag är inte rädd och tycker själv jag är lugn..Jag har liksom tänkt att ju fler bilar vi möter och jag inte gör nån stor grej över det, så borde ju beteendet liksom avta...får ofta rådet att bara fortsätta som jag gör och att det ger sig med tiden...Men kom gärna med fler råd ! :-)

Hmm.. hur har ni gjort när den äldre hästen varit med då? Var i förhållande till unghästen och bilen går den? Kan man prova olika positioner och se om det blir skillnad?

Klickerträning kan vara en bra lösning.

Kan man känna sig säker på att den inte har synproblem?

Om du stannar hästen och låter den vända sig så att den har nosen mot bilen hela tiden, vad händer då?
Om samma sak, men baken mot bilen?

Totola hade bra råd, skriv en lista, fundera över detaljer som kan varieras och gör ett träningsschema, så ni vet vad ni testat.

Svårt läge, helt klart.

Nu är det nog du som känner din häst bäst, men ett exempel på vad som kan vara bra att tänka på är fokus.
Hästen ska ha fokus på dig, du ska ha fokus på vad den ska göra, inte på vad den inte ska göra :) Då leder det till att man får ge hästen en uppgift, att "bara" köra förbi med en bil skulle inte fungera. Så först börjar man dressyra och tänka ut en uppgift som ger hästen något att tänka på - är lite lagom utmanande men viktigast är att ni båda blir koncentrerade på uppgiften.
Sen sätter man hästen i den "farliga" situationen och fortsätter bara fokusera själv på vad man vill att hästen ska göra. Vid det laget bör man ha såpass bra kontakt/kommunikation att det räcker t ex att be om lite ställning och sitta och mjukt växla sida.
Lika mycket träning för en själv i att hålla fokus på vad man gör och bara mjukt fortsätta be om det man vill även om hästen yrar runt med annat, som för hästen att förbättra sin koncentration.

Klickerträning är f ö säkert kanonbra för att det motiverar hästen... Själv skulle jag inte våga göra det i trafiken iom att jag redan haft en häst som gärna bitit/slickat på typ släpvagnar, bussar och allt möjligt om det åkt förbi för sakta och man inte riktigt är med! :p

Jag tror du behöver öva fler gånger. Så där är det ju med allt att man börjar om från noll dagen efter ett pass när det är såna djupt inrotade saker. Efter ett tag blir det 0,1 dvs han slutar att kasta sig efter gång tre ni möter bilen nästa gång ni övar kanske han slutar kasta gång 2 osv.
Det är ju ändå lovande att han slutar efter ett tag.

Har du provat att sätta honom på tygeln när du rider efter trafikerad väg? Eller skulle han bli mer spänd då tror du?

Hmm.. hur har ni gjort när den äldre hästen varit med då? Var i förhållande till unghästen och bilen går den? Kan man prova olika positioner och se om det blir skillnad?

Klickerträning kan vara en bra lösning.

Kan man känna sig säker på att den inte har synproblem?

Om du stannar hästen och låter den vända sig så att den har nosen mot bilen hela tiden, vad händer då?
Om samma sak, men baken mot bilen?

Totola hade bra råd, skriv en lista, fundera över detaljer som kan varieras och gör ett träningsschema, så ni vet vad ni testat.

Svårt läge, helt klart.

Olika positioner på den äldre hästen gör ingen skillnad. Om den äldre skulle råka vara ivägen så manglar han bara över henne också. Men som sagt, vi har provat alla tänkbara positioner. Det som är lite läskigt är att han inte bryr sig vart han slänger sig..nu har det funkat bra med snövallarna men det var värre när vi hamnat i diken :-( Det positiva är att han lugnar sig på nån sekund, han slänger sig, försöker vända och galoppera iväg men han kommer ju sällan nånstans eftersom jag är beredd hela tiden.
Gällande hästens positioner i förhållande till bilen - baken åt bilen - inga problem. Eller att en bil kör om bakifrån, då tittar han inte ens på den. Det går också bra om bilen kör förbi framför honom, alltså inte mötande, utan från sida till sida. Han är helt cool då, helt lugn.
Ja, jag tror som Totola, man får ge igenom lite mer detaljerat och se över vilka tänkbara sätt man har missat....

Jag var medryttare på en sån häst. Det jag kom på var att hon såg lite dåligt i vissa lägen ex när bilen kom i mot henne. Bilen kom och hon såg den sen försvann den i syn fältet och sen kom den fram igen fick jag för mej... För helt plötsligt bara stack hon rätt ut på fältet eller annat. Men på henne var det bilar som kom bakom, bilar som kom fram i från va lugnt..

Det blev bättre när jag listat ut det och då började jag med att när bilen kom så kollade jag på bilen och sa nu kommer bilen och sen titta jag rakt fram. JAg som flockledaren kontrollera faran som hästens ögon och sen tittade jag rakt fram som att det är ingen fara och tänkte framåt..

Om inte det hjälper så kolla på ponnyakutens alla avsnitt där har de en häst som är rädd för olika saker och de tränar på olika sätt och det hjälpte.. Tobbe Larsson är väldigt duktig.. Den ponnyn var ryttaren som gjorde fel fast hon inte förstod det själv..

Jag gillar ponny akuten... Man kan få många tipps och annat där i från..

Jag tror du behöver öva fler gånger. Så där är det ju med allt att man börjar om från noll dagen efter ett pass när det är såna djupt inrotade saker. Efter ett tag blir det 0,1 dvs han slutar att kasta sig efter gång tre ni möter bilen nästa gång ni övar kanske han slutar kasta gång 2 osv.
Det är ju ändå lovande att han slutar efter ett tag.

Jo att öva fler gånger är ju liksom vad jag tänkt. Men när ingen bättring kommer efter mer än 6 månaders träning så börjar man ju fundera....sen är det inte varje dag jag möter bilar ens...jag skulle nog behöva rida omkring på E4:an eller nåt....:-) Jag har inte sett detta som ett jätteproblem eftersom allt annat funkar så bra, utan bara tänkt att det ger sig med tiden...

Kloka ord från dig igen Totola :-) Eftersom hästen är väldigt lyhörd och jag rider mycket dressyr och hittar på övningar även när jag rider ute, så har jag själv försökt göra så att jag får honom att fokusera på MIG och någonting jag ber honom om. Funkar klockrent, lyssnar exakt på vad jag vill...och många gånger är jag nästan säker på att vi kommer förbi bilen och jag har honom fullständigt MED mig känns det som. Då, på bara 1 sekund har han lyckats slänga sig om. Jag fattar faktiskt inte hur han lyckas, han är i samlad form,lyssnar, fokuserar..och ändå är han snabbare än mig. Fattar det inte faktiskt...
En tanke som dyker upp är att det kanske går bättre om jag inte möter bilen RAKT framifrån, jag kan ju kanske prova att han honom snett mitt emot bilen på nåt sätt.
Intressant med flera som nämner synen...får nog kolla upp det också.

Som sagt, jag får nog kolla hur han verkar ha det med synen...det lät ju som en bra idé att jag tittar kanske mer framåt. Som det är nu kanske jag själv låser mig på bilen och så blir det inte det framåt tänk som kanske skulle behövas...hmm...
Nyttigt med alla era åsikter, man börjar fundera i nya banor.

Tack alla !

Jo man brukar oftast titta för mycket på det farliga, det du berättar för hästen är att det är farligt genom att göra så..

när jag börjar rida en ny häst så gör jag alltid så om den verkar nervös så kollar jag godkänner och så tänker framåt..

Skrämmer jag upp mej själv brukar jag sjunga en låt.. Då fokuserar man och tänker på annat och sen berömmer jag självklart när vi gått förbi det farliga..
Det har ju hela tiden med ens energi att göra och tänker du att nu snart då flyger hästen

Börja sjunga och titta rakt fram gör han inget så berömm och efter några få gånger har ni båda glömmt det.. Och ingen av er kan förstå att ni varit rädda, för oftast är ni båda lika rädda för bilar.. det blir så för alla männsikor..

Det är jättebra att du rider olika övningar även ute och försöker ha honom inramad. MEN, försök var före honom hela tiden, i tanken. När du "bara" är med i övningen så kommer han ändå att blixtsnabbt hinna före dig när han kastar iväg. Men om du isället hela tiden är lite före honom och planerar din ridning i förväg så att säga, så blir det lättare att parera och rama in. (Förhoppningsvis) Sedan undrar jag om du inte, kanske omedvetet, spänner dig en aning när det kommer en bil eftersom du vet vad som komma skall? Och då hamnar i ett läge där du egentligen väntar på kastet istället för att fortsätta fokusera fullt ut på ridningen?

Jag har själv en liten dam som är snabbare än blixten när hon reagerar på något och jag måste vara med i varje steg och tänka flera steg före henne. Då går det bra.

Det är jättebra att du rider olika övningar även ute och försöker ha honom inramad. MEN, försök var före honom hela tiden, i tanken. När du "bara" är med i övningen så kommer han ändå att blixtsnabbt hinna före dig när han kastar iväg. Men om du isället hela tiden är lite före honom och planerar din ridning i förväg så att säga, så blir det lättare att parera och rama in. (Förhoppningsvis) Sedan undrar jag om du inte, kanske omedvetet, spänner dig en aning när det kommer en bil eftersom du vet vad som komma skall? Och då hamnar i ett läge där du egentligen väntar på kastet istället för att fortsätta fokusera fullt ut på ridningen?

Jag har själv en liten dam som är snabbare än blixten när hon reagerar på något och jag måste vara med i varje steg och tänka flera steg före henne. Då går det bra.

Jo det är nog sant vad du säger, troligen så spänner jag mig utan att jag ens är medveten om det. Jag tror själv att jag är helt lugn men troligen så sitter jag och väntar på reaktionen och så blir det till en ond cirkel. Men man kan ju ändå undra varför han BARA reagerar så här när bilarna kommer rakt framifrån...jag kan komma att undra hur förra ägaren gjorde när hon skulle trafikvänja honom...men det spelar ju egentligen ingen roll, viktigast är hur jag blir av med problemet :-)
Frågan är bara hur jag ska kunna bli mindre spänd när jag inte ens känner att jag är det ?
Men som du skriver, kanske mer fokusera på själva ridningen. Istället för att titta så mycket på bilen kanske jag ska fokusera blicken längre bort, planera ridningen och fokusera på att ta mig framåt och förbi. Mer framåt tänk helt enkelt. Är det så du också menar ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 542
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka