Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Tips på bra vattenslang som inte viker sig hela tiden?
Jag har jättemycket problem med slangen.. jag vattnar med munstycke och är jag inte snabb så lossnar kopplingen. Och slangen viker sig hela tiden så jag får springa fram och tillbaka och vika tillbaka den.
Det är inte särskilt högt tryck i vattnet, tar från kökskranen.
Planen är att investera i en utkastare. Har lite mycket andra utgifter just nu bara.
 
Tips på bra vattenslang som inte viker sig hela tiden?
Jag har jättemycket problem med slangen.. jag vattnar med munstycke och är jag inte snabb så lossnar kopplingen. Och slangen viker sig hela tiden så jag får springa fram och tillbaka och vika tillbaka den.
Det är inte särskilt högt tryck i vattnet, tar från kökskranen.
Planen är att investera i en utkastare. Har lite mycket andra utgifter just nu bara.
Köp en som heter "premium", t ex denna:

https://www.bauhaus.se/vattenslang-neptun-premium-1-2-10m#go-to-description

Kan du inte lämna munstycket öppet medan du sätter på vattnet så det inte blir för högt tryck i slangen? (Antar att det är därför kopplingen lossnar)
 
Köp en som heter "premium", t ex denna:

https://www.bauhaus.se/vattenslang-neptun-premium-1-2-10m#go-to-description

Kan du inte lämna munstycket öppet medan du sätter på vattnet så det inte blir för högt tryck i slangen? (Antar att det är därför kopplingen lossnar)
Problemet är mellan platserna som ska vattnas. Typ mellan krukorna i växthuset. Jag vill inte gå runt med munstycket öppet inne i växthuset.. det tar lite bort funktionen med munstycke dessutom..
Maken brukar få sätta på vattnet inifrån, så slipper jag springa runt halva trädgården hela tiden.

Får leta efter en premium slang. Behöver minst typ trettio meter så det blir dyrt :crazy:
 
Problemet är mellan platserna som ska vattnas. Typ mellan krukorna i växthuset. Jag vill inte gå runt med munstycket öppet inne i växthuset.. det tar lite bort funktionen med munstycke dessutom..
Maken brukar få sätta på vattnet inifrån, så slipper jag springa runt halva trädgården hela tiden.

Får leta efter en premium slang. Behöver minst typ trettio meter så det blir dyrt :crazy:
Kolla på Bygghemma.se! Jag beställde nyss en bra slang på 30 meter till bra pris.
 
Tips på bra vattenslang som inte viker sig hela tiden?
Jag har jättemycket problem med slangen.. jag vattnar med munstycke och är jag inte snabb så lossnar kopplingen. Och slangen viker sig hela tiden så jag får springa fram och tillbaka och vika tillbaka den.
Det är inte särskilt högt tryck i vattnet, tar från kökskranen.
Planen är att investera i en utkastare. Har lite mycket andra utgifter just nu bara.
Vi använder såna här ute i stallet och de funkar super, både slang och koppling.

https://www.bauhaus.se/vattenslang-gardena-comfort-highflex-1-2-50m

Billiga vattenslangar och kopplingar blir annars fort ett arbetsmiljöproblem…
 
Problemet är mellan platserna som ska vattnas. Typ mellan krukorna i växthuset. Jag vill inte gå runt med munstycket öppet inne i växthuset.. det tar lite bort funktionen med munstycke dessutom..
Maken brukar få sätta på vattnet inifrån, så slipper jag springa runt halva trädgården hela tiden.

Får leta efter en premium slang. Behöver minst typ trettio meter så det blir dyrt :crazy:
Jag har bara gardenakoppel, finns dyrare och billigare varianter där också, men ingen har lossnat i år i alla fall. 😊
 
Vi använder såna här ute i stallet och de funkar super, både slang och koppling.

https://www.bauhaus.se/vattenslang-gardena-comfort-highflex-1-2-50m

Billiga vattenslangar och kopplingar blir annars fort ett arbetsmiljöproblem…
Kopplingarna är inte billiga, men slangen är det.
Jag har bara gardenakoppel, finns dyrare och billigare varianter där också, men ingen har lossnat i år i alla fall. 😊
Vi har Gardenas dyrare kopplingar. Det var de dyraste vi hittade i affären. Men det lossnar ändå..
 
Kopplingarna är inte billiga, men slangen är det.

Vi har Gardenas dyrare kopplingar. Det var de dyraste vi hittade i affären. Men det lossnar ändå..
De dyrare kopplingarna vi har behöver ha den dyrare slangen som är lite ”ruggad” i texturen så att de biter fast.

Men de används många gånger dagligen året om så kopplingarna (Premium verkar sortimentet heta) slits ändå ut och måste bytas till slut. Däremot slangen verkar hålla och inneha formen i evigheter. (Med 25 års garanti, vad det nu betyder)
 
Senast ändrad:
Hur länge ska potatisen vara i jorden?

Fick gratis sättpotatis som jag slängde ner sent nu på vinst och förlust. Den har börjat växa som attan. När tror ni det kan vara aktuellt att skörda? Varit nere i 2v och har stuckit upp blast rejält. Känns som om man borde kunna skörda lite senare?

Har ju inte kostat någonting så blir det inget så blir det inget bara lite kul
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 304
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 172
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp