Träning och hälsa del 12

Känner mig mest ledsen och uppgiven över hela situationen. Det suger så mycket att inte kunna konditionsträna alls. Jag går upp i vikt och mår skit psykiskt rent ut sagt. Det känns som jag håller på att traggla med rehabilitering och övningar och det har bara tagit tvärstopp de sista månaderna. Går inte framåt alls snarare bakåt. Vet inte vad jag ska hitta på. :cry:

Om du inte känner förbättring skulle jag kontakta rehab för uppenbarligen fungerar inte det du fått. Skulle också byta person.
Jag är övertygad om att det faktum att jag fick en ny "rehab-person" räddade mig. Innan följde jag både läkarens och fysions råd till punkt och pricka och jag ifrågasatte också men de hävdade att det bästa för mig var rörelse. Fick ny fysio som direkt visste vilken typ av person jag var (en sån som stretar igenom smärta och inte lyssnar på kroppen) och han var bara "Nej nej nej, du ska vila och gå och belasta ditt knä så lite som möjligt ". Sen fick jag andra rehab övningar med mer motstånd. Från att ha gått månader utan minsta förbättring så började jag efter nån vecka känna små skillnader och smärtan blev mer uthärdlig.

Jag är övertygad om att det tack vare denna guldklimp till fysio jag är där jag är idag nästan fullt återställd. Våga söka en second opinion.

Sen ska tilläggas att vare sig den första fysion eller läkarna hade fel, han sa att det är bra råd man kan ge en normal person som lyssnar på sin kropp och rehabövningarna var i princip samma men de gjorde liksom ingenting för mig som är starkare än genomsnitts personen så för att det skulle göra skillnad behövde just jag större belastning. Utan den personen som kunde se vilje typ av person jag var och justera efter mig som individ hade jag antagligen aldrig lyckats bli så här bra 💖.
 
Händer det inget vettigt på ett möte så kan man skriva pass istället :D
Men dessa blir för efter semestern, maskiner som gäller ett lite tag till.

IMG_3613.jpeg
 
Om du inte känner förbättring skulle jag kontakta rehab för uppenbarligen fungerar inte det du fått. Skulle också byta person.
Jag är övertygad om att det faktum att jag fick en ny "rehab-person" räddade mig. Innan följde jag både läkarens och fysions råd till punkt och pricka och jag ifrågasatte också men de hävdade att det bästa för mig var rörelse. Fick ny fysio som direkt visste vilken typ av person jag var (en sån som stretar igenom smärta och inte lyssnar på kroppen) och han var bara "Nej nej nej, du ska vila och gå och belasta ditt knä så lite som möjligt ". Sen fick jag andra rehab övningar med mer motstånd. Från att ha gått månader utan minsta förbättring så började jag efter nån vecka känna små skillnader och smärtan blev mer uthärdlig.

Jag är övertygad om att det tack vare denna guldklimp till fysio jag är där jag är idag nästan fullt återställd. Våga söka en second opinion.

Sen ska tilläggas att vare sig den första fysion eller läkarna hade fel, han sa att det är bra råd man kan ge en normal person som lyssnar på sin kropp och rehabövningarna var i princip samma men de gjorde liksom ingenting för mig som är starkare än genomsnitts personen så för att det skulle göra skillnad behövde just jag större belastning. Utan den personen som kunde se vilje typ av person jag var och justera efter mig som individ hade jag antagligen aldrig lyckats bli så här bra 💖.


Tack för svar får fundera på det. Jag är också en person som pushar och pushar även vid smärta.
 
Medryttarhästen behövdes visst på annat håll idag, så det blir gymmet istället.
Ska prova mark och squats med bara stången idag. Första gången sedan diskbråcket så ska bara väldigt försiktigt känna på hur det känns. Men oj så kul det ska blI! 🤩

Funderar på att skriva ihop över- och underkroppspass inför hösten också, dags att testa på det efter min stint med helkroppspass. Ger det ett par månader så får vi se!


Hur länge sen var det du fick diskbråck? Jag hade mitt i slutet av november och det känns som min rehab står still.
 
Hur länge sen var det du fick diskbråck? Jag hade mitt i slutet av november och det känns som min rehab står still.
Fick mitt 17maj. Men det verkar ha varit mest muskelbristning och ”litet” diskbråck.
Jag har heller inte röntgat.

Först trodde fysio bara muskelbristning, men efter 2-3 veckor kom ischias och då har ”vi” antagit diskbråck.

Mitt känns ändå som att det blivit lite bättre vecka för vecka. Som att det står still en vecka och sen över natten - lite bättre. Och så igen efter en vecka.

Har fått rehabövningar (typ core, bara kroppsvikt) och ok på maskiner på gymmet som inte gör ont + stång. Typ 20-30kg. Idag är första gången jag provar med stången.

Men känns som att jag förhoppningsvis fått ett väldigt lindrigt diskbråck 😬
Vet inte om/när jag borde röntga…
 
Jag är bortrest men unnade mig ett dagskort på det lokala gymmet och körde veckans stöt-pass från PT-gymmet:

Screenshot_20240708_155800_Zone One.jpg


Jag följde det inte till punkt och pricka eftersom det var ett ganska litet & slitet gym med en hel del folk, grejer som var trasiga/saknades m.m, men ett helt ok överkroppspass blev det i alla fall! Framförallt kunde jag jobba på min stöt-teknik vilket var hela poängen och det som jag var mest sugen på när jag gick dit :up:
 
Upptäckte förresten en intressant grej när jag tittade på video jag tog av mina negativa chins. På väg ner "släpper" jag vänstersidan mycket tidigare än högersidan och det ser verkligen inte klokt ut under några sekunder innan jag kommer närmare bottenläget och saker och ting rätar ut sig lite igen. Beror detta på att jag helt enkelt är starkare i högersidan, eller? Jag gissar det, men å andra sidan är det inget jag direkt lägger märke till i andra övningar 🤔

VideoCapture_20240708-155037.jpg


Samtidigt hänger högerfoten längre ner än vänsterfoten, ser jag nu O_o
 
Upptäckte förresten en intressant grej när jag tittade på video jag tog av mina negativa chins. På väg ner "släpper" jag vänstersidan mycket tidigare än högersidan och det ser verkligen inte klokt ut under några sekunder innan jag kommer närmare bottenläget och saker och ting rätar ut sig lite igen. Beror detta på att jag helt enkelt är starkare i högersidan, eller? Jag gissar det, men å andra sidan är det inget jag direkt lägger märke till i andra övningar 🤔

Visa bifogad fil 148861

Samtidigt hänger högerfoten längre ner än vänsterfoten, ser jag nu O_o

Så nyttigt att filma/fota sig själv!
Har du nån tränare som kan kika på det?

Jag är typ sådär sne bara jag står rakt upp och ner 😬
 
Träning idag, körde reps-pb i benpress.

Screenshot_20240708_183305.jpg


Igår var vi på äventyr och vi gick en tur i Sala silvergruva, 60 meter ner och upp för trappor i gruvan 😅. För ett år sen hade jag svårt att ta mig upp för en trappa utan att gråta av smärta. Så himla tacksam för att jag har i princip full mobilitet idag ❤️‍🩹.
 
Upptäckte förresten en intressant grej när jag tittade på video jag tog av mina negativa chins. På väg ner "släpper" jag vänstersidan mycket tidigare än högersidan och det ser verkligen inte klokt ut under några sekunder innan jag kommer närmare bottenläget och saker och ting rätar ut sig lite igen. Beror detta på att jag helt enkelt är starkare i högersidan, eller? Jag gissar det, men å andra sidan är det inget jag direkt lägger märke till i andra övningar 🤔

Visa bifogad fil 148861

Samtidigt hänger högerfoten längre ner än vänsterfoten, ser jag nu O_o
Gud vad intressant, verkligen så bra att filma sig själv ibland! Du får känna efter ordentligt nästa gång, kanske går att korrigera nu när du är medveten om det 😊 Stark rygg!!
 
SÅ störigt att backträning inte finns att välja i garmin. Väljer alltid gång, eftersom jag inte springer varje hel runda... snark.
Jag brukar välja terränglöpning, även om jag springer en runda är det ju helt enkelt för brant för att springa ibland. På förra klockan skapade jag en egen aktivitet och döpte till backe men har inte brytt mig om det nu.

Men ja, backe borde verkligen finnas! Och inte påverka VO2 max 😅
 
Jag brukar välja terränglöpning, även om jag springer en runda är det ju helt enkelt för brant för att springa ibland. På förra klockan skapade jag en egen aktivitet och döpte till backe men har inte brytt mig om det nu.

Men ja, backe borde verkligen finnas! Och inte påverka VO2 max 😅

Ja så kan man ju göra med!
Vilken garmin var det du hade? Finns det NÅN modell som har backträning?
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 076
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 005
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 253
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 260
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp