Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Beställde fröer. Typ femton påsar :angel:
För fröer har jag inga..
IMG20240803084651.jpg
 
Ooh, jag ska nog ha en pallkrage spånadslin också!
Och cikoria. Är lite tveksam till att just cikoria trivs här, men jag ska testa.
Och mer pionvallmo. Första året blev de så fina. Andra året fick jag ingenting.. Fast å andra var det typ ingeting som grodde i år. Inte ens ringblommor..
Funderar också på Cikoria, så väldigt fina med sin blå färg. Älskar blått på blommor 👌
 
Köpte två hosta á 10 kr på jem och fix.
En buddleja, en grön rudbeckia och en stäppsalvia med 70% rabatt på Granngården.
Investerade i en ny planteringsspade.
Hittade även en flytande näring man kopplar direkt på slangen. Ska testa om det funkar bra. Har sett att det finns såna munstycken att köpa, men de är lite dyra..
 
Tänk så olika det kan vara, här hos mig är cikoria en typisk dikesblomma, som är ett ogräs om den får lov att sprida sig för mycket 😅. Men den är fin när den blommar 😊.

Visa bifogad fil 150614
Jag vet inte var du befinner dig ^^ men här där jag e, i Skåne är det också en dikesblomma men det gör inte mig nått , tycker dom är fina ändå. Fast ditt andra inlägg om den gör att jag bestämt mig för att följa med på den nästa år, i dikena och sen bestämma mig för om den får flytta in i trädgården efter det. Så långsiktig planering mao 😄
 
Beställt en AquaMix nu. Fick unna mig det. Nästa år ska jag unna mig en vattenutkastare, så jag slipper krångla i köket. Idag lossnade slangen och det blev vatten överallt..
 
Beställt en AquaMix nu. Fick unna mig det. Nästa år ska jag unna mig en vattenutkastare, så jag slipper krångla i köket. Idag lossnade slangen och det blev vatten överallt..

Önskar också en vattenutkastare nästa år. Vi har ingen på huset, utan får dra slang från stallet och över hela trädgården.
Har pump också i en brunn.
Men allt blir liksom, meckigt. Tar en halv kväll att vattna…
 
Önskar också en vattenutkastare nästa år. Vi har ingen på huset, utan får dra slang från stallet och över hela trädgården.
Har pump också i en brunn.
Men allt blir liksom, meckigt. Tar en halv kväll att vattna…
Precis! Jag får dra från köket och över halva gräsmattan. Väldigt besvärligt när jag är själv, det blir ett himla spring fram och tillbaka..
 
@Nixehen Den rosa nere i vänstra hörnet var i min smak! Vad heter den? Jag brukar inte gilla dahlior, de känns ofta så överdrivna på något sätt :o
 
Igår tog jag tag i mitt välta äppelträd. Har sågat ner allt jag kan flisa och tagit vara på de äpplen som satt kvar och fått mogna lite till - kanske kan de bli must. Sen när den värsta värmen lagt sig igår kväll flisade jag alla grenar. Får be någon med motorsåg om hjälp att ta hand om resten.

Det känns bra att kunna ta vara på trädet men åsynen av resterna känns nästan makaber, som att stycka ett djur :o
Skyller känsligheten på pms, men jag kommer sakna det där trädet mycket...
PXL_20240803_130743742.jpg
 
Så avundsjuk på alla som kan skörda nu! Ingenting har mognat här än.. eller jo, en chili och en paprika.
Har massor omoget så min tid kommer väl hoppas jag.
 
Så avundsjuk på alla som kan skörda nu! Ingenting har mognat här än.. eller jo, en chili och en paprika.
Har massor omoget så min tid kommer väl hoppas jag.
Samma hos mig! Kål äter jag i massor och dill har jag skördat i två omgångar - men inget annat.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 267
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 167
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp