Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
20B0CD5F-B640-4456-A963-A0138828513A.jpeg


Provade booty buildern för första gången idag, det brände bra trots att det bara var 30 kilo på 😅 rdl i smithmaskin för att foten skulle slippa ev vingel, gick bra! Booty buildern var nog lite fel vinkel för foten egentligen men det gjorde inte ont i alla fall. Knäböj och utfall får vänta ett tag till men det är himla skönt att åtminstone en del underkropp funkar nu :)
 
Jag har redig träningsvärk i knävecken sen marklyften 😂

Körde på egen hand igår men kunde verkligen inte få ihop ett pass så jag fick hoppa på tillsammans med några killar på gymmet som faktiskt hade en plan när de kom tid :angel: så vi körde EMOM 10 min, 3 cleans på varje. Jag fortsatte med teknikträning på lägre vikt med målet mer djup i knäna och att ha armarna kvar raka lite längre stund.

Gjorde lite annat i mitten av passet, för att sen avsluta med ett par back squat. Jag har lyckats glömma vad jag brukar ta där, men avslutade med 3 reps på 50 kg. Fick lite tips på att försöka tänka på höfterna i lyftet, nu fäller jag visst en del i höften vilket gör att jag tappar core/bröstet faller fram. Har då försökt höja blicken (eftersom jag inte fattat att det var höften som var problemet) men då istället börjat svanka lite. Jag tycker det är löjligt kul med teknik 😁
 
Blä noll motivation och dödstrött idag så blev ingen morgonträning idag. Lite trist men vet ju att jag ändå inte genomför något bra pass med de förutsättningarna. Sovit bra inatt men haft tre riktigt usla nätter vad gäller sovande innan inatt så inte konstigt att jag är trött. får bara släppa det dåliga samvetet.
 
Dagens crossfit bjöd på massa push press! En övning jag inte är så stark i (och som jag egentligen inte ska göra med min axel :o) men det gick riktigt bra. Fick en sån där blinkning mot viktplattorna av min coach så det gick definitivt bättre än jag trodde iaf 😁

Sen trodde jag hade han skojade när han hade skrivit in andra m blocket men icke. Så jag avslutade med
25 piked handstand push-ups
30 pistol squats to box
50 push-ups to box
60 air squats
Timecap <15 min

Överlevde, men knappt. Framförallt HSPU är ju överjävligt. Jag klarar definitivt inte att göra dem med fötterna upphöjda. Vågade heller inte belasta axeln för mycket iom att vi precis kört massa pressar. Hade inga känningar mer senast den krånglade kände jag inget under tiden men hade ont ett par dagar efteråt. Håller tummarna att det gått vägen den här gången.

Red dressyr på kvällen sen, första halvan var inget att hänga i julgranen men sen 😍 jag är helt övertygad om att all styrka i kroppen jag bygger upp med crossfit ger mig mycket i ridningen också.
 
Har hållit mig borta härifrån ett tag då det känts jobbigt att läsa om träning när jag inte kunnat träna själv, men idag vågade jag mig på att utmana kroppen lite försiktigt igen! Det är första dagen på 10 dagar som jag inte haft huvudvärk och känt mig överkörd av en lastbil ungefär, så antibiotikan verkar ha effekt och det går på rätt håll :up: Jag är dock fortsatt försiktig med hur mycket jag vågar göra (rent generellt alltså, inte bara träningsmässigt) eftersom jag fått bakslag flera gånger när jag gjort för mycket, så jag vågar inte riktigt ropa hej ännu. Men förhoppningsvis la jag det på en lagom nivå idag!

2,5 km rask promenad följdes av en cirkel med 20 step ups på bänk, 10 armhävningar mot bänk samt 20 utfallssteg. 3 varv och jag vilade så mycket jag kände att jag behövde mellan både övningar och varv. Sen avslutade jag med att hänga i räcke i 30 sekunder.

Är extremt noga med att lyssna på kroppen och ge den massor av återhämtning; fram till igår har jag haft lätta borreliasymtom varje dag (bland annat helt galna domningar i händerna i helgen, kändes typ som att någon droppade iskallt vatten på händerna på mig) så jag vet ju att den kämpar med något. Jag kände mig både tung och svag idag men det var samtidigt härligt att få känna lite mjölksyra och trötta muskler igen! Det faktum att jag vanligtvis gör 10 armhävningar på tå utan bänk med lätthet och idag fick kämpa för att göra det med bänk ignorerar vi :D

Imorgon räknar jag med att behöva vila en massa men förhoppningen är att kunna träna ett lätt pass i open gym på fredag. Sedan är det dags för sommarfest med crossfitgänget på lördag, vilket går ut på en heldag med träning följt av grillning. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det men hoppas må tillräckligt bra för att kunna vara med lite grann i alla fall. Ska dock definitivt inte vara med i något lag eller liknande, vilket egentligen är det som är tanken med hela grejen, för då vet jag att jag riskerar att ta ut mig alldeles för mycket.

Så, det var en liten uppdatering från mig! :)
 
Jag har för att öka styrkan i armhävningarna testat att börja i planka gå ner, göra uppåtgående hund, sedan trycka upp rumpan till plankan och sedan ”puppypose”. Sedan göra om. Klarar inte att få upp rumpan ordentligt, så jag tror mitt problem med armhävningar är bålen en hel del nu. Bara att fortsätta antar jag men inte idag pga träningsvärk :o
 
Gick i mål i augusti med att ha fått in ett pass per dag, vilket var målet. Vissa dagar inget men då två dagen efter eller innan. Alltså kortare styrkepass på mellan 7 och 20 min hemma framför teve. Tänker att det är iaf en bra rutin och är glad att jag lyckades med den.

Frågade läkaren igen för att få ett förtydligande ang träningen och fick svaret "Det är ok att träna och göra allt du vill bara inte i väldigt högt tempo så att du blir trött". Eh va? Blir man inte trött av träning? Hur tränar man utan att bli trött? Jag tänker att jag borde ju kunna träna core och andra rena styrkepass på gymmet dit jag flyttar? Eller?
 
Har hållit mig borta härifrån ett tag då det känts jobbigt att läsa om träning när jag inte kunnat träna själv, men idag vågade jag mig på att utmana kroppen lite försiktigt igen! Det är första dagen på 10 dagar som jag inte haft huvudvärk och känt mig överkörd av en lastbil ungefär, så antibiotikan verkar ha effekt och det går på rätt håll :up: Jag är dock fortsatt försiktig med hur mycket jag vågar göra (rent generellt alltså, inte bara träningsmässigt) eftersom jag fått bakslag flera gånger när jag gjort för mycket, så jag vågar inte riktigt ropa hej ännu. Men förhoppningsvis la jag det på en lagom nivå idag!

2,5 km rask promenad följdes av en cirkel med 20 step ups på bänk, 10 armhävningar mot bänk samt 20 utfallssteg. 3 varv och jag vilade så mycket jag kände att jag behövde mellan både övningar och varv. Sen avslutade jag med att hänga i räcke i 30 sekunder.

Är extremt noga med att lyssna på kroppen och ge den massor av återhämtning; fram till igår har jag haft lätta borreliasymtom varje dag (bland annat helt galna domningar i händerna i helgen, kändes typ som att någon droppade iskallt vatten på händerna på mig) så jag vet ju att den kämpar med något. Jag kände mig både tung och svag idag men det var samtidigt härligt att få känna lite mjölksyra och trötta muskler igen! Det faktum att jag vanligtvis gör 10 armhävningar på tå utan bänk med lätthet och idag fick kämpa för att göra det med bänk ignorerar vi :D

Imorgon räknar jag med att behöva vila en massa men förhoppningen är att kunna träna ett lätt pass i open gym på fredag. Sedan är det dags för sommarfest med crossfitgänget på lördag, vilket går ut på en heldag med träning följt av grillning. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det men hoppas må tillräckligt bra för att kunna vara med lite grann i alla fall. Ska dock definitivt inte vara med i något lag eller liknande, vilket egentligen är det som är tanken med hela grejen, för då vet jag att jag riskerar att ta ut mig alldeles för mycket.

Så, det var en liten uppdatering från mig! :)
Trevligt med en uppdatering från dig, har tänkt på dig. Låter verkligen klokt att lyssna på kroppen, skönt att det kändes bra idag! Lördag får du väl se hur dagsformen känns och bara vara med på det som känns som det funkar :)
 
Jag har gjort bänkpress för första gången idag! Har kört floor press gånger tidigare men tyckt det varit svårt att få till.

Min coach var spot också för jag var rädd att tappa stången i ansiktet 😂 men jag oroade mig verkligen i onödan, jobbade mig upp till 5 reps på 35 kg och det var väldigt stabilt så nästa gång kommer det inte vara några problem att ta lite till.
 
Trevligt med en uppdatering från dig, har tänkt på dig. Låter verkligen klokt att lyssna på kroppen, skönt att det kändes bra idag! Lördag får du väl se hur dagsformen känns och bara vara med på det som känns som det funkar :)
Vad gullig du är som tänker på mig! :love: Jag har pratat med instruktörerna som är ansvariga på lördag och kommit överens om att jag ska vara femte hjulet i ett lag, bokstavligen talat. Alla lag kommer alltså att ha 4 personer som är med "på riktigt" och så kan jag som femte person haka på de delar jag känner för. Det känns som en toppenbra lösning! Nu vill det bara till att jag håller mig i skinnet och inte låter tävlingsinstinkten ta över, men jag tror att jag är tillräckligt rädd för ev. bakslag för att det inte ska bli några problem :p
 
Vad gullig du är som tänker på mig! :love: Jag har pratat med instruktörerna som är ansvariga på lördag och kommit överens om att jag ska vara femte hjulet i ett lag, bokstavligen talat. Alla lag kommer alltså att ha 4 personer som är med "på riktigt" och så kan jag som femte person haka på de delar jag känner för. Det känns som en toppenbra lösning! Nu vill det bara till att jag håller mig i skinnet och inte låter tävlingsinstinkten ta över, men jag tror att jag är tillräckligt rädd för ev. bakslag för att det inte ska bli några problem :p
Ja den där tävlingsinstinkten är verkligen ett tveeggat svärd 😅 men det låter ju hur bra som helst! Får du reda på innan vad det är? I så fall kan du ju bestämma i förväg vad du tänker kan funka att vara med på och sen göra mindre om det inte riktigt funkar, men inte göra mer oavsett.
 
Ja den där tävlingsinstinkten är verkligen ett tveeggat svärd 😅 men det låter ju hur bra som helst! Får du reda på innan vad det är? I så fall kan du ju bestämma i förväg vad du tänker kan funka att vara med på och sen göra mindre om det inte riktigt funkar, men inte göra mer oavsett.
Tror inte det, men där sa du något! Kanske ska be att få titta på passen redan imorgon, de lär ju vara färdiga tänker jag :idea: Det skulle definitivt hjälpa att gå dit med en lite mera fast plan om vad jag ska och inte ska göra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
30 31 32
Svar
623
· Visningar
17 519
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 282
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 455
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 461
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp